870 läst ·
9 svar
870 läst
9 svar
Funktions fråga...
Vi skall snart påbörja köksbytet. Då vill jag ha lite funktionalitet ex.vis elektriska liftar som lyfter upp kaffekokaren.
Samma teknik som finns för plasma TV som göms i möbler. eller i klädgarderober som "skjuter" ut stången med kostymer t ex.
Eller lyfter upp en stor skiva för att ta fram akvariet. Eller....
Om man skall fixa det, vart vänder man sig då? Helst i Gbg.
Finns det några standardliftar och kontrollpaneler/styrningar för detta?
Samma teknik som finns för plasma TV som göms i möbler. eller i klädgarderober som "skjuter" ut stången med kostymer t ex.
Om man skall fixa det, vart vänder man sig då? Helst i Gbg.
Finns det några standardliftar och kontrollpaneler/styrningar för detta?
Spjällmotorer är ju en variant, en annan är aktuatorer till paraboler. I princip en motoriserad gängstång med en glidmutter i ett rör, ger en axiell rörelse med rejäl kraft. Har justerbara (ibland bara fasta) ändlägen och pulsgivare inbyggt. Kan styras med en vanlig likströmstarfo och ett par växlande kontakter. Vill du ha lite mer finesser krävs ju även pulsräkning, då får du helt steglösa start och stoppunkter med god precision. Spjällmotorer ger en roterande rörelse (rejält nedväxlade dock) och har oftast en potentiometer som lägesgivare.
För mig som bara gillar teknik för funktionernas skull, kan Du utveckla ditt resonemang vad det innebär för en användare?MrMagic skrev:Spjällmotorer är ju en variant, en annan är aktuatorer till paraboler. I princip en motoriserad gängstång med en glidmutter i ett rör, ger en axiell rörelse med rejäl kraft. Har justerbara (ibland bara fasta) ändlägen och pulsgivare inbyggt. Kan styras med en vanlig likströmstarfo och ett par växlande kontakter. Vill du ha lite mer finesser krävs ju även pulsräkning, då får du helt steglösa start och stoppunkter med god precision. Spjällmotorer ger en roterande rörelse (rejält nedväxlade dock) och har oftast en potentiometer som lägesgivare.
Vet Du vad dessa motorer kostar? måste manbygga en släde till, eller?
Skall du bara lyfta tex kaffekokaren eller en skärm klarar du dig nog bra utan "släde", men du behöver nog någon typ av styrning/gejder för att det skall bli bra. En "rundjärn i ett rör" -styrning borde vara tillräckligt för att hindra rotation (om vi pratar aktuator-varianten)
http://www.max-communication.de/pic/pic1149_1.jpg
http://www.max-communication.de/pic/pic1149_1.jpg
OLHA,
Hade du tänkt ta upp ett hål i bänkskivan och anbringa den bit bänkskiva som "blev över" ovanpå/ovanför kaffebryggaren, så att i nedfällt läge syns bara skarven, men i uppfällt läge syns bryggaren och trä- eller stenbiten strax ovanför? Om så är fallet borde din favortisnickare kunna fixa det med några 31-3139 från Clas Ohlson (givet att de kan monteras vertikalt), och t.ex. en parabol-aktuator, som MrMagic nämner.
Självklart ska du styra det med dina Tebis radio-grejer. En persienn-modul (hmm...det ringer en klocka :
) borde fungera rätt av. För enkelhetens skull kan du ju försöka hitta en aktuator med samma matningsspänning som persienn-modulen levererar. 
Hade du tänkt ta upp ett hål i bänkskivan och anbringa den bit bänkskiva som "blev över" ovanpå/ovanför kaffebryggaren, så att i nedfällt läge syns bara skarven, men i uppfällt läge syns bryggaren och trä- eller stenbiten strax ovanför? Om så är fallet borde din favortisnickare kunna fixa det med några 31-3139 från Clas Ohlson (givet att de kan monteras vertikalt), och t.ex. en parabol-aktuator, som MrMagic nämner.
Självklart ska du styra det med dina Tebis radio-grejer. En persienn-modul (hmm...det ringer en klocka :
De axiella motorerna finns hos antennfirmor och är förvånansvärt billiga, varianten på bilden rör sig 25 cm och kostar 35:- i tyskland. Hur mycket den orkar lyfta vet jag inte, men den är stark !! Finns för olika drivspänningar också. Givaren brukar vara för 5v dock.
Okey!
Ja, tänkte göra ett hål, ha en dropplist som fångar upp vatten så att man inte får ner vatten om det skulle rinna. Målsättningen är att sänka ner ett antal prylar som kaffekokare, brödrost, etc. (frukostköret fast funderar på kaffekokaren.)
Det verkar finnas lösningar i alla fall! Sen kan man lugnt säga att Gira och persienner inte är världens roligaste grej, enligt min elektriker. Han har fått specialbygga till förbannelse...
Gira vill ju inte gärna styra 24 volt och Somfy tycks ha monopol mer eller mindre. Persiennerna funkar nog snart!
I alla fall till jul!
))))
Det här vill jag styra utan fjärrkontroll. En snygg B&O aktig kontrollpanel med touch känsla. Elektrikern sa PLC men bleknade när jag började intressera mig.
Vi får se. Skall lösas till våren men måste planeras nu!!!!
Tusen tack för engagemanget!
Ja, tänkte göra ett hål, ha en dropplist som fångar upp vatten så att man inte får ner vatten om det skulle rinna. Målsättningen är att sänka ner ett antal prylar som kaffekokare, brödrost, etc. (frukostköret fast funderar på kaffekokaren.)
Det verkar finnas lösningar i alla fall! Sen kan man lugnt säga att Gira och persienner inte är världens roligaste grej, enligt min elektriker. Han har fått specialbygga till förbannelse...
Det här vill jag styra utan fjärrkontroll. En snygg B&O aktig kontrollpanel med touch känsla. Elektrikern sa PLC men bleknade när jag började intressera mig.
Tusen tack för engagemanget!
Klicka här för att svara