Har du några planritningar på huset?
I en bok jag har här hemma går det att läsa att de flesta nybyggda bostäder under 30-talet har WC och bad installerat även om 4 av 5 hushåll saknar vatten och avlopp.
Finns hus från den tiden som var för två familjer, en på vardera våningsplan. Där kan det ha funnits bad i källaren men toalett på respektive våning. Egnahem hus är det mer troligt att det byggts bad i källaren, toa på våningsplan. Sen att man kompletterat med en andra toa senare skulle jag gissa.
I en bok jag har här hemma går det att läsa att de flesta nybyggda bostäder under 30-talet har WC och bad installerat även om 4 av 5 hushåll saknar vatten och avlopp.
Finns hus från den tiden som var för två familjer, en på vardera våningsplan. Där kan det ha funnits bad i källaren men toalett på respektive våning. Egnahem hus är det mer troligt att det byggts bad i källaren, toa på våningsplan. Sen att man kompletterat med en andra toa senare skulle jag gissa.
Jag har gjort en egen ritning som det såg ut 1979. Bifogar den. Den är inte skalenlig på något sätt. Finns inga ritnignar på kommunarkivet tyvärr.Purre skrev:
Jag vet att man hade butik på nedanvåningen och att handlaren ägde huset. Möjligen att han hyrde ut rum vid tiden men inget jag kan se i arkivet. Köket på ovanvåning är gjord omkring 1960-tal, inte original. Originalkök på nedanvåningen.BirgitS skrev:
J Jessbe skrev:
Kanske hembiträdet lagade mat i köket nedan och lät använda mathissen för att få upp den till handlarens matrum på ovanvåningen? Kanske långsökt?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 013 inlägg
Så mathissen är från köket på entréplanet och upp till matplatsen på det övre planet?
Kunde man gå från det övre planet ner till källaren utan att vara synlig från butiken/butiksanställda?
Om inte så har man nog tidigt haft åtminstone en toalett på det övre planet. Badade gjorde man ju bara på lördagarna så det var vanligt att ha ett badkar i tvättstugan.
Kunde man gå från det övre planet ner till källaren utan att vara synlig från butiken/butiksanställda?
Om inte så har man nog tidigt haft åtminstone en toalett på det övre planet. Badade gjorde man ju bara på lördagarna så det var vanligt att ha ett badkar i tvättstugan.
Ja precis, mathissen gick mellan kök på entré plan och upp till det eventuella matrummet plan 2.BirgitS skrev:
Så mathissen är från köket på entréplanet och upp till matplatsen på det övre planet?
Klicka här för att svara