1 150 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Funkar spishällen i bänkskivan?
Här kommer ett troligtvis enkelt problem som är skitsvårt att förklara.
Ni som förstår nedanstående och kan ge ett besked får guldstjärna!
Vi ska renovera köket och ska ha en nära fem meter lång bänkrad. Inte så komplicerat. Problemet är bara att halvvägs så tar väggen ett 12,5 centimeter långt skutt inåt. Med andra ord blir de sista två metrarna något av en nisch. Nischen till trots vill vi ha ett "rakt intryck" med en jämn bänkskiva hela vägen.
Det betyder att vi måste övergå till en bänkskiva med djupet 72,5 i stället för 60 centimeter när vi når nischen.
I nischen ska vi ha vår spishäll och ugn.
Nu till frågan.
Kan spishällan placeras närmast väggen, samtidigt som inbyggnadsugnen placeras i framkanten?
Med andra ord; kan man borra ned en spishäll hur som helst utan att bry sig om hur stommen för inbyggnadsugnen är placerad undertill?
Vansinnigt tacksam för svar!
Ni som förstår nedanstående och kan ge ett besked får guldstjärna!
Vi ska renovera köket och ska ha en nära fem meter lång bänkrad. Inte så komplicerat. Problemet är bara att halvvägs så tar väggen ett 12,5 centimeter långt skutt inåt. Med andra ord blir de sista två metrarna något av en nisch. Nischen till trots vill vi ha ett "rakt intryck" med en jämn bänkskiva hela vägen.
Det betyder att vi måste övergå till en bänkskiva med djupet 72,5 i stället för 60 centimeter när vi når nischen.
I nischen ska vi ha vår spishäll och ugn.
Nu till frågan.
Kan spishällan placeras närmast väggen, samtidigt som inbyggnadsugnen placeras i framkanten?
Med andra ord; kan man borra ned en spishäll hur som helst utan att bry sig om hur stommen för inbyggnadsugnen är placerad undertill?
Vansinnigt tacksam för svar!
Vi har 68 cm djup på bänkskivan och siemens inbyggnadsugn och häll där man styr hällen från ugnen. Man kan utan problem förskjuta dessa i djupled i förhållande till varandra eftersom det enda som hänger ihop är kablarna även om de inte är så långa. Väljer du en häll med styrningen direkt i hällen så kan du ju placera dom helt fritt i förhållande till varandra. Hällen monteras ju fast mekaniskt i bänkskivan medans ugnen monteras fast mekaniskt i underskåpet så dom har egentligen inte så mycket med varandra att göra 
Fredrik e: Ja, möjligen missförstod du mig. Men det var ändå nyttig information!
Skogstomten: Tack för svar! Vad jag förstår så spelar det alltså ingen roll att häll och ugn inte ligger exakt ovanför varandra. Guuud, vad skönt!
Ni andra: kom gärna med fler erfarenheter om detta!
Skogstomten: Tack för svar! Vad jag förstår så spelar det alltså ingen roll att häll och ugn inte ligger exakt ovanför varandra. Guuud, vad skönt!
Ni andra: kom gärna med fler erfarenheter om detta!
Kommer inte hällen lite för långt in om ni sätter den intill väggen, man vill gärna kunna se ner i kastrullerna när man lagar mat eller slippa sträcka sig långt in. Annars är 70-djupet kanon, extra utrymme. Kanske bättre att sätta hällen i mitten istället?
Vi har en 70 cm djup bänkskiva med häll monterad i framkant för att få lite avställningsyta för kryddor odyl. bakom medan man lagar mat, det funkar bra för oss. (Vi har dåligt med yta brevid hällen) Iom att fläkten blir lite förskjuten bakåt slipper vi problemet med dålig sikt ner i den bakersta grytan.
/U
/U
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ankan: Jo, du har rätt i att hällen hamnar för långt bak om det placeras intill väggen. Så ska vi dock inte ha det. Jag var nog lite otydlig...sorry!
MisseoMojje: När ni har hällen så långt fram, fixar fläkten (vägghängd I presume) att suga upp oset från grytorna när den inte når att "täcka" hela hällen?
MisseoMojje: När ni har hällen så långt fram, fixar fläkten (vägghängd I presume) att suga upp oset från grytorna när den inte når att "täcka" hela hällen?
Ja, den gör det! Den suger 700m3 luft/h (maxläge)
/U
/U
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden