Tjena!
Funderade lite på att köpa iCell lösull i 14kg balar och isolera trossbotten och mellanbjälklaget själv (70+70 kvm), mestadels för att kunna ta rum för rum successivt.
Men har läst att det är lättast/bäst att få det sprutat om man nu ska köra med lösull? Sen såg jag denna:
https://www.isoleringsbutiken.se/granen-losullsfluffare och tänkte höra om någon har erfarenhet av den? Får man ut alla "klumpar" i en hårdpackad bal så att det sedan går smidigt att kratta ut det själv?
Funderade lite på att köpa iCell lösull i 14kg balar och isolera trossbotten och mellanbjälklaget själv (70+70 kvm), mestadels för att kunna ta rum för rum successivt.
Men har läst att det är lättast/bäst att få det sprutat om man nu ska köra med lösull? Sen såg jag denna:
https://www.isoleringsbutiken.se/granen-losullsfluffare och tänkte höra om någon har erfarenhet av den? Får man ut alla "klumpar" i en hårdpackad bal så att det sedan går smidigt att kratta ut det själv?
Tackar så mycket för svar! Frågan är om det inte blir en rätt dyr totalkostnad om man ska åka och hyra den vid flera olika tillfällen, dvs när rum för rum ska isoleras med viss tidsintervall emellan, har du någon koll på vad det kostade per dygn?
Jag har fluffat med en större bruksvisp monterad på borrmaskin. Bara att skicka ner isolering i en tunna och sedan fluffa tills man fått bort alla klumpar. Principen är väl densamma som den du länkar till.
Tackar för svar! Låter bra det, vi kommer köra med borrmaskin och "granen" tänkte vi.
Vi tog även kontakt med försäljaren och frågade hur det "funkar" och dom menade att rent tidsmässigt så är det inte det mest rationella tillvägagångssättet, och därav anledningen till att dom rekommenderar att spruta ut det med maskin för större ytor, för att att kunder inte ska känna sig "pålurade" ett ganska så tidsödande jobb.
Tydligen så trodde han att med en normalstor isoleringsmaskin så skulle man spruta all våran yta på 1-3 timmar. Medans det säkert tar en eller två arbetsdagar för hand. Men har man tiden och vill spara pengar så funkar det absolut att köra allt för hand. Och när man som vi vill färdigställa rum för rum så trodde han tom att handisolering var att rekommendera då kostnaden för att hyra maskin eller ringa ut en isoleringsentreprenör för flertalet småytor inte blir billigt.
Resultatmässigt blir det lika bra för hand som med maskin tydligen.
Vi tog även kontakt med försäljaren och frågade hur det "funkar" och dom menade att rent tidsmässigt så är det inte det mest rationella tillvägagångssättet, och därav anledningen till att dom rekommenderar att spruta ut det med maskin för större ytor, för att att kunder inte ska känna sig "pålurade" ett ganska så tidsödande jobb.
Tydligen så trodde han att med en normalstor isoleringsmaskin så skulle man spruta all våran yta på 1-3 timmar. Medans det säkert tar en eller två arbetsdagar för hand. Men har man tiden och vill spara pengar så funkar det absolut att köra allt för hand. Och när man som vi vill färdigställa rum för rum så trodde han tom att handisolering var att rekommendera då kostnaden för att hyra maskin eller ringa ut en isoleringsentreprenör för flertalet småytor inte blir billigt.
Resultatmässigt blir det lika bra för hand som med maskin tydligen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jobbar också rum för rum och har kört cellulosa med visp+borrmaskin. Det funkar finfint om än lite långsamt jämfört med sprutning som du säger, men vi har inte så bråttom. Även bra om man jobbar ensam, om man sprutar med maskin är det enda rationella att en jobbar med slangen och en matar maskinen (med den maskin jag har varit i kontakt med i alla fall).
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Med en sån där vev kommer du inte att få lika bra isolervärde som om du sprutar med maskin. Du kan hyra en maskin för sprutisolering där du köper isoleringen för en symbolisk summa. Vill dom ha för mycket i hyra så pruta eller gå nån annanstans. Återförsäljaren betalar ingenting för maskinen utan det är isoleringstillverkaren som "lånar ut" maskinen åt dom som tack för att dom säljer deras produkt.
Tackar för svar!
Enligt återförsäljaren jag pratat med så sa han i vart fall att isolervärdet inte blir sämre om man gör det för hand utan att det skulle bli likvärdigt resultat (i vart fall i bjälklag, på vind och i väggar menade han att det lär sprutas), utan det han hänvisade till som skillnad när man isolerar just bjälklag var främst att tidsåtgången blir längre om man gör det för hand, men det var hans ord, själv har jag aldrig kört med just lösull tidigare, enbart skivor så jag kan inte säga något av egen erfarenhet tyvärr.
Av ren nyfikenhet, varför skulle isolervärdet bli sämre om man lägger det för hand?
Enligt återförsäljaren jag pratat med så sa han i vart fall att isolervärdet inte blir sämre om man gör det för hand utan att det skulle bli likvärdigt resultat (i vart fall i bjälklag, på vind och i väggar menade han att det lär sprutas), utan det han hänvisade till som skillnad när man isolerar just bjälklag var främst att tidsåtgången blir längre om man gör det för hand, men det var hans ord, själv har jag aldrig kört med just lösull tidigare, enbart skivor så jag kan inte säga något av egen erfarenhet tyvärr.
Av ren nyfikenhet, varför skulle isolervärdet bli sämre om man lägger det för hand?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det blir antagligen ganska ojämn densitet med mycket luft på vissa ställen och tjocka klimpar på andra. Risken att det blir köldbryggor är större om man går och petar med en sån där i isoleringen. Tror jag, jag har inte prövat
Ja du tänker så, ja jag vet tyvärr inte annat en det han förklarade för mig 
Arbetsgången för att få ett gott resultat menade han på, likt filmen för "granen" att man då lägger en bal i tex en SJ pall med botten och pallkragar på, går lös ordentligt med "granen" och känner efter de första gångerna man gör det med handen om man fått bort alla klumpar, då får man ett hum om hur pass länge man lär nöta med granen för att få det bra, Sedan skottar man i bjälklagets fack lite överfulla, dvs några cm ovan bjälkarna och trycker sen ner det i våg med bjälkarna med hjälp av tex en kvast. Efter att man gjort några m2, kan man kolla hur mycket material som gått åt och se om man ligger rätt densitetsmässigt.
Det är en grym pris skillnad mot skivor i vart fall, säg att man skall isolera ett bjälklag som är 140 kvm byggt av 45x220 med skivor så kostar dessa 329:-/kvm = ca 46 000:-
Kör man lösull för hand så går det åt ca 90 st balar vilket kostar ca 15 800:-
PatrikJo och Bernieberg hur upplever ni att resultat vart? Har ni märkt av några köldbryggor där ni isolerat?
Arbetsgången för att få ett gott resultat menade han på, likt filmen för "granen" att man då lägger en bal i tex en SJ pall med botten och pallkragar på, går lös ordentligt med "granen" och känner efter de första gångerna man gör det med handen om man fått bort alla klumpar, då får man ett hum om hur pass länge man lär nöta med granen för att få det bra, Sedan skottar man i bjälklagets fack lite överfulla, dvs några cm ovan bjälkarna och trycker sen ner det i våg med bjälkarna med hjälp av tex en kvast. Efter att man gjort några m2, kan man kolla hur mycket material som gått åt och se om man ligger rätt densitetsmässigt.
Det är en grym pris skillnad mot skivor i vart fall, säg att man skall isolera ett bjälklag som är 140 kvm byggt av 45x220 med skivor så kostar dessa 329:-/kvm = ca 46 000:-
Kör man lösull för hand så går det åt ca 90 st balar vilket kostar ca 15 800:-
PatrikJo och Bernieberg hur upplever ni att resultat vart? Har ni märkt av några köldbryggor där ni isolerat?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag har både fått sprutat en del och vispat en del själv. Jag upplever att resultatet blir detsamma i slutänden. Man får vispa en stund för att få bort alla klumpar, kan tänka mig att det slarvas lite med det och att det är därför vissa menar att manuell fördelning skulle vara sämre.
Jag vispar i en stor murarbalja och häller direkt i bjälklaget. Baljan och säcken flyttar man sen med så att man står o vispar där materialet ska ligga. Låter lite jobbigt att skyffla runt. När man har fyllt upp rågat så är en kratta bra för att jämna ut och trycka till det lite lätt för att minimera sättning.
Jag vispar i en stor murarbalja och häller direkt i bjälklaget. Baljan och säcken flyttar man sen med så att man står o vispar där materialet ska ligga. Låter lite jobbigt att skyffla runt. När man har fyllt upp rågat så är en kratta bra för att jämna ut och trycka till det lite lätt för att minimera sättning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, och inte heller det som skrivs på ett forumKnockOnWood skrev:
Enligt din kommentar så antar jag att du försöker på ett förslaget vis mena att det är helt fel det han sa åt mig, ge gärna förslag istället för att fälla en sarkastisk kommentarer som känns helt onödigt i sammanhanget..
Detta är ju ett diskussions forum, ingen definitiv fast fakta bank.. Och här diskuterar jag en fråga jag sökt svar på, vilket jag också fått, både här och via försäljare, ska man inte ta sig till nått någon säger åt en, hur ska man då bilda sin egen uppfattning och få "kött på benen"?
