TF83 grasfield skrev:
ge gärna förslag istället för att fälla en sarkastisk kommentarer som känns helt onödigt i sammanhanget..
Jag tycker att hela idén luktar hellre vilja än kunna.
Har sett eländig lösullsisolering, gjort av proffs, med massor med hålrum och därmed dåligt resultat.
Har svårt att tro att det blir bättre när det görs av en amatör med amatörhjälpmedel.
Varför inte isolera med riktiga skivor där kvaliteten är kontrollerad och jämn i stället?

Att lägga lösull i ett öppet bjälklag är naturligtvis en annan sak, speciellt som man då ofta "fläskar på" med mängden/tjockleken isolering

""Det är en grym pris skillnad mot skivor i vart fall, säg att man skall isolera ett bjälklag som är 140 kvm byggt av 45x220 med skivor så kostar dessa 329:-/kvm = ca 46 000:-
Kör man lösull för hand så går det åt ca 90 st balar vilket kostar ca 15 800:-""

Sjukt dåligt pris du har fått. Lokala (nåja, nästan lokala) Bolist tog 86:-/kvm för 195mm, annan Bolist 98:- samt K-rauta 131:-
Är du säker på att du inte räknat på balpris?

Valde dock tillslut att få det sprutat pga tidsbrist och att själv slippa stå och böka då det var snedtak. 36 kvm kostade 4500:-

• Gilla
engesberg
  • Laddar…
TF83
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker att hela idén luktar hellre vilja än kunna.
Har sett eländig lösullsisolering, gjort av proffs, med massor med hålrum och därmed dåligt resultat.
Har svårt att tro att det blir bättre när det görs av en amatör med amatörhjälpmedel.
Varför inte isolera med riktiga skivor där kvaliteten är kontrollerad och jämn i stället?

Att lägga lösull i ett öppet bjälklag är naturligtvis en annan sak, speciellt som man då ofta "fläskar på" med mängden/tjockleken isolering
Tackar för ett "vettigt" svar! :)
Förstår hur du tänker, och det kanske är som du skriver; bättre att få det sprutat av ett "proffs".. Dock kan ju det mesta man gör i en renovering alltid göras bättre av ett "proffs" men som "amatörsnickare" så är ju i vart fall för mig hela grejen och glädjen i att kunna få göra så mycket som det bara går själv, dels för att det är kul, dels för att det är praktiskt och dels för att det blir billigare, samtidigt som man inte får bli dumsnål.. och den här frågan ställs ju just för att den hamnar liksom i den zonen, dvs om man får gott resultat av att göra som ovan beskrivit och således kunna fixa det själv, eller om man bara är "dumsnål"...? Och i vart fall 2 personer har ju skrivit att dem själv gjort det med ok resultat, och utan att själv gjort det så känns det i vart fall i tanken inte som att det skulle vara som raketvetenskap att sprätta runt en bal i en balja så att den blir tillräckligt "fluffig och sedan tömma baljan rätt ned i ett fack, för att sedan trycka till det lite med en kratta... Men som sades.. jag vet inte.. för jag har inte testat en...

Sen de gånger man tagit in "proffs hjälp" av olika anledningar så har ju kvalitén på jobben varierat fruktansvärt mycket, vissa gånger tänker man att det skulle vart bättre och gjort det själv, medans andra gånger tycker man att det var tur att man inte gjorde det själv.. så det är som du skriver inte en självklarhet att ett proffs får det professionellt utfört jämt heller tyvärr.. Men det är ju en helt annan diskussion :)

Men hur som så gör vi rum för rum och då blir det dyrt att ringa ut någon som skall spruta varje gång ett rum är redo för isolering, så där av min tanke att göra det själv, det blir både lättare att kunna göra det när det passar, och billigare. Och just detta gäller enbart isolering i ett öppet bjälklag, väggarna isoleras inte alls invändigt då huset i fråga är ett timmerhus byggt 1886 och kommer isoleras utvändigt lite grann innan nya ytterpanelen kommer upp. Taket planerar vi att spruta med lösull vid ett och samma tillfälle. Och varför inte valet faller på skivor i första hand är just som jag skrev; priset. Ska man ha någon typ av kompatibel isolering som funkar i ett timmerhus så är inte isoleringen i skivform direkt billig.. visst.. det kostar att bygga, men finns det alternativ till att kunna spara in på en post och få samma resultat så känns det såklart lockande. Sen har vi reglat det mesta i just bjälklagen men vissa delar har även stockar kvar där i och då är också lösull att fördra tänker jag.

Men din tro är att jag får ett dåligt resultat om jag gör det för hand?

I inspectah44 skrev:
""Det är en grym pris skillnad mot skivor i vart fall, säg att man skall isolera ett bjälklag som är 140 kvm byggt av 45x220 med skivor så kostar dessa 329:-/kvm = ca 46 000:-
Kör man lösull för hand så går det åt ca 90 st balar vilket kostar ca 15 800:-""

Sjukt dåligt pris du har fått. Lokala (nåja, nästan lokala) Bolist tog 86:-/kvm för 195mm, annan Bolist 98:- samt K-rauta 131:-
Är du säker på att du inte räknat på balpris?

Valde dock tillslut att få det sprutat pga tidsbrist och att själv slippa stå och böka då det var snedtak. 36 kvm kostade 4500:-
Tackar för svar!
Ja det finns billigare mineralulls isoleringar, men eftersom huset är ifrån 1886 och jag då tänkte köra med en diffusionsöppen isolering så sticker tyvärr priset på skivorna iväg rätt rejält, se tex: http://www.barrolin.se/isolering/ och ser man då till priset av Icells lösull så blir prisskillnaden stor.

Redigerat:
TF83
Glömde återkoppla till den här tråden, Inte för att vi har testat detta en, men jag ville en dock lägga svaret jag fick direkt ifrån själva Icell också utifall någon nån gång skulle ha samma funderingar som vi.. det ger ju inget direkt svar.. men belyser ju med en till "åsikt" i frågan..

Granen
Jag har inte någon erfarenhet av ”Granen” och kan tyvärr inte uttala mig om hur effektivt den är, men den ser ju ändå lovande ut.

Den största nackdelen som generellt finns när man lägger ut för hand, är att det går åt mera material, samt svårigheten att få ullen att bli luftig och finfördelad, men det kanske är marginellt i sammanhanget och framförallt löser sig med ”Granen”.

Stora arealer
När det kommer till läggning av större arealer så är det mer tidseffektivt med en lösullsmaskin, samt att det blir en jämnare densitet om man använder en modern maskin, främst i slutna konstruktioner, men även vid större öppna ytor.

Överfyllning
Överfyllning handlar om att man lägger ullen med ett ”sättningspåslag” så att isoleringen inte kan sjunka ihop/sätta sig så enkelt och man får samtidigt en något högre densitet när man trycker ihop den. Då vi inte har någon erfarenhet av att lägga ut ullen för hand kan jag inte ta gift på vad som rekommenderas, men ca 30 - 50 mm känns ändå som en rimlig ”överfyllning” om man tittar på denna referensbild jag lånat från ett företag, Varmcel.

Lösullsisolering jämnt fördelad mellan träbjälkar i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Väcker en gammal tråd för att det kanske är fler som har erfarenhet runt detta och att jag funderar på det själv...
Är ju en jättestor prisskillnad mellan lösull och skivor.

Är det alltså görligt att fluffa ca 20 balar själv med en rivare (som ska ge 8 m3) ?
Förutsatt att man har en riktigt stark borrmaskin och ett lämpligt stort kärl.
https://www.isoleringsbutiken.se/isolering/losull/granen-losullsfluffare

M MagHam skrev:
Väcker en gammal tråd för att det kanske är fler som har erfarenhet runt detta och att jag funderar på det själv...
Är ju en jättestor prisskillnad mellan lösull och skivor.

Är det alltså görligt att fluffa ca 20 balar själv med en rivare (som ska ge 8 m3) ?
Förutsatt att man har en riktigt stark borrmaskin och ett lämpligt stort kärl.
[länk]
Det finns ju lösull som är avsedd att krattas ut och inte kan sprutas. Den expanderar sig själv. Oväntat trevlig att jobba med. Jag förberedde mig för det värsta, rakade av skägget för att halvmasken skulle hålla tätt, plastade in rummet och riggade luftrenare. Det kändes rätt fånigt när det just inte dammade alls. Produkten jag använde heter Saint-Gobai Isover Easy
Förpackning av lösullsisolering märkt 'ISOVER SAINT-GOBAIN Easy' med instruktioner, delvis rullad på ett golv vid en persons fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Nyfiken på hur det gått för er som fluffar lösull manuell hemma med typ granen?

Vilken lösull har ni använt?

mvh
Johan

Jag fluffade (fluffar - för det är lite kvar av projektet) iCell med borrmaskin och lösullsfluffare "granen".
Öppnade och rengjorde ett oljefat. Däri fluffar jag en halv bal i taget (alltså ca 7 kg).
Det ger i varje omgång ca 160-180 liter fluff.
Tyvärr når den färdiggjorda fluffaren inte ner till botten då mittpinnen är för lång. Man kan kanske såga av den lite. Det betyder att man får vända runt med ett handverktyg (grep eller liknande) och fluffa igen i ett par tre omgångar.
Så ja, det blir ett bra resultat, men handlar det om mer än 8-10 kubik så skulle jag nog hyra en maskinfluffare.
// Kanske kan leta upp lite bilder eller nån film vi tagit sen (i fruns mobil)

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Köpte mitt från
isoleringsbutiken.se
men det verkar som Bauhaus är billigare.

Hmmm, 5813 kr inkl moms och frakt hem vid köp hos bauhaus, för 35st balar Icell

Frågan är om 35 balar är för mycket att fluffa upp själv?

Beror på var du bor. Är det inom köravstånd från Borås så kanske isoleringsbutiken är billigare totalt sett i alla fall, då dom har egen lastbil att köra runt med.
Sen kan det ju hända att Bauhaus är billigare om du hämtar i varuhus än hemtransport. Borde gå att få plats på en kärra med två vändor.
Och ja, det kommer att ta lite tid att fluffa allt det själv. I mitt fall berodde det på att jag måste dela upp arbetet i flera steg både av tidsskäl och att det är saker i vägen. Kan man köra rubbet på en gång kanske det är ide att hyra en maskinfluffare.

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
J johan5588 skrev:
Hmmm, 5813 kr inkl moms och frakt hem vid köp hos bauhaus, för 35st balar Icell

Frågan är om 35 balar är för mycket att fluffa upp själv?
Det är ett ganska digert jobb att fluffa 35 balar med visp... Jag har fluffat själv när det handlat om bjälklag i ett rum och det varit tal om 5-6 balar, och då hinner man tröttna. Med din volym hade jag bett någon komma med maskin. Du kan fortfarane hjälpa till genom att stå ute och mata maskinen med balar.

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Nej, inte nära Borås, bor i södra Dalarna

Ok, jag gissade väl att 14m3 skulle vara för mycket att fluffa med visp

Då blir att leja bort hela jobbet, fått en offert på 6200kr efter rot med isocell cellulosa
1200kr i resekostnader tillkommer

Jag fick låna ekofibers "proffsmaskin" när det begav sig. Jag isolerade hela huset efter hand. Det är en låda med som en jordfräs ungefär som fluffar isoleringen från balarna. Sedan sitter en höghastighetsfläkt av cyklonvariant längst ned som suger isoleringen vidare genom en slang. Att blåsa isolering med den var ett nöje, nästan. Fyller minsta vrå . Man måste dock vara två . En som öppnar balar och en som blåser .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.