Låter som det är en fatpump han skall på. En 220V med räkneverk vore kanske något? ;)

Den där lilla är säkert bra men inget för mig, jag vill ha en med lans så man når högt och lågt utan att vika benen eller klättra.

Kollat på Glorias 5 PRO? Den verkar tåla oljebaserade vätskor och ligger rimligt i pris.

Helt riktigt bör man ha Viton-packningar i sprutor för petroliumbaserade avfettningsmedel men till citrusbaserade avfettningsmedel så måste man ha speciella sprutor då plasten tenderar att ätas upp.

En sak att tänka på är att inte förvara avfettningsmedel i sprutorna vilket inte är realistiskt så då bör man i alla fall se till att dom inte är trycksatta när dom inte används.
Man kan ju även skruva ur pumpen och skölja den innan man ställer undan sprutan...

Robert-san01 skrev:
Kollat på Glorias 5 PRO? Den verkar tåla oljebaserade vätskor och ligger rimligt i pris.
Den verkar bra men jag kan inte se att den uttryckligen beskrivs klara av petroliumbaserad avfettning?

EDIT: Gloria säger att den klarar "oil emulsive liquids". Det låter bra tror jag.

Redigerat:
MathiasS skrev:
Den verkar bra men jag kan inte se att den uttryckligen beskrivs klara av petroliumbaserad avfettning?

EDIT: Gloria säger att den klarar "oil emulsive liquids". Det låter bra tror jag.
Har för mig den har Viton-tätningar så den ska funka bra men jag har även för mig slangen tenderade till att bli stenhård som på så många andra sprutor.

Robert-san01 skrev:
Bollnäsbilvård har helt OK pris på trycksprutor tycker jag.

Här en med Viton packningar för under 200kr.

[länk]
Har faktiskt två sådana och båda har gått sönder utan att jag knappt använt dem.
Otur eller så lovar de lite för mycket.

För den vetgirige:

FLUORGUMMI (VITON / FPM)
Fluorgummi lämpar sig för drift med en stor mängd kemikalier och ämnen. FPM har utmärkt värmebeständighet. Det är tåligt mot ozon, syre, mineralolja, syntetiska hydraulvätskor, bränslen, aromatiska och många organiska lösningsämnen samt kemikalier. FPM-gummits köldresistens är inte särskilt bra. I statisk drift är den -25ºC (under vissa förhållanden har inga läckor konstaterats vid -40ºC).
I dynamisk drift kommer man upp i -15ºC — -20ºC. Gasgenomsläppet är ytterst liten och jämförbar med butylgummi.
Fluorgummi (FPM) finns också i specialkvaliteter för olika användningsområden.

Kemisk beständighet mot:
- mineraloljor och fetter; sväller något. ASTM-oljor nr 1—3
- icke brännbara hydraulvätskor, HFD-gruppen
- silikongrupper och fett
- växtfetter och oljor
- Alifatiska kolväten (bränslen, butan, propan, naturgaser)
- aromatiska kolväten (trikloretylen, koltetraklorid)
- metanolhaltiga bränslen
- vid högt undertryck
- mycket bra beständighet mot ozon, väder och åldrande

INTE kompatibelt med:
- Polära lösningsmedel (aceton, metylesterketon, dietyleter, dietendioxid)
- glykolbaserade bromsvätskor
- ammoniakgas, aminer, baser
- organiska syror med små molekyler (myrsyra, ättiksyra)
- vattenånga och hett vatten

Värmeresistens:
Användningstemperaturen är cirka +200ºC, tillfälligt med högre temperaturer, vilket ger kortare livslängd

Köldresistens:
Den lägsta driftstemperaturen är -25ºC, varierar beroende på sammansättning. Specialkvaliteter finns för kalla förhållanden.

Jag frågade Gloria själva och dom svarar att "det bör gå" men att slangen kan vara ett problem.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
När man väl skaffat sig en 8 liters pumpspruta kan jag meddela att den är utmärkt att olja altanen med. Väldigt lite kladd jämfört med andra varianter jag försökt mig på

Igår hände något märkligt.

Det rasslade utanför dörren och skarpörat hörde ett fotsteg i gruset vilket brukar betyda besök. Jag han dock bara se ryggtavlan på vad jag först förmodade var en dammsugarförsäljare eller möjligen en klassförälder som lämnade en inbjudan till något kalas i brevlådan.

Men, så var icke fallet, visade det sig senare.

Istället verkar det som att det var den gode Ullberg ! som smygit runt bland buskarna i ett försök att döva sitt dåliga samvete i en fråga som tyngt honom i över ett år nu. På entretrappan hittade jag nämligen denna senare på kvällen....:

20160131_120449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni vet lurades jag att köpa billigt skräp utan sedvanligt upphandlingsförvarande för nästan två år sedan, den förbenade Julatrycksprutan som höll i ungefär ett halvt år innan packningarna gav upp.

Ullberg som lovade en ersättningspruta om det förhastade inköpet inte skulle falla väl ut har förstås redan stått vid sitt ord och erbjudit en ersättare (se ovan i tråden) men mer Jula i garaget behöver jag inte.....

Detta verkar Ullberg i ett utbrott av godhet tagit fasta på och nu är jag således ägare till en spruta med viton-packningar som enligt teorierna skall tåla petroliumbaserad avfettning.

20160131_120438.jpg
Skapa konto

20160131_120836.jpg
Skapa konto

20160131_120843.jpg
Skapa konto

Eftersom jag redan schemalagt biltvätt till idag, söndag, så kunde inte detta komma lämpligare. Sprutan är fyllt med avfettning och har provkörts. Även om texten på utsidan ger lite dåliga vibbar...

20160131_121304.jpg
Skapa konto

...så får jag säga att sprutan verkar fungera alldeles utmärkt vid en första provkörning. Om detta intryck står sig lär väl framtiden få utvisa. Jula höll till september, vi kanske ska ha lite vadslagning om hur pass Biltema står sig.....

Ullberg, bock och tack! Lovar att vårda den ömt och rättvist återrapportera hälsotillståndet på packningarna.....

Alltså, jag har precis en så'n där...
(min stod dock inte att finna utanför dörren utan jag fick vackert sköta inköpet själv)

Den har varit mer eller mindre fylld med avfettningsvätska i tre år eller så och när jag senaste använde den nu förra helgen så funkade den alldeles utmärkt.

Jag tror du går en ljus och ren framtid till mötes.

Finns för övrigt de där kringflackande dammsugarförsäljarna fortfarande?

Redigerat:
ullberg
Kul att den kom till användning så fort. Var själv och köpte den mindre varianten:
IMG_5329.jpg
Skapa konto

och kunde inte hålla mig från att ge dig lite andrum med upphandlingen.

Jag hade givetvis stannat och sagt hej om det inte var för att jag
1) hade en ordentlig förkylning
2) hade en bättre hälft som inte bara väntade i bilen på att vi skulle åka hem utan också fått stå för dagens alla inköp då jag åkt från min plånbok (det visade sig lite oväntat vara till min fördel när jag på vägen till dig berättade att vi faktiskt bara skulle komma hem med en av trycksprutorna som "jag" shoppat)

jbr skrev:
Finns för övrigt de där kringflackande dammsugarförsäljarna fortfarande?
Nu för tiden är det väl för det mesta fiberförsäljare som stryker i buskarna...

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
...och du får förstås skicka ett tack till den bättre hälften...... :)

Jbr,

dammsugarförsäljare är det nog länge sedan jag såg några, det har du rätt i. Det är mest Viasat som vill sälja fiberTV till mig men dom brukar backa ut frivilligt när vi snackat bitrate, hd-kanaler och linuxmottagare ett tag.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.