8 527 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Funkar glaskeramikhäll?
Köpte en Cylinda spis med glaskermikhäll. Nu kan vi inte koka pasta... Sätter man på pastagrytan med 2-3 liter vatten, så tar det 30 min innan det blir varmt, övertempskyddet slår på hela tiden! Stämmer bra på ytterligare en gryta, de andra är så små så det hinner bli varmt.. Är det grytorna eller spisen det är fel på?
(Vet inte om det passar i detta forum, men men...)
(Vet inte om det passar i detta forum, men men...)
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
att det tar 30 min låter inte bra. Att plattan "blinkar" är normalt. Dvs plattan brukar leverera mer energi än kastrullen kan ta upp, då stänger termostaten i plattan av. Detta fenomen blir ju tydligare ju sämre kastrull du har, om den inte är plan.
Men det är givetvis svårt att veta om det är kastrullen eller plattan som är felaktig, för det kan säkert vara så att termostaten stänger av vid för låg temp också.
Men det är givetvis svårt att veta om det är kastrullen eller plattan som är felaktig, för det kan säkert vara så att termostaten stänger av vid för låg temp också.
Prövade med en anna platta, det tog ändå 20 min att koka 2,5 liter kallvatten. Och häller man i ett glas kallt vatten sedan, så dröjer det innan det börjar koka igen.
Kanske skulle ha gasspis ändå...
Kanske skulle ha gasspis ändå...
Båda våra tidigare spisar med glaskeramikhällar, Elektro Helios, var långsamma. När jag klagade på den första så sa säljaren att det var normalt att en glashäll är långsammare än en traditionell platta. Det avgjorde saken. Vi skaffade vattenkokare och jag var noga med plana kastruller och lock på vid uppkokning. Pastagrytan på 5 liter tog en evighet men det gick snabbare med lock på.
Dom är båda historia nu. Nu är det induktion som gäller. Har dock inte gjort hastighetsprov än mellan vattenkokaren och induktionen.
Dom är båda historia nu. Nu är det induktion som gäller. Har dock inte gjort hastighetsprov än mellan vattenkokaren och induktionen.
Aluminiumgryta? Om kastrullen är skev i botten blir effekten sämre än på en traditionell spis med plattor där plattan lagrar vämen in i själva plattan. Aluminiumgrytor slår sig i botten mer än stålgrytor. Jag brukar klappa till dem och stekpannan med handen när de blir för risiga så funkar de perfekt igen.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Njaa.. det där med vad fasföljden skulle ha med det att göra får nog milkshaken förklara lite närmare.
Vi hade ett liknande problem, då visade det sig att en faspropp hade gått. Trefas begriper jag mig inte på, men sedan vi bytt proppen funkade det i alla fall perfekt.
/Elin
/Elin
Klicka här för att svara
