JBa skrev:
Om det skulle vara ett viasatproblem vore fler drabbade. Mitt förslag är att du ber att få låna någons viasat STB som används i servanets nät. Din granne kanske? Om din grannes STB funkar utan problem hos dig är det din STB som är trasig.

Om inte viasat kan se statistik så går det att byta STB mot en dator med VLC och ansluta till de olika IPTV-strömmarna men då måste viasats support ge dig adressen och de kanske inte vill eller vet hur man gör. Till STB laddas automatisk en kanalplan ner när den startar så därför funkar en STB rakt upp och ner.
Sant. Jag har ju felanmält och ingen annan har problem i mitt område! Jag ska fråga grannen å låna hans box! Tack! Återkommer med ev framsteg eller baksteg!

Du tror inte det kan vara en trasig fiberkabel? Menar, tvsignalen är ju 90% med 10% störningar, lite snabbt räknat! :D
 
Inget fiberrelaterat fel med mycket stor sannolikhet.

Skulle det trots allt vara ett fiberrelaterat fel borde ni se det med vanlig datatrafik också. Det skulle bli mycket omsändningar (automatiskt) när du tex tar hem stora filer med datorn. Det borde även servanet se i sin utrustning då felräknare skulle räknas upp ganska mycket.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Var ser du TV-signalen för IPTV?
 
JBa skrev:
Inget fiberrelaterat fel med mycket stor sannolikhet.

Skulle det trots allt vara ett fiberrelaterat fel borde ni se det med vanlig datatrafik också. Det skulle bli mycket omsändningar (automatiskt) när du tex tar hem stora filer med datorn. Det borde även servanet se i sin utrustning då felräknare skulle räknas upp ganska mycket.
Känns bra så långt iaf!☺👍
 
AndersS skrev:
Var ser du TV-signalen för IPTV?
Vad menar du?!
 
JT83 skrev:
Vad menar du?!
Du skrev följande "Du tror inte det kan vara en trasig fiberkabel? Menar, tvsignalen är ju 90% med 10% störningar, lite snabbt räknat!".
Var kan du läsa av TV.signalen? Med IPTV har du en digital kommunikation så jag blev lite fundersam vilken statistik du tittar på, varifrån du hämtar den och hur du räknar.
 
AndersS skrev:
Du skrev följande "Du tror inte det kan vara en trasig fiberkabel? Menar, tvsignalen är ju 90% med 10% störningar, lite snabbt räknat!".
Var kan du läsa av TV.signalen? Med IPTV har du en digital kommunikation så jag blev lite fundersam vilken statistik du tittar på, varifrån du hämtar den och hur du räknar.
Aha..hehe. jag sköt direkt från höften. Kan inte se signal och har inga exakta siffror så. Jag upplever signalen/störningarna så procentuellt!😆
 
Troligtvis är det inget fel på fibern utan kanske fel på trafikprioriteringen hos din leverantör.
Om det var fel på fibern så borde din grannar också ha problem.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Troligtvis är det inget fel på fibern utan kanske fel på trafikprioriteringen hos din leverantör.
Om det var fel på fibern så borde din grannar också ha problem.
Kan det ha med OS och x antal tittare? Det är ju vissa kanaler som störst mer än andra!?
 
JT83 skrev:
Kan det ha med OS och x antal tittare? Det är ju vissa kanaler som störst mer än andra!?
Kan det mycket väl vara, när jag tittat så har det hackat och fryst till flera ggr, så kanske du upplever att problemet är borta efter OS.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Kan det mycket väl vara, när jag tittat så har det hackat och fryst till flera ggr, så kanske du upplever att problemet är borta efter OS.
Nja, rätt uppsatt med multicast så påverkas inte nätet negativt av hur många som tittar på samma kanal/ström. Det som skulle, teoretiskt, kunna ställa till det är om alla som är anslutna till samma operatörsswitch tittade på olika kanaler. Men då krävs att operatören misslyckats i kapacitetsplaneringen och QoS konfigurationen.

För att TS ska komma vidare måste han/hon börja utesluta orsaker och få viasat och servanet att felsöka. Utesluta gör TS genom att koppla IP-TV stb direkt på inbyggda switchen i fiberkonvertern (kundnoden) på rätt port. TS bör även jämföra med olika stb om möjligt. Då kan TS utesluta sin utrustning.
 
JBa skrev:
Nja, rätt uppsatt med multicast så påverkas inte nätet negativt av hur många som tittar på samma kanal/ström. Det som skulle, teoretiskt, kunna ställa till det är om alla som är anslutna till samma operatörsswitch tittade på olika kanaler. Men då krävs att operatören misslyckats i kapacitetsplaneringen och QoS konfigurationen.

För att TS ska komma vidare måste han/hon börja utesluta orsaker och få viasat och servanet att felsöka. Utesluta gör TS genom att koppla IP-TV stb direkt på inbyggda switchen i fiberkonvertern (kundnoden) på rätt port. TS bör även jämföra med olika stb om möjligt. Då kan TS utesluta sin utrustning.
Precis men vi vet ju inte om det är rätt uppsatt eller inte.
Jag finner det intressant att ts inte når i närheten av 100 vid ett hastighetstest.
 
Andy78 skrev:
Precis men vi vet ju inte om det är rätt uppsatt eller inte.
Jag finner det intressant att ts inte når i närheten av 100 vid ett hastighetstest.
Fast han fick ju 92 ner och 72 upp. Med tptest/bredbandskollen. Mycket bättre kan man inte räkna med.
 
JBa skrev:
Fast han fick ju 92 ner och 72 upp. Med tptest/bredbandskollen. Mycket bättre kan man inte räkna med.
Jag kan inte hålla med om att jag tycker 72 är ett bra värde om man betalar för 100/100, men å andra sidan är ju inte bredbandskollen ett 100% tillförlitligt verktyg.
Även om det är ett värde som man kanske får vara nöjd med så vore det intressant att se om man kan se någon avikande kvalite på förbindelsen.
 
Andy78 skrev:
Om det var fel på fibern så borde din grannar också ha problem.
NEJ! En bit av fibersträckan så ligger TS i en egen fiberduc, i en bit av sträckan kan TS iblåsta fiber ligga i samma kanalisation som grannens, i en bit av sträckan så kan TS och grannens fiber ligga i gemensam fiberkabel.
Oberoende vilket så kan det bli skador på kanalisation/kabel så att bara någon fibertråd blir skadad medan resten är oskadda.

På jobbet så har möss/råttor ätit på fiberkabel så att bara några av fibertrådarna blev skadade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.