Hej, postade den här tråden igår på fel forum tror jag, tror det här passar bättre.
Ska bygga ett fritidshus och vill ha ett sovloft ovanpå vardagsrummet för att utnyttja utsikten
så bra som möjligt då den bara finns åt ett håll.
Byggnadsreglerna är enligt följande:
-takvinkel max 27 grader.
-vind får inte inredas.
Enligt byggnadskontoret i kommunen kan jag komma undan den sistnämnda regeln om avståndet mellan takreglar och golvbjälklag för loftet är under 700 mm vid yttervägg. De ritade upp en skiss åt mig och förklarade att det var så.
Tanken är att lägga förhöjda ramverksstolar med ett avstånd på cc 600mm på delen som ska ha sovloft (se bild nedan) och sedan använda spännviddsregeln i dessa ramstolar som golvbjälklag för sovloftet. Jag tänkte stötta upp varannan ramverksstol underifrån med pelare.
2 Frågor:
1. Stämmer det verkligen att jag kan komma förbi regeln att vind inte får inredas på detta sätt?
2. Är denna konstruktion i sådana fall hållbar rent byggnadstekniskt?
Ska bygga ett fritidshus och vill ha ett sovloft ovanpå vardagsrummet för att utnyttja utsikten
så bra som möjligt då den bara finns åt ett håll.
Byggnadsreglerna är enligt följande:
-takvinkel max 27 grader.
-vind får inte inredas.
Enligt byggnadskontoret i kommunen kan jag komma undan den sistnämnda regeln om avståndet mellan takreglar och golvbjälklag för loftet är under 700 mm vid yttervägg. De ritade upp en skiss åt mig och förklarade att det var så.
Tanken är att lägga förhöjda ramverksstolar med ett avstånd på cc 600mm på delen som ska ha sovloft (se bild nedan) och sedan använda spännviddsregeln i dessa ramstolar som golvbjälklag för sovloftet. Jag tänkte stötta upp varannan ramverksstol underifrån med pelare.
2 Frågor:
1. Stämmer det verkligen att jag kan komma förbi regeln att vind inte får inredas på detta sätt?
2. Är denna konstruktion i sådana fall hållbar rent byggnadstekniskt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, då ska jag göra en noggrannare skiss och skicka iväg den till byggnadskontoret då få se vad de säger. Den som gav mig detta tipset var en byggnadsingenjör på byggnadskontoret, om jag skickar ritningen till honom och han svarar att det är ok via mail, räcker det som skriftligt bevis? Eller kan någon annan på byggnadskontoret sedan komma och säga att han gjorde fel och förbjuda bygget av sovloft?
Klicka här för att svara