KnockOnWood skrev:
Jag tycker det ser fult ut att lägga nockpannan över vindskiveplåten!
Och inte blir det väl särskilt tätt heller?

Så här ser det ut hos mig, i detta fall på garaget.
Men stall och boningshus är lagda likadant, och med samma taklutning 38°.

[bild]

[bild]
Tycker det där är rätt snyggt, det är dock betydligt svårare att få en sådan lösning bra om man har lägre takvinkel. På min Frigga som har 18 graders taklutning så funkade det inte alls. Nockpannan hamnar mkt högre relativt vindskivan då!

Y
Mina plåtar är extrabockade och ligger då väldigt slimmat med dom raka pannorna. Testade att kila in nockpannor under plåtarna och det blev ju helt mupp, stor bula.. Nu har jag laborerat till förbannelse utan att få någon vettig lösning.

När man lägger tak, lägger man nockpannorna först så dom täcker helt fram till vindskivorna, sen plåtar?

Jag lade ju dom plana, sen plåtar sen nockpannor.. Borde ju inte ha någon betydelse men funderar på ta bort plåtarna, lägga pannorna rätt och ringa in en plåtslagare som gör allt från början. haha

Redigerat:
Yrrol skrev:
...
När man lägger tak, lägger man nockpannorna först så dom täcker helt fram till vindskivorna, sen plåtar?
...
Det finns väl lika många sätt som man kan koka spagetti.
Men ja, så har det gått till hos mig :)

Det är ju bara två drag med vinkelslipen, så att man sneddar av nockpannan så att den ligger mot hela vindskiveplåten så är du klar. Nockpannan hamnar då också i horisontell linje med övriga nockpannor. Kapa båda sidor enligt bilden men vänd på nockplattan först så den ligger i rätt riktning.
Borde bli både billigast och bäst, även om du får handla en vinkelslip om det saknas. tak2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Precis så har jag det oxå blev kanon

Y
AndersS skrev:
Det är ju bara två drag med vinkelslipen, så att man sneddar av nockpannan så att den ligger mot hela vindskiveplåten så är du klar. Nockpannan hamnar då också i horisontell linje med övriga nockpannor. Kapa båda sidor enligt bilden men vänd på nockplattan först så den ligger i rätt riktning.
Borde bli både billigast och bäst, även om du får handla en vinkelslip om det saknas.[bild]
Nockpannan ligger inte ute på vingarna, nocken och pannan möts i mitten.
Kapar jag sidorna så blir den inte lägre, men gapet under blir större.

På bilden vilar den mot mot plåten vad jag kan se. För du har väl plåtarna vikta över nock eller hur har du konstruerat det?
Observera att jag avser att den ska kapas på den platsen jag markerat, men med rättvänd nockpanna.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.