15 458 läst ·
76 svar
15k läst
76 svar
Funderingar uppstart av ny panna
Det sitter 72 graders termostat i Laddomaten og den lar jeg sitte en stund til før jeg event prøver en 78 grader. Fint å høre at systemet fungerer om man skulle være uheldig og lade litt hardt
Jeg hadde nok blitt en smule nervøs om jeg hadde sett så høy temp hos meg
Det er tydlig at vedkvaliteten har mye å si, min litt finkløyvde 30 cm blandingsved gir mye mindre effekt og det er vanskelig å fylle brennkammeret med kort ved, det blir litt rotete og mye "hulrom" Jeg har også forsatt luft i systemet, det gir ingen problemer, men jeg hører det bobler i pannen og jeg må stadig lufte, hadde 80 grader på hele tanken i går og det frigjorde mye luft, men ikke så mye som tidligere så det blir bedre og bedre. Har ikke hatt tid til å prøve Pellx brenneren, håper å få det til en av de nærmeste dagene, jeg vet ikke hvordan man kobler for at brenneren skal starte flekten på pannen, men jeg gjør det manuelt fra pannestyringen til jeg finner det ut, kanskje noen i forumet som vet?
http://www.af-energiteknik.se/products/pdf/mapris110518.pdf Jag köpte lite andra prylar samtidigt som pannan, men panna, laddomat 21-60 samt shuntautomatik cbj, shuntventil, ventilkombination till varmvattenberedaren inklusive säkerhetsventil, och med lite rabatt på det betalade jag 41 000 för hela rasket.
Ja, det är ju en lurig fråga, man måste ju nästan kunna jämföra, få provelda båda pannorna för att kunna göra en rättvis jämförelse. går det att hitta någon teknisk spec på atmos-pannan? något jag tänkte på när jag läste länken du skickade var att den levererades med laddomat 21-60 med 72 graders termostat, kan säga att min panna som är på 49kw och körs med laddomat 21-60 och 63 graders termostat är på håret att den räcker till, när pannan går för fullt laddar den då mellan 80-82 grader på första varvet och ger kanske ca 52-54 kw nu har väl maga pannorna en liten egen lösning när det gäller styrningen då dom reglerar efter vald rökgastemperatur och panntemp, fördelen som jag ser det är att den laddar med väldigt jämn effekt. en nackdel som jag ser det är att den bryr sig inte om pannan är nysotad eller inte, den skottar på till vald rögastemp eller vald pann-temp är uppnådd. jag kör med 90 grader panntemp som är max vad man kan få ur maga pannan och 210 grader rökgastemp och när pannan är nysotad kan jag märka tendenser till att den vill släppa ångblåsor som kan leta sig in i laddkretsen när returtempen börjar gå upp och det är mycket ved kvar i pannan, speciellt på andra varvet från 80 till 90 grader så om jag i dag skulle ha haft möjlighet att göra om något så kulle jag vilja haft en laddomat 21-100 med en varmare termostat för att få upp flödet genom pannan. något som också kan vara värt att kolla upp är om atmospannan fortfarande har tendenser till övertändning som en del verkar ha problem med. jag vet inte om maga pannan är bättre konstruerad när det gäller det, men det har i vart fall aldrig hänt under dom fyra månader som jag har haft pannan, kan ju vara så att det är styrningen mot rökgas temp som effektivt förhindrar det.Kaf75 skrev:
Hur ser konvenktionsdelen ut på Atmosen 60 GSX? Vissa Atmosar har ju inga riktiga tuber utan en betydligt simplare konstruktion med platjärn i ett stort hål för rökgaserna. Maga är rejält svetsad med bra luckor och runda stående vattenmantlade rökgastuber. Mellan dessa två skulle jag inte tveka en sekund på att välja Maga.
Ja se där.. Höga rökgastemperaturer också, kan jag tänka mig?cagu skrev:
Det finns 6 st runda tuber med diametern 75 mm i Maga.
Redigerat:
Kan ju nämna att inför mitt pannköp pratade jag med en kille som haft en atmos dc40 170 liters vedmagasin och nu körde med en maga 41 och han upplevde att maga pannan gav mer värme i tanken med sina 150 liter än vad atmospannan gav. det som jag tyckte rörde till det hela när jag tittade på atmos pannor var att det fans så många olika utföranden. Hur är atmospannorna som heter gse på slutet? har inte dom riktiga tuber?