15 458 läst ·
76 svar
15k läst
76 svar
Funderingar uppstart av ny panna
jag tror säkert att du inte kommer att ha några problem med luften om du har en bra lutning åt rätt håll, jag lejde bort min installation till en röris som gjorde jobbet, och kan säga att om jag gjort det själv hade jag nog lutat rören mer mot tank och expansion men då killen som gjorde jobbet har fler år i branchen än vad jag själv har levt vill man ju inte stå och tala om hur han ska göra
och jag har igentligen inga stora problem med luften som stör funktionen utan det är mer att man retar sig på då det bubblar i pannan så då går jag dit och luftar lite för att få tyst på det.
då larmet går och pannan stannar har jag för mig att jag bara tryckte på meny knappen så startade pannan igen. pannan har stannat två gånger för mig, och första gången var första eldningen då rökgastempen stod på 260 grader då hade jag 58 grader in i pannan och 86 grader ut och troligtvis en för hög effekt ut från pannan+ massor med luft. andra gången var tanken nästan uppe i 90 grader i botten så då kan det ha varit så att det helt enkelt inte fick platts mer i tankarna.
luftning gjorde jag som så att efter att systemet var fyllt luftade jag alla radiatorer med shunten öppen och pumpen avstängd. sedan så har jag en säkerhetsventil som sitter rakt ovanför utloppet från pannan så när det börjar bubbla i pannan lättar jag på den och släpper ut luften, samt luftar på skruven på laddomaten. om det är rätt sätt vet jag inte så noga, men det fungerar i vart fall
I dag är det i vart fall dax att elda igen så jag ska gå och göra upp eld så får jag se om det är mindre luft i dag.
då larmet går och pannan stannar har jag för mig att jag bara tryckte på meny knappen så startade pannan igen. pannan har stannat två gånger för mig, och första gången var första eldningen då rökgastempen stod på 260 grader då hade jag 58 grader in i pannan och 86 grader ut och troligtvis en för hög effekt ut från pannan+ massor med luft. andra gången var tanken nästan uppe i 90 grader i botten så då kan det ha varit så att det helt enkelt inte fick platts mer i tankarna.
luftning gjorde jag som så att efter att systemet var fyllt luftade jag alla radiatorer med shunten öppen och pumpen avstängd. sedan så har jag en säkerhetsventil som sitter rakt ovanför utloppet från pannan så när det börjar bubbla i pannan lättar jag på den och släpper ut luften, samt luftar på skruven på laddomaten. om det är rätt sätt vet jag inte så noga, men det fungerar i vart fall
I dag är det i vart fall dax att elda igen så jag ska gå och göra upp eld så får jag se om det är mindre luft i dag.
Hei
Hvordan gikk eldningen nå, har du forsatt problemer med luft? Jeg har fylt tank og ladekrets, det virker være tett og fint, fyller resten av anlegget i dag og det blir prøvefyring på fredag, tenkte litt på å innstalere utlufter/microboble utskiller, men jeg prøver uten. Hvilket trykk har du i ditt anlegg? Jeg har ca 4 m opp til topp på høyeste radiator og tenkte å prøve med 0,6-0,8 bar....
Hvordan gikk eldningen nå, har du forsatt problemer med luft? Jeg har fylt tank og ladekrets, det virker være tett og fint, fyller resten av anlegget i dag og det blir prøvefyring på fredag, tenkte litt på å innstalere utlufter/microboble utskiller, men jeg prøver uten. Hvilket trykk har du i ditt anlegg? Jeg har ca 4 m opp til topp på høyeste radiator og tenkte å prøve med 0,6-0,8 bar....
det gick helt klart bättre, första två timmarna var en helt ljudlös upplevelse, men sedan började det frigöras luft i pannan. till en början hörde jag hur luften tog vägen ut via expansionsledningen, men då det blev mer så letatde sig luften ner i laddomaten så sedan fick jag gå och lufta några gånger under ca 40 minuter sedan blev det åter tyst och lugnt. tankarna stod på 30-30-28 och gick till 80-80-75 på ett ilägg.
Jag har strax under 0.5 bar i anläggningen. eftersom jag har öppet system är det ju höjden upp till expansionskärlet som avgör trycket.
Har du slutet system? i sådana fall måste du nog sätta in någon typ av avluftning, för någonstans måste ju luften ut?
Jag har strax under 0.5 bar i anläggningen. eftersom jag har öppet system är det ju höjden upp till expansionskärlet som avgör trycket.
Har du slutet system? i sådana fall måste du nog sätta in någon typ av avluftning, för någonstans måste ju luften ut?
ja, jag hoppas det, ska sätta mig i morgon och försöka elda upp tankarna så högt det går kanske jag blir av med resterande luften. ja hur länge pannan brinner på ett inlägg beror antagligen på vilken ved man har och vilken rökgastemp man har ställt in. men i går gick jag till pannrummet vid tretiden gjorde rent samt bar in ved, så jag tände pannan ca halv fyra och när jag åkte på jobbet i går vid halv åtta var det bara lite glöd kvar. eldade med 50cm grovkluven björk som torkat två år pannan var ställd på 200 grader rökgastemp samt panntemperatur max 90grader så inklusive startbrasa ca 4- 4.5 timmar, panntemperaturen låg i början på 78 grader men steg sedan till 80 grader ut och låg som högst på ca 82-83 grader under en period. vilken laddomat ska du köra med i din anläggning? själv har jag laddomat 21-60 som dom rekomenderade till pannan men jag oroar mig lite att den är för liten så jag får problem med ångblåsor då pannan når sin högsta effekt. laddomat är en ny erfarenhet för mig så jag har inte riktigt fått klämm på hur man kan avgöra om det är luft som frigörs ur vattnet eller om laddomaten cirkulerar vattnet för långsamt så jag får lokal kokning i pannan då den når sin högsta effekt, men det lär väl visa sig framöver.
Har du bra lutning mot tanken samt avluftning i toppen kommer du nog inte att få dom problem med luft i laddkretsen som jag har, så det kommer säkert att fungera utan problem
Har du bra lutning mot tanken samt avluftning i toppen kommer du nog inte att få dom problem med luft i laddkretsen som jag har, så det kommer säkert att fungera utan problem
Det er nok veldig normalt med litt luftproblemer i oppstarten. Jeg har ingen erfaring av fyring mot tank eller med Laddomat så dette er helt nytt for meg. Jeg kjører med en Laddomat 21, den er vel beregnet på kjeler opp til 80kw, den din er vel beregnet på kjeler opp til 60 kw så det skal holde, tror ikke du skal uroe deg for at den er for liten så lenge resten av anlegget er dimensjonert riktig
Jeg har godt med ved, men nesten alt er kappet på 30 cm så det får duge nå. Når jeg starter opp vedproduksjonen igjen i vinter skal jeg kappe på 50 cm, det gir nok best resultat, men det blir ikke før neste sesong. Jeg har nesten ikke stigning mot tanken, det tenkte jeg faktisk ikke på når jeg monterte, så tank og kjele står likt¨på samme høyde. Jeg trodde det var slik det burde være, men Laddomaten står ca 15 cm lavere en kjele og tank. I kveld blir det første eldning:wow:
Hehe, det ble noen kalde øl ja. Jeg kjørte 2 halve ilegg og det fungerte veldig bra. Alt virket og det gikk over all forventning. Sirkulasjonen går som den skal, ingen problemer med luft så langt, det boblet litt i kjelen men det var enkelt å lufte ut med sikkerhetsventilen. Nå skal tanken isoleres og så fyrer jeg et fullt innlegg i kveld, da blir det fler kalde øl 
ja men nu så kanske(ta i trä) har jag fått bort luften ur pannan. eldade upp mina 3m3 i fredags till 90 grader och i dag ligger ligger pannan snällt på 64 grader in och 81 grader ut utan bubblor och konstigheter. har höjt rökgastempen till 220 grader och pannan ligger då enligt termoventilers beräkningsmall på 49.3kw i effekt. fläkten ligger kring 30% så jag hoppas att det håller i sig genom hela eldningen.
Innkjøringen av pannen gikk veldig fint i helgen. Tusen takk til deg "anjn" som gjorde meg ekstra oppmerksom på luftproblemer. Jeg sjekket røropplegget en ekstra gang på fredag og fant ut at jeg hadde konstruert en luftfelle på det ene røret, jeg monterte en gammel sikkerhetsventil jeg hadde liggnede og fikk ut masse luft før jeg startet opp
Så langt ser det ut til å fungere veldig bra, jeg har satt røkrørstemp på 200 (sto på 240), pannetemp er innstilt på 85. Siktiningen ser ut til å fungere bra, men der har jeg ikke full kontroll enda, tanktemp var på 80-70-40 på lørdag kveld. Det er bare halve tanken og noen rør som er isolert foreløpig, men jeg blir vel klar i løpet av uken. Siden skal jeg koble på en varmeveksler for å få forbruksvann, noen som har erfaring med tank med spiral kontra "tank i tanken"? Er det veldig viktig at denne tanken har samme høyde som akumuleringstanken for å få riktig siktning? Jeg ser for meg en tank på 7-800 liter. Neste helg skal jeg koble på pelletsbrenner Pellx20 så det blir vel noen kalde øl i fyrommet da også
Så langt ser det ut til å fungere veldig bra, jeg har satt røkrørstemp på 200 (sto på 240), pannetemp er innstilt på 85. Siktiningen ser ut til å fungere bra, men der har jeg ikke full kontroll enda, tanktemp var på 80-70-40 på lørdag kveld. Det er bare halve tanken og noen rør som er isolert foreløpig, men jeg blir vel klar i løpet av uken. Siden skal jeg koble på en varmeveksler for å få forbruksvann, noen som har erfaring med tank med spiral kontra "tank i tanken"? Er det veldig viktig at denne tanken har samme høyde som akumuleringstanken for å få riktig siktning? Jeg ser for meg en tank på 7-800 liter. Neste helg skal jeg koble på pelletsbrenner Pellx20 så det blir vel noen kalde øl i fyrommet da også
Härligt att allt fungerar som det ska
Jag tror det kommer att ta en stund innan man har hittat den bästa inställningen för rökgastemperatur så det ska jag exprimentera lite med framöver och se vad som är optimalt, men sidan som jag fick tipps om i början av den här tråden http://www.termoventiler.se/media/upload/effektberakningsmall.xls tycker jag är ett alla tiders hjälpmedel om man vill se vilken effekt man ligger på ut från pannan. Skriv gärna en rad och berätta hur det går med att köra pellets i pannan. jag har en 20kw brännare med alla tillbehör liggande som jag körde i min gammla kombipanna. jag trodde att 20 kw var för låg effekt på brännare till maga pannan med tanke på att rökgastemperaturen ut skulle bli så låg att det skulle innebära problem med kondens i skorstenen så jag tänkte lägga ut brännaren till försäljning, men fungerar det bra för dig tror jag att jag överväger att behålla sakerna! vore ju inte dumt att slippa köra el-patron om man ska resa bort eller känner sig lite lat någon gång.
Hei, i går kjørte jeg egentlig den første normale eldningen, startet på 28 på tanken og endte med 76-60-30 etter ett ilegg. Det var realt med luft i radiatorer på mandag og det frigjøres stadig luft og det vil nok gå et antall eldninger til før det blir helt stille. Jeg høynet røkgass til 240 grader, viften gikk på rundt 35-40% mesteparten av tiden. Alt gikk greit og virker normalt.