1 768 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Funderingar på ny anläggning.
Har börjat planera att byta ut den gamla Eryl-pannan från 1959
.
Huset är från 1959 med 90m2 boyta, 90m2 källare som ska ha fullvärme samt oinredd övervåning på ca 40m2 som skall bli sovrum någongång i framtiden. Planer finns även på ett dubbelgarage i anslutning till huset.
Vad tror ni om detta : Pannan blir en Solo Innova 30kw. Har en kompis som har en sådan och den imponerar stort på mig. Den gamla oljetanken på 2,5m2 byggs om till trycklös ackumulatortank och utrustas med en kamrörsslinga för varmvatten och en för radiatorvatten samt elpatron för lata dagar. Det gamla expansionskärlet på övervåningen tas bort och ersätts av ett trycksatt nere i pannrummet.
Den gamla oljetanken ska isoleras, men värmelekage från den ser jag inte som ett stort problem då tvättstugan ligger bredvid pannrummet i källaren och badrummet ligger rakt ovanför.
Lite frågor:
Fungerar det att köra radiatorvatten med kamrörsslinga?
Kommer det att fungera med slingor och patroner i den stora tanken? Eller ska man satsa på en mindre tank och ha slingor och patron i den och ha den stora som slavtank? Blir lite trångt i panrummet bara...
Om jag använder oljetanken som trycklös tank borde expansionskärlet bil väl ganska litet? Det kommer ju bara att bli ihopkopplad med radiatorvattnet och vattnet i slingorna?
Ev, kan jag tänka mig att skaffa mer ackumulatorvolym genom att ha en tank på andra sidan av en av pannrummets väggar. Med vilken teknik denna ska laddas vet jag dock inte.
Tacksam för åsikter!
Huset är från 1959 med 90m2 boyta, 90m2 källare som ska ha fullvärme samt oinredd övervåning på ca 40m2 som skall bli sovrum någongång i framtiden. Planer finns även på ett dubbelgarage i anslutning till huset.
Vad tror ni om detta : Pannan blir en Solo Innova 30kw. Har en kompis som har en sådan och den imponerar stort på mig. Den gamla oljetanken på 2,5m2 byggs om till trycklös ackumulatortank och utrustas med en kamrörsslinga för varmvatten och en för radiatorvatten samt elpatron för lata dagar. Det gamla expansionskärlet på övervåningen tas bort och ersätts av ett trycksatt nere i pannrummet.
Den gamla oljetanken ska isoleras, men värmelekage från den ser jag inte som ett stort problem då tvättstugan ligger bredvid pannrummet i källaren och badrummet ligger rakt ovanför.
Lite frågor:
Fungerar det att köra radiatorvatten med kamrörsslinga?
Kommer det att fungera med slingor och patroner i den stora tanken? Eller ska man satsa på en mindre tank och ha slingor och patron i den och ha den stora som slavtank? Blir lite trångt i panrummet bara...
Om jag använder oljetanken som trycklös tank borde expansionskärlet bil väl ganska litet? Det kommer ju bara att bli ihopkopplad med radiatorvattnet och vattnet i slingorna?
Ev, kan jag tänka mig att skaffa mer ackumulatorvolym genom att ha en tank på andra sidan av en av pannrummets väggar. Med vilken teknik denna ska laddas vet jag dock inte.
Tacksam för åsikter!
Kul projekt!
Det enda som är bättre än Inova 30 är Inova 50
Värmeläkage om du isolerar med tex 200 mm mineralull är försumbart, mycket större från ett par 500 liters färdigisolerade plåtklädda tankar...
Ett bättre och billigare alternativ till slingor är ett par rostfria plattvärmeväxlare från en metallskrot. Dessa ansluts med självcirkulation till rören mellan panna och tank så får du snabbt värme och varmvatten när du börjar elda. Skiktningen blir bättre också.
Det funkar utmärkt med en stor tank. Vill du ansluta en till oljetank gör du det med grova rör och självcirkulation.
Med tryckexpansion behöver du minst 10% av elementkretsens volym. Dvs kanske 20-30 liter.
Du bör även sätta ett expansionkärl till tanken (strax över tanken) så att hela tanken alltid är vattenfylld och den ytan som möter luft blir liten. För att minska rostning i tanken.
Lycka till!
Det enda som är bättre än Inova 30 är Inova 50
Värmeläkage om du isolerar med tex 200 mm mineralull är försumbart, mycket större från ett par 500 liters färdigisolerade plåtklädda tankar...
Ett bättre och billigare alternativ till slingor är ett par rostfria plattvärmeväxlare från en metallskrot. Dessa ansluts med självcirkulation till rören mellan panna och tank så får du snabbt värme och varmvatten när du börjar elda. Skiktningen blir bättre också.
Det funkar utmärkt med en stor tank. Vill du ansluta en till oljetank gör du det med grova rör och självcirkulation.
Med tryckexpansion behöver du minst 10% av elementkretsens volym. Dvs kanske 20-30 liter.
Du bör även sätta ett expansionkärl till tanken (strax över tanken) så att hela tanken alltid är vattenfylld och den ytan som möter luft blir liten. För att minska rostning i tanken.
Lycka till!
Hej Matss!
Har redan funderat på en Innova 50 och tror att det blir en sån istf 30, prisskillnaden är ju inte så stor. Det kan väl aldrig vara fel med 185 liters vedmagasin? ;D
Så du tror mer på plattvärmeväxlare än slingor? Även för radiatorvattnet? Har hört att det finns sådana till rätt pengar då många byter bort fjärrvärmen numera.
Hur stor volym behövs på expansion till tanken?
Om man ska gå på en Innova 50 blir väl 2.5m2 för lite antar jag? Då hade jag tänkt mig ytterligare en tank på 2.5-3m2 i ett angränsande rum. Hur ska jag styra laddningen av den? Skulle det fungera med det som kallas "kulvertstyrning"? Dvs : när tank 1 är full laddas tank 2.
Har redan funderat på en Innova 50 och tror att det blir en sån istf 30, prisskillnaden är ju inte så stor. Det kan väl aldrig vara fel med 185 liters vedmagasin? ;D
Så du tror mer på plattvärmeväxlare än slingor? Även för radiatorvattnet? Har hört att det finns sådana till rätt pengar då många byter bort fjärrvärmen numera.
Hur stor volym behövs på expansion till tanken?
Om man ska gå på en Innova 50 blir väl 2.5m2 för lite antar jag? Då hade jag tänkt mig ytterligare en tank på 2.5-3m2 i ett angränsande rum. Hur ska jag styra laddningen av den? Skulle det fungera med det som kallas "kulvertstyrning"? Dvs : när tank 1 är full laddas tank 2.
Ja jag föredrar plattvärmeväxlare även till elementkretsen. Nya slingor är ju ganska dyra nu med dagens råvarupriser. På metallskrotar ser man ju ofta dyra rostfria plattvärmeväxlare som rivits ut från någon processindustri och säljs för skrotpriset. Tar man till dimensionen lite får man bra kapacitet trots självcirkulation mellan tank och växlare. Effektiv yta är större än man tror. Försök minimera styrningar och jobba med naturlagarna istället. Säger jag trots att jag jobbar med elektronik 
Med marginal behöver du 5% öppet expansionskärl.
Inova 50 värmer ungefär 3 m3 vatten på en laddning ved så 2-3 m3 till är inte fel.
Strunta i styrningar även här! Koppla tankarna i serie med grova rör (2"), Sätt dit kranar så att du kan växla till parallellkoppling, så kan du prova båda alternativen...
Med marginal behöver du 5% öppet expansionskärl.
Inova 50 värmer ungefär 3 m3 vatten på en laddning ved så 2-3 m3 till är inte fel.
Strunta i styrningar även här! Koppla tankarna i serie med grova rör (2"), Sätt dit kranar så att du kan växla till parallellkoppling, så kan du prova båda alternativen...
Växlarna ska sitta parallellt med pannan så att säga. Anslut en vv med T-koppling på övre röret mellan tank och panna. Nedre anslutning görs med T-koppling mellan laddpaket och tank. Vv nr 2 likadant.
När vattnet i vv kyls sjunker det neråt och ersätts av varmare vatten, på så vis fås självcirkulation.
Jag kan göra en liten ritning bara jag får tid.
När vattnet i vv kyls sjunker det neråt och ersätts av varmare vatten, på så vis fås självcirkulation.
Jag kan göra en liten ritning bara jag får tid.
Matss: Det blev ingen Solo 30... Fick tag på en lätt begagnad anläggning som jag ska hämta bara säljaren fått in sin bergvärme.
Det blev en Bonus 30 med tankar, laddomat, elpatron och hela baletten. Fixar en nästan oanvänd oljebrännare och fyller upp tanken och har detta som reserv.
Tankarna var 2x500l och tyvärr utan vvb och slinga. Så jag tänkte komplettera med en ny tank med detta. Frågan är vilken storlek jag ska välja på tanken...
Skulle vilja ha ca 1000l till för vedeldningens skull, men hur kommer det att funka som dagar man använder oljan? Kommer det att gå åt onödigt mycket olja med en sådan tank? Eller kommer oljan att bara värma pannvatten kanske?
Många frågetecken blir det
Det blev en Bonus 30 med tankar, laddomat, elpatron och hela baletten. Fixar en nästan oanvänd oljebrännare och fyller upp tanken och har detta som reserv.
Tankarna var 2x500l och tyvärr utan vvb och slinga. Så jag tänkte komplettera med en ny tank med detta. Frågan är vilken storlek jag ska välja på tanken...
Skulle vilja ha ca 1000l till för vedeldningens skull, men hur kommer det att funka som dagar man använder oljan? Kommer det att gå åt onödigt mycket olja med en sådan tank? Eller kommer oljan att bara värma pannvatten kanske?
Många frågetecken blir det
Klicka här för att svara