Kommer att göra lite arbeten ute när jag är hemma (läs: lövblåsare/röjsåg).
Låt säga att detta kräver 50m skarvsladd (1,5 kvadrat) uppdelat på 2x25m.
Vinner man något på att byta säkring från gL/gG (diazed, 10A för övrigt)
till Flink (snabb)? Har bådadera liggande hemma så det är en smal sak.

Tänkte mest på det att de snabba har en lägre gräns vid direkt kortis än "mellansäkringarna".
Att JFB torde lösa först vid måttliga felströmmar är ju teoretiskt rätt.
Det är mest "någon är ute och klipper gräs och kör över skarvsladden"-scenariot
jag är aningen tveksam över.

Vad göra annars? Mäta totala resistansen, multiplicera med 2 (fas/nolla),
plugga i och kolla vilken spänning man får ut och räkna vidare därifrån?

Det är dock inte säkert att det blir så lång sträcka, det är mest ett
"worst case scenario".

Tack på förhand
/Kim

Det är föredömligt av dig att tänka på detta med långa skarvsladdar. Utlösningsvillkoret bestäms ju i uttaget, vilket det är strikta krav på, men elinstallationsreglerna säger ingenting om skarvsladdar. Jag tror elsäkerhetsverket blundar för denna fråga eftersom den blir något svår att reglera:) Jag har dock hört en oskriven regel/praxis att man bör räkna med en max längd på 25 meter när man dimensionerar.

Den risk det handlar om här är att kortslutning mot jord i lövblåsen spänningssätter höljet för lång tid så att det blir farligt. Detta gäller dom få trädgårdsmaskiner som är skyddsjordade, dvs inte dubbelisolerade. En JFB skyddar mot det, men säkringen bör inte ligga alltför långt efter skyddsmässigt, dvs en snabb säkring kan behövas.

När det gäller avklippt kabel så är det endast JFB som skyddar vid beröring av fasen, om man inte råkar kortsluta ledarna samtidigt.

En tredje risk är att kabeln smälter vid kortslutning mellan fas och nolla, men där finns inte så stor personfara. Här hjälper bara en snabb eller klen säkring. Med en lång kabel så borde det inte bli problem med startströmmen :cool:

Funktionellt bör man också tänka på spänningsfallet. Blir det för stort kanske inte maskinen fungerar som den ska. Kan kräva en grövre skarvkabel.

För att räkna på detta finns en eminent gratisprogram Eldim som dock kräver att du vet förimpedansen i mätarskåpet.

För att summera, givetvis JFB, men också en snabb säkring är ett bra skydd.

Om man nu skall vara petig så smälter inte en alltför lång kabel vid kortslutning, om den inte är tätt ihoprullad.

En 1.5 mm2 kabel håller lätt för 10 A, och blir inte kortslutningsströmmen hög nog att lösa en 10 A säkring så är det inga problem. Förutom att man får ett onödigt värmeelement..

Annars håller jag med om allt ovanstående.

Har du jordfelsbrytare klarar du i princip alltid utlösningsvillkoret. Du ska ner i en kortslutningström på under 15-30mA för att jordfelsbrytaren inte skall skydda. Vilket man aldrig gör!
För att skydda kablar och anslutningar ska även hänsyn till utlösningsvillkoret för fas-fas, nas-noll räknas med (enligt elinstallationsreglerna). Då räknar man alltid med 5s

Ett kvalificerat antagande är att har du jfb kan du hävda god elsäkerhetsmässig praxis och strunta i att fundera över utlösningsvillkor över huvud taget.

mycke_nu skrev:
Om man nu skall vara petig så smälter inte en alltför lång kabel vid kortslutning, om den inte är tätt ihoprullad.

En 1.5 mm2 kabel håller lätt för 10 A, och blir inte kortslutningsströmmen hög nog att lösa en 10 A säkring så är det inga problem. Förutom att man får ett onödigt värmeelement..

Annars håller jag med om allt ovanstående.
Du har rätt, tar tillbaka det.

Bo.Siltberg skrev:
För att räkna på detta finns en eminent gratisprogram Eldim som dock kräver att du vet förimpedansen i mätarskåpet.
Var kan jag hitta värdet på förimpedansen?

Fråga nätägaren, Fortum eller vad du har. Det brukar finnas en länk på deras hemsida för support.
Uppge dit ab.nummer och be om "förimpedans, kortslutningsströmmar etc".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.