Fotografen skrev:
[quote author=AndersG link=1148127217/0#9 date=1148205109]Se:
[länk]

Dammet i till-luftskanalerna? Man har filter.. Däremot kräver maskinell ventilation skötsel. Filterbyten ett par gånger per år etc.

Nu ids jag inte ge mig in i någon religiös diskussion, men jag har bara svårt att se hur man skall få självdragsventilation att fungera i ett nybyggt hus med det liv i lever i dag. Förr då man tvättade sig till jul och midsommar och hängde sin tvätt utomhus så fungerade det.

[länk]

De utvärderingar som skett, bl a i nybyggda skolor med självdrag, är inte heller positiva. De moderna självdragshusen är kraftigt väderberoende och fungerar bäst när det är kallt och blåsigt. Det är svårt att uppnå normenlig ventilation. Risken för fuktskador ökar också beroende på den tryckskillnad som är självdragets förutsättning.

men även i rättvisans namn:

Nu är som sagt inte heller de mekaniska fläktsystemen problemfria. När det gäller att fukta och kyla luften är riskerna väl kända - det handlar om mikrobiologisk aktivitet - men när det gäller värme och rening har det tidigare varit sämre med kunskap

Alltid kul att starta lite debatt.
Naturligtvis har jag köksfläkt, och det blivande badrummet kommer att få en liten fläkt, den fukten vill jag inte ha ut i resten av kåken.
Vad jag menar är att man borde klara sig utan ett stort frånluftaggregat under förutsättning att huset är byggt för det. I ett hus byggt för mekanisk ventilation  går det naturligtvis inte.[/quote]

Har du fläktar så är det ju inte självdrag då är det mekanisk frånluftventilation.

/Patrik

Pasta skrev:
...
Själv tycker jag man skall undvika självdrag det ger klart sämre innomhusklimat än mekanisk ventilation.
...
/Patrik

Tja, min erfarenhet säger tvärtom...

Pasta skrev:
[quote author=Fotografen link=1148127217/0#13 date=1148206864][quote author=AndersG link=1148127217/0#9 date=1148205109]Se:
[länk]

Dammet i till-luftskanalerna? Man har filter.. Däremot kräver maskinell ventilation skötsel. Filterbyten ett par gånger per år etc.

Nu ids jag inte ge mig in i någon religiös diskussion, men jag har bara svårt att se hur man skall få självdragsventilation att fungera i ett nybyggt hus med det liv i lever i dag. Förr då man tvättade sig till jul och midsommar och hängde sin tvätt utomhus så fungerade det.

[länk]

De utvärderingar som skett, bl a i nybyggda skolor med självdrag, är inte heller positiva. De moderna självdragshusen är kraftigt väderberoende och fungerar bäst när det är kallt och blåsigt. Det är svårt att uppnå normenlig ventilation. Risken för fuktskador ökar också beroende på den tryckskillnad som är självdragets förutsättning.

men även i rättvisans namn:

Nu är som sagt inte heller de mekaniska fläktsystemen problemfria. När det gäller att fukta och kyla luften är riskerna väl kända - det handlar om mikrobiologisk aktivitet - men när det gäller värme och rening har det tidigare varit sämre med kunskap

Alltid kul att starta lite debatt.
Naturligtvis har jag köksfläkt, och det blivande badrummet kommer att få en liten fläkt, den fukten vill jag inte ha ut i resten av kåken.
Vad jag menar är att man borde klara sig utan ett stort frånluftaggregat under förutsättning att huset är byggt för det. I ett hus byggt för mekanisk ventilation går det naturligtvis inte.[/quote]

Har du fläktar så är det ju inte självdrag då är det mekanisk frånluftventilation.

/Patrik
[/quote]

...som bara går vid vissa tilfällen. Grundventilationen är självdrag.

C
AndersG skrev:
Sen har vi ju det gamla klassiska problemet med mekaniska ventilationssysten - de kräver underhåll för att fungera korrekt. Underhåll som tyvärr ofta(st) i praktiken uteblir.
Och det gäller väl generellt för allting. Dvs om man inte underhåller bilen så funkar den inte heller...
Jag skulle vilja påstå att självdragssystem är underhållsfria, vilket förstås var det jag indirekt syftade på.

Personligen tycker jag inte att filterbytena är speciellt ansträngande. Vidalonfiltren i vår FTX bytes var fjärde månad. Pollenfiltren var åttonde och de sitter bara i från vår till höst. Vid behov dammsuger man ur aggregatet.
Det är väl möjligt att det inte är särskilt ansträngande. När nödvändigt underhåll uteblir handlar det väl ofta snarare om okunskap eller ignorans kan jag tänka mig.

Jag skulle vilja påstå att självdragssystem är underhållsfria, vilket förstås var det jag indirekt syftade på.
Men även det är en sanning med modifikation. Självdrag med varm murstock kräver eldning vilket definitivt kräver underhåll med ved/olja/pellets samt sotning :)

Att självdrag i gamla hus var underhållsfritt beror i stället på att det kommer på köpet med det andra underhållet, dvs eldningen.

C
AndersG skrev:
Men även det är en sanning med modifikation. Självdrag med varm murstock kräver eldning vilket definitivt kräver underhåll med ved/olja/pellets samt sotning :)

Att självdrag i gamla hus var underhållsfritt beror i stället på att det kommer på köpet med det andra underhållet, dvs eldningen.
Mja, nu får vi väl hoppas att det inte är någon som eldar enbart för ventilationens skull :D
Men i praktiken saknar ju många självdragssystem idag denna drivkälla och då är det ju helt underhållsfritt... Att det sen inte fungerar särskilt bra är ju en annan sak, men poängen är väl att det mycket väl ändå kan fungera betydligt bättre än ett mekaniskt system där underhållet är eftersatt.

cpalm skrev:
Men i praktiken saknar ju många självdragssystem idag denna drivkälla och då är det ju helt underhållsfritt... Att det sen inte fungerar särskilt bra är ju en annan sak, men poängen är väl att det mycket väl ändå kan fungera betydligt bättre än ett mekaniskt system där underhållet är eftersatt.
Om nu ditt självdragssystem saknar denna drifkraft (eldning) måste du ersätta den med någon annan drivkraft, annars ventilation=0 (alltså lika "bra" som mekansik utan underhåll).
Har själv sett flera av dessa moderna sjävldragsystem (lite mer korrekt kallade "Hybridventilation") idag, och dessa är abslout inte lättare att underhålla.
Men nu gäller dessa system större hus än villor, är inte praktiskt möjliga att använda på en liten villa.

Nu är det inte så att jag är emot självdrag eller liknande system om någon kan komma på en bra fungerande lösning som garanterar luftflöde alltid.

Man får inte glömma att i moderna hus "släpar" vi in en hel del olika kemikaler m.m. som också måste vädras ut med en bra grundventilation.
Alltså inte bara den dåliga luft/fukt som vi människor producerar i huset som måste bort.

Fotografen skrev:
[quote author=Pasta link=1148127217/0#14 date=1148207714]
...
Själv tycker jag man skall undvika självdrag det ger klart sämre innomhusklimat än mekanisk ventilation.
...
/Patrik

Tja, min erfarenhet säger tvärtom...
[/quote]

Jag har själv bott i flera hus med självdrag och kan konstatera att problem med kondens på fönstervintertid och allmäntdålig luft speciellt sommartid men även vår och höst luftkvaliten varierar mycket.
Jag har även varit upp på vindar i hus med självdrag och bristfällig diffspärr där man fått broblem med mögeltillväxt på yttertak och takstolar.
Klart mer riskfyllt med självdrag ur fuktsynpunkt!

Vilka är dina erfarenheter av problem med Till- och frånluftssystem?

/Patrik

C
FrittDrag skrev:
Om nu ditt självdragssystem saknar denna drifkraft (eldning) måste du ersätta den med någon annan drivkraft, annars ventilation=0 (alltså lika "bra" som mekansik utan underhåll).
Drivkraften i form av det övertryck som skapas av temperaturskillnaden inne/ute finns ju fortfarande kvar så trots att murstocken inte värms upp så får man ett drag.

cpalm skrev:
[quote author=FrittDrag link=1148127217/0#21 date=1148211686]Om nu ditt självdragssystem saknar denna drifkraft (eldning) måste du ersätta den med någon annan drivkraft, annars ventilation=0 (alltså lika "bra" som mekansik utan underhåll).
Drivkraften i form av det övertryck som skapas av temperaturskillnaden inne/ute finns ju fortfarande kvar så trots att murstocken inte värms upp så får man ett drag.[/quote]

Drivkraften minskar med stigande utomhustemperatur och försvinner helt när temperaturen är lika inne och ute.

/Patrik

När temperaturen stiger utomhus brukar vi ha fönstren öppna i sovrummen nattetid för att sänka temperaturen. Hur påverkar detta olika ventilationssystem?
Alla våra sovrum har en egen ventilationskanal via taket, byggt så -60 (självdrag). Det sitter en huv med tre kanaler uppdragna samt en via murstock.

AndersS skrev:
När temperaturen stiger utomhus brukar vi ha fönstren öppna i sovrummen nattetid för att sänka temperaturen. Hur påverkar detta olika ventilationssystem?
Alla våra sovrum har en egen ventilationskanal via taket, byggt så -60 (självdrag). Det sitter en huv med tre kanaler uppdragna samt en via murstock.
Självdragssystemet har då slutat fungera eller har liten funktion och vädring är nödvändig.

FT och FTX systemen påverkas ej förutom i det rummet som vädras.

Vid frånluftsystem förlorar man balansen på tilluften via ventilerna all tilluft kommer att gå via de öppna fönstren vilket gör att de rum med uteluftsventiler som ej vädras kommer att sakna ventilation.

/Patrik

Kul tråd!
Ja, vad ska man säga, det verkar inte finnas något "facit" när det gäller ventilation.
Jag är dock övertygad om att det går att göra bra självdragslösningar precis som det går att göra bra FTX lösningar.
Jag tycker man generaliserar lite för mycket, en fullsatt skolsal kräver naturligtvis något helt annat än en normalvilla. Trots detta gäller tex BBR krav på luftflöde (0,35l/s per m2) både för skolsalen och normalvillan!?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.