1 974 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Funderingar om husbygge
I min trakt byggs just nu ett hus som - vad jag förstår - kommer att ha putsad fasad enl detaljplanen. Husbygget har stått stilla hela sommaren; fasaderna är hittills täckta av gipsskivor som utsatts för väder, vind och mängder av regn. Ännu inte använt byggvirke ligger på tomten med delvist avblåsta presenningar. Tomten har i våras utannonserats med hus i prisläge 4 milj. Finns det överhuvud taget någon chans att detta hus kan bli ett 'vettigt' hus till slut?
Virke förstörs inte direkt om det blir blött. Kommer det bara under tak innan vintern finns det möjlighet att torka det. Gipset kan också torka, men då krävs det naturligtvis att det slutar regna, och det är kanske värre att ordna. Har gipset blivit så blött att det börjat smula sig går det ju att byta gipsskivorna. Det är naturligtvis ett trist jobb men inte omöjligt.
Men det är som sagt kritiskt att någonting blir gjort innan vintern.
Är det tak på huset? Det är värre om det regnar in i isolering som inte går att komma åt i efterhand.
Vad är det som hänt? Varför har bygget avstannat? 4 miljoner låter mycket för ett hus som är renoveringsobjekt innan det är klart.
Men det är som sagt kritiskt att någonting blir gjort innan vintern.
Är det tak på huset? Det är värre om det regnar in i isolering som inte går att komma åt i efterhand.
Vad är det som hänt? Varför har bygget avstannat? 4 miljoner låter mycket för ett hus som är renoveringsobjekt innan det är klart.
Jag ändrade - strök - hustillverkaren men det kan väl inte vara fel att nämna att det gäller ett Hem1-hus. Taket är på och öppningarna i sidorna är lätt förplastade (alla fönster är inte i ännu). Jag trodde det berodde på semester att bygget avstannat men företaget kör kanske fortfarande med sommarsemester. Eller så har köparen hoppat av.
Klicka här för att svara