Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Funderingar kring ventilation & isolering av 70tals vind.

1. M
    Husägare · 11 inlägg

matts90

Husägare
    Hallå där!

Var uppe på vinden förra helgen för att isolera ventröret från köksfläkten då det aldrig blivit gjort sen huset var nybyggt. Skapligt lat föredetta ägare till villan hehe.

Fick då syn på råsponten i samtliga fack och de var mörkfärgat i samtliga fack ner mot isoleringen. Det verkar som att dom stött isoleringen tätt mot råsponten men det är luftad takfot och det är all ventilation som finnsfför vinden.

Reagerade även på att det var frost på råspontsbrädorna som var närmast isoleringen. Finns inte en anmärkning i besiktningen från Anticimex angående detta.

Har lusläst många trådar här på forumet och kom fram till det att jag saknade ju faktiskt väggventiler i huset så det monterade jag omgående 1st i varje sovrum, 3 totalt.

Sedan satte jag mig och granska ritningarna för huset och reagerade då över en sak.
    På 2 bilder ser man att tillvägagångssättet är med luftad takfot, luftningen fortsätter upp på vinden men på en annan ritning så går isoleringen mot råsponten. Så nu är min fundering, gör jag huset en tjänst om jag frigör utrymme och sätter dit en riktigt luftspalt eller ska jag låta det vara tätt emot som det uppenbarligen alltid vart?

Bifogar bilder på ritningarna samt råsponten.

Mvh Alexander

Redigerat 14 jan 03:35
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.