Tjo på er.

Fråga 1:

Det är så att när jag vrider på varmvattenkranen i mitt hus så börjar det rinna vatten. Efter några sekunder slutar det rinna och man får öppna kranen ytterligare. sedan upprepas detta ca 2-3ggr innan man får en lagom stråle varmvatten.

I köket tror jag inte att jag har detta fenomen utan det uppträder på toalett och i tvättstuga.
Vad beror det hela på? Kan det funnits en varmvattenberedare i källaren ?

Fråga 2:

Jag har tidigare bott i en hyreslägenhet men inte haft varmvattenberedare men i lägenheten fick man ändå varmvatten väldigt fort när man vred på kranen.

Nu i huset så tycker jag man får hålla på att spola inna man får ordentligt varmt vatten. Varför och går det att åtgärda lätt?

Är det gamla kranar? Det kan vara så att packningen sväller av varmvattnet, så att kranen sas stänger sig själv. Åtgärdas genom byte av packning eller till en helt ny kran med modernare typ av packningar.

Det kan ha varit så i "ditt" hyreshus att man haft cirkulerande varmvatten. Det har man ofta när det är långt mellan vv-beredare och tappställe. Detta för att folk inte ska stå och spola vatten i flera minuter innan det kommer varmvatten.
Detta brukar man inte ha i villor. Du kan kanske kolla om varmvattenrören är ordentligt isolerade. Det kan hjälpa.

T
Välkommen i klubben trögt varmvatten.

Andersmc gav bra svar på dina problem, om du har "gamla" kranar typ med separat varm/kallvattenkran är "kranskäglorna" till 99% gjorda i mässing med gummikudde, dessa sväller upp lite när du skruvar på vattnet då vattnet först är kallt för att sen bli varmare och då utvidgas även kranskäglorna lite. Om nu toa/tvättstuga märks mest så är det för att dom ligger längst bort på vattenledningen = mer vatten att spola igenom ledningen innan värmen kommer fram. Köket ligger förmodligen ovanför pannrummet och då blir det "raka rör" för värmen att komma fram snabbt.

I stora hus har man cirkulerande varmvatten, s.k varmvattencirkulation (VVC), då får du varmt blixtsnabbt. Det går även att göra i en villa, kruxet är att varmvattenberedaren måste ha anslutning för detta system, annars blir det väl mycket rörmokeri. Principen funkar så att du har en extra ledning kopplad från tappningen av varmvattnet längst bort från pannan som sen kopplas mot varmvattenberedaren med en pump som låter varmvattnet cirkulera runt, då har du varmt vatten i ledningen hela tiden så när du skruvar på kommer värmen på 2-5 sek istället för 1 minuts spolning.

Håller just på och installerar detta hos mig, se länken:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43788

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.