3 861 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Funderingar kring husets uppvärmning
Sida 1 av 3
Hej!
Vi kommer att flytta i juni till ett 70-tals 1 ½-plans hus på 165 kvm.
På ovanvåningen finns det 3 sovrum, en liten hal, ett badrum som ska renoveras omgående och en klädkammare.
I dags läget huset värms upp via direktverkande elelement (köpta de sista 5 åren) och luftvärmepump (installerat inför vintern 2020) som används som primära värmekälla.
Det finns också en kakelugn som inte används dock av nuvarande ägaren.
Köket, hallen (entrén) och badrum på nedre våningen har el golvvärme
Alla fönster är utbytta med 3-glass mellan 2015-2017.
Taket är original och jag tänker byta det i de kommande år (hade också tankar om solceller).
Laminatgolven i alla rum har renoverats 2018-2019 dvs att ingen bytte kommer att ske i kommande år.
Jag tänker först och främst att testa ett år med det som finns redan. Jag kommer att använda kakelugn i samband med luftvärmepumpen samt att installera ett FTX aggregat både för ett bättre inomhus klimat inom ventilations perspektivet och för att det ska bidra till ett bättre värme fördelning i hela huset.
Men trots det, tankarna om vad kan man göra för att minska kostnaderna samt få bättre komfort gör mig att fundera på de olika alternativen. T.ex. jag skulle vilja slippa behöva köpa och lagra ved för värme i fortsättningen.
Är det lönt att isolera vinden utan att byta taket?
Lönar det sig att installera ett vattenburen värmesystem? Och i fall ja, blir det L/V VP eller jordvärme/bergvärme? Om jag inte räknat fel, det behövs 7-8 stycken element på nädre plan samt 5 på ovanvåningen.
Finns det andra saker att göra för att minska husets uppvärmningskostnaderna?
Vad tycker ni?
Mvh
Vi kommer att flytta i juni till ett 70-tals 1 ½-plans hus på 165 kvm.
På ovanvåningen finns det 3 sovrum, en liten hal, ett badrum som ska renoveras omgående och en klädkammare.
I dags läget huset värms upp via direktverkande elelement (köpta de sista 5 åren) och luftvärmepump (installerat inför vintern 2020) som används som primära värmekälla.
Det finns också en kakelugn som inte används dock av nuvarande ägaren.
Köket, hallen (entrén) och badrum på nedre våningen har el golvvärme
Alla fönster är utbytta med 3-glass mellan 2015-2017.
Taket är original och jag tänker byta det i de kommande år (hade också tankar om solceller).
Laminatgolven i alla rum har renoverats 2018-2019 dvs att ingen bytte kommer att ske i kommande år.
Jag tänker först och främst att testa ett år med det som finns redan. Jag kommer att använda kakelugn i samband med luftvärmepumpen samt att installera ett FTX aggregat både för ett bättre inomhus klimat inom ventilations perspektivet och för att det ska bidra till ett bättre värme fördelning i hela huset.
Men trots det, tankarna om vad kan man göra för att minska kostnaderna samt få bättre komfort gör mig att fundera på de olika alternativen. T.ex. jag skulle vilja slippa behöva köpa och lagra ved för värme i fortsättningen.
Är det lönt att isolera vinden utan att byta taket?
Lönar det sig att installera ett vattenburen värmesystem? Och i fall ja, blir det L/V VP eller jordvärme/bergvärme? Om jag inte räknat fel, det behövs 7-8 stycken element på nädre plan samt 5 på ovanvåningen.
Finns det andra saker att göra för att minska husets uppvärmningskostnaderna?
Vad tycker ni?
Mvh
Redigerat:
Hur är taket uppbyggt? Om du har en kallvind med lösull så är det enkelt att lägga på mer lösull. Det kan vara ett fristående projekt som inte påverkas av om man lägger om taket eller inte. Är det å andra sidan öppet upp i nock är det besvärligare att tilläggsisolera och det görs lättare samtidigt med takomläggning.
Vad har du för elförbrukning per år? Det borde framgå av en elfaktura. Möjligen kan du också få infon av nätägaren. Hur hör förbrukningen är idag påverkar ju om det är värt att byta värmesystem. Det finns säkert åtgärder som går att göra för att minska elförbrukningen. Men mycket är ju redan gjort.
Vad har du för elförbrukning per år? Det borde framgå av en elfaktura. Möjligen kan du också få infon av nätägaren. Hur hör förbrukningen är idag påverkar ju om det är värt att byta värmesystem. Det finns säkert åtgärder som går att göra för att minska elförbrukningen. Men mycket är ju redan gjort.
Det är en kall vind faktiskt.A Avemo skrev:Hur är taket uppbyggt? Om du har en kallvind med lösull så är det enkelt att lägga på mer lösull. Det kan vara ett fristående projekt som inte påverkas av om man lägger om taket eller inte. Är det å andra sidan öppet upp i nock är det besvärligare att tilläggsisolera och det görs lättare samtidigt med takomläggning.
Jag ska ha en snickare att kolla på det i fall åtgärder behöver göras på innertaket, men det blir inte förrän juni när vi flyttar in.
Menar du så att det kommer att hjälpa om jag tilläggisolera vinden om jag förstår dig rätt, lr?
Angående själva förbrukningen måste jag se hur det kommer att bli efter första året.
Jag ska försöka ta del av den informationen från nuvarande ägaren
Att konvertera till vattenburet värmesystem och t.ex. bergvärme kostar mycket och lönar sig i regel inte rent driftsekonomiskt jämfört med att ha två bra luftluftvärmepumpar (en per våning) plus några få el-radiatorer som står för värmen. Men det kan ge huset en högre komfort och värde beroende på var det står och prisnivåerna där. Bergvärme, jordvärme eller luftvatten beror mycket på var i landet huset finns och vilken tomt man har. Takisoleringen betyder väldigt mycket för husets värmeprestanda och kan man förbättra isoleringen i ett lite äldre hus lönar det sig snabbt.
Redigerat:
Huset ligger i Skåne i Kävlinge kommun.J Josth skrev:Att konvertera till vattenburet värmesystem och t.ex. bergvärme kostar mycket och lönar sig i regel inte rent driftsekonomiskt jämfört med att ha två bra luftluftvärmepumpar (en per våning) plus några få el-radiatorer som står för värmen. Men det kan ge huset ett högre komfort och värde beroende på var det står och prisnivåerna där. Bergvärme, jordvärme eller luftvatten beror mycket på var i landet huset finns och vilken tomt man har. Takisoleringen betyder väldigt mycket för husets värmeprestanda och kan man förbättra isoleringen i ett lite äldre hus lönar det sig snabbt.
Tomten är ungefär 700kvm (inklusive husets byggyta)
Är solceller nåt som lönar sig eller inte de heller?
Ok, då är det ingen tvekan om att en luftvattenvärmepump är att föredra. Skåne har ett milt klimat där luftvatten fungerar mycket bra. Tomten är för liten för jordvärme och det skulle högst sannolikt ändå inte löna sig jämfört med luftvatten.
Solceller bör man se som eget fristående projekt. Man får räkna med att det tar många år innan det blir lönsamt (lång återbetalningstid) men de uppges ha en lång teknisk livslängd. Själva invertern behöver kanske bytas ut under åren. Bidrags- och skatteregler kan ändras under tiden så det finns risker som påverkar kalkylen för lönsamheten. Tekniken i solceller utvecklas hela tiden och priserna sjunker så det är väl värt att undersöka om man har ett bra tak med fördelaktigt läge.
Solceller bör man se som eget fristående projekt. Man får räkna med att det tar många år innan det blir lönsamt (lång återbetalningstid) men de uppges ha en lång teknisk livslängd. Själva invertern behöver kanske bytas ut under åren. Bidrags- och skatteregler kan ändras under tiden så det finns risker som påverkar kalkylen för lönsamheten. Tekniken i solceller utvecklas hela tiden och priserna sjunker så det är väl värt att undersöka om man har ett bra tak med fördelaktigt läge.
Menar du luftvärmepump? Eller att konvertera till vattenburen med luftvattenvärmepump?J Josth skrev:Ok, då är det ingen tvekan om att en luftvattenvärmepump är att föredra. Skåne har ett milt klimat där luftvatten fungerar mycket bra. Tomten är för liten för jordvärme och det skulle högst sannolikt ändå inte löna sig jämfört med luftvatten.
Angående solceller det verkar vara lite mer komplicerat en vanligt för min del. Alltså, jag menar att för att göra en solceller installation, då måste jag först byta taket. Detta ökar kostnaderna markant. Medan å andra sidan, kanske taket behöver inte bytas utan bara att ha koll på det och åtgärda eventuella skador osv.
Det jag undrar är om det är lönt att byta/förbättra/åtgärda undertaket utan att byta takpannor, med tanke att den är 55 år gammalt och inget har bytts ut under tiden såvitt jag vet . Alltså ingen underhåll menar jag
Om du bestämmer dig för att konvertera till vattenburet värmesystem så är luftvattenvärmepump det bästa valet med det läget på huset i landet. Luftluftvärmepumpar fungerar givetvis också mycket bra i Skånes milda klimat.
När det är dags att byta pappen på undertaket byter man givetvis läkten och lägger nya takpannor på samma gång. Har man ett väldigt gammalt hus med lertegelpannor kanske man kan återanvända dem men betongpannor byter man till nya. Absolut ska detta vara gjort innan man monterar solceller.
När det är dags att byta pappen på undertaket byter man givetvis läkten och lägger nya takpannor på samma gång. Har man ett väldigt gammalt hus med lertegelpannor kanske man kan återanvända dem men betongpannor byter man till nya. Absolut ska detta vara gjort innan man monterar solceller.
Ok, nu är jag med.J Josth skrev:Om du bestämmer dig för att konvertera till vattenburet värmesystem så är luftvattenvärmepump det bästa valet med det läget på huset i landet. Luftluftvärmepumpar fungerar givetvis också mycket bra i Skånes milda klimat.
Men vilket blir bäst på den ekonomiska perspektivet? Att konvertera till vattenburen med L/V, eller att fortsätta med kakelugnen+L/L och kanske ha en till L/L på ovanvåningen?
När det gäller taket, finns det nåt man kan göra för att underhålla det innan man byta ut det?
Och i fall jag bestämmer mig att tilläggisolera vinden, är detta nåt som kan förstöras eller påverkas om jag byta taket efter några år? Måste jag göra om tilläggisoleringen i vinden?
Tacksam för dina svar och tid
Om du har tegelpannor som är +50år och utan större fel på ditt tak kan du välja att lägga om taket, att byta papp och läkt och återanvända felfritt tegel är görbart, men sannolikt dyrbart om man inte utför jobbet själv.C CrazyAnt4 skrev:Ok, nu är jag med.
Men vilket blir bäst på den ekonomiska perspektivet? Att konvertera till vattenburen med L/V, eller att fortsätta med kakelugnen+L/L och kanske ha en till L/L på ovanvåningen?
När det gäller taket, finns det nåt man kan göra för att underhålla det innan man byta ut det?
Och i fall jag bestämmer mig att tilläggisolera vinden, är detta nåt som kan förstöras eller påverkas om jag byta taket efter några år? Måste jag göra om tilläggisoleringen i vinden?
Tacksam för dina svar och tid
Att konvertera till vattenburet system är som sagt en mycket stor investering och kommer inte att löna sig rent driftsekonomiskt jämfört med bra luftluftvärmepumpar inom överskådlig tid. Nu har du dessutom relativt nya elradiatorer och luftluftvärmepump. Gäller bara att man är noggrann med inställningarna och justerar ner el-värmen på alla ställen dit värmen från luftluftvärmepumpen/-arna når för att maximalt utnyttja dessa. Har man t.ex. sovrumsdörrarna öppna under dagtid kommer ju luftluftvärmepumpen åt att värma där och termostaten på el-radiatorn kan stå lite lägre så den slår av och på natten med stängd dörr kan radiatorn hålla en något lägre temperatur i rummet. En luftluftvärmepump kan även kyla på sommaren om man tycker det är för varmt. Gäller att följa upp husets el-förbrukning ordentligt och räkna på alternativen vartefter åren går. Har man gamla el-radiatorer som fungerar dåligt och en gammal luftluftvärmepump som behöver bytas ut kanske man resonerar annorlunda.
Elda med ved i kakelugnen kan vara fördelaktigt om man har gratis ved från egen skog men det är ganska mycket arbete runt det. Bor man i tätort kan det finnas regler för hur ofta och länge man får elda med ved.
Isoleringen inne på kallvinden påverkas inte av att byta papp, läkt och pannor på yttertaket. Har man hål i yttertaket så det läcker in vatten kan givetvis isoleringen skadas och hela husets konstruktion äventyras.
Elda med ved i kakelugnen kan vara fördelaktigt om man har gratis ved från egen skog men det är ganska mycket arbete runt det. Bor man i tätort kan det finnas regler för hur ofta och länge man får elda med ved.
Isoleringen inne på kallvinden påverkas inte av att byta papp, läkt och pannor på yttertaket. Har man hål i yttertaket så det läcker in vatten kan givetvis isoleringen skadas och hela husets konstruktion äventyras.
De är betongpannor och det är inget jag kommer att byta själv för olika anledningar, tyvärr.F fribygg skrev:
Tack för resonemanget!J Josth skrev:Att konvertera till vattenburet system är som sagt en mycket stor investering och kommer inte att löna sig rent driftsekonomiskt jämfört med bra luftluftvärmepumpar inom överskådlig tid. Nu har du dessutom relativt nya elradiatorer och luftluftvärmepump. Gäller bara att man är noggrann med inställningarna och justerar ner el-värmen på alla ställen dit värmen från luftluftvärmepumpen/-arna når för att maximalt utnyttja dessa. Har man t.ex. sovrumsdörrarna öppna under dagtid kommer ju luftluftvärmepumpen åt att värma där och termostaten på el-radiatorn kan stå lite lägre så den slår av och på natten med stängd dörr kan radiatorn hålla en något lägre temperatur i rummet. En luftluftvärmepump kan även kyla på sommaren om man tycker det är för varmt. Gäller att följa upp husets el-förbrukning ordentligt och räkna på alternativen vartefter åren går. Har man gamla el-radiatorer som fungerar dåligt och en gammal luftluftvärmepump som behöver bytas ut kanske man resonerar annorlunda.
Om vi tar mina förutsättningar, resonerar jag såhär
1. Det finns redan en ny luftvärmepump på nedre våningen
2. Elelementen är nya (3-5 år gamla) och dessutom de på ovanvåningen kan styras med wifi för lärare hantering
3. Jag har inte tillgång till egen skog. Dvs att tankarna är att köpa in ved och förvara den. Vår exakt vet jag inte än få jag måste flytta in först och kolla möjligheterna. Sannolikt kommer jag att ha en del i förordet och bygga en vedskjul av nåt sort för resterande.
Med ovannämnda förutsättningar undrar jag vad kan jag göra i förväg (alltså under sommaren och inför kommande vintern) för att minska driftkostnaderna.
Jag tänker att tilläggisolera vinden vilket är billigt att göra och nåt som jag kan göra själv lät (tror jag )
Och sedan undrar jag om jag tänker rätt med FTX för ventilation och värme fördelning.
Är det faktiskt så att ett FTX aggregat kommer att bidra positivt att fördela värme i hela huset? Med tanken att sannolikt kommer jag att använda luftvärmepumpen som primera värmekälla eller i samband med kakelugnen?
Det finns några kommentarer på besiktningsprotokollet att ventilation bör kollas upp och då betyder det att jag kommer att behöva göra något för ventilationen i huset i alla fall , men vilka lösningar är bättre om inte FTX?
Många lösa tankar igen
Svårt att göra det här utan att bo där och ha full koll på läget
Nja det har jag inte gjort för att det fanns inte tillgång till taket och jag har inte flyttat där en.F fribygg skrev:
Det som jag vet är att på besiktningsprotokollet står det att
"Det förekommer missfärgningar på under taket av masonit samt lokalt i anslutande sparrar "