AndersS skrev:
De två baklyktor som sitter bak på vår Sävsjö 750 är spruckna och behöver bytas så dessa skulle vara bra.
Men tror ni det kan bli problem med vår nya Volvo av modell 2017 att det börjar blinka men även falsklarma för felaktig baklykta?
Isåfall brukar man ju sätta motstånd eller vad man kallar det på släpvagnen, så kommer bilen inte att balla ur pga låg spänning.

AndersS skrev:
De två baklyktor som sitter bak på vår Sävsjö 750 är spruckna och behöver bytas så dessa skulle vara bra.
Men tror ni det kan bli problem med vår nya Volvo av modell 2017 att det börjar blinka men även falsklarma för felaktig baklykta?
Jag tycker det är en risk. du kan ju komplettera efteråt om det skulle bli ett problem.
https://www.diodhuset.se/resistorkabel-12v-5-watt-1-par

Är inte det problemet som orsakades av diodlampor åtgärdat på nyare Volvo ?

ceson skrev:
Låter intressant, jag ska kolla med verkstan vid tillfälle men någon här i forumet kanske vet mera.

ceson skrev:
I så fall från MY15 eller senare, för min XC60 som är en av de sista producerade MY14 innan omställningen till MY15 (v20) varnar då för felaktig glödlampa om jag sätter i en diodlampa i tex. bromsljuset.
Hur det är med MY15 och senare har jag däremot ingen koll på.

Ja enligt den bör det funka med diodljus på släpvagn. Jag missförstod nog din tidigare kommentar, på själva bilen funkar det inte med diodlampa om den inte är för canbus. Men på släpvagn bör det funka som det ser ut där ju.

Har bara testat med vanlig glödlampor men systemet varnar då för både trasigt bromsljus och trasig blinkers på släpvagn (hyrsläp är alltid välservade och bra....). Ej fått tillfälle att prova nåt släp med diodljus ännu.

hsd
Sätt dit en vanlig lampa, att sätta dit mostånd ger bara en onödig kostnad
Nästa gång det är lampbytardags har kanske tekniken hunnit ikapp

• Gilla
Bobbo81
  • Laddar…
Men som i mitt fall med trasigt material i lyktorna skulle det vara jäkligt skönt med dioder och slippa dessa alltid strulande lampor. Så min tolkning är att om jag byter båda baklyktorna till diodbaserade så kommer det att fungera på den nya 2017 Volvon.

Jag har en fundering kring släpkärror, så jag lånar tråden en sväng.

Går det att omregistrera ett släp från 650kg i totalvikt till 750kg?

De flesta fabrikat ger ju valmöjligheten (750/650/550) vid nyköp så det torde vara samma släp med samma komponenter?

Man brukar montera lägre klassade däck på de enkla släparna för att klassa ned i totalvikt.
Så med bättre däck och rätt intyg så kan du klassa upp den.

Och med intyg menar du från tillverkaren och klassa upp den = registreringsbesiktning?

Tack för ditt svar!

Jag är osäker på vad som faktiskt behövs. I många fall vill de ha papper på att kärran klarar den högre belastningen, vilket kan visas med intyg från tillverkaren. Det verkar ha gått att visa på registeringsuppgifter från andra släpar med samma modell.

du kan alltid ringa till någon av stationerna som utför registeringsbesiktning och höra också.

• Gilla
Tjelvar
  • Laddar…
Bilprovningen skulle ha 1370:- för en "omklassning", det var tydligen inga problem alls och ingenting behövde bytas ut eller läggas till. Låter lurt... Det är ju trots allt Sverige vi lever i...

Nåväl, då vet vi det! :)

Trevlig helg!

trattalask
Tjelvar skrev:
Bilprovningen skulle ha 1370:- för en "omklassning", det var tydligen inga problem alls och ingenting behövde bytas ut eller läggas till. Låter lurt... Det är ju trots allt Sverige vi lever i...

Nåväl, då vet vi det! :)

Trevlig helg!
Intressant. När jag pratade med dem så skulle dom ha intyg och betydande teknisk förändring för att jag skulle få typa upp min släp från 750 till 1000kg. Mitt släp är en 1000kg kärra nedtypad till 750kg. Jag har kollat däck, påskjutare och axel. Allt klara 1000kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.