Byggahus.se

Funderingar ang överbleck

1. MalZon
    Medlem · Kronoberg · 640 inlägg

MalZon

Medlem
    Hur monterar jag blecken bäst här?
    Plåtslagare har vart här för en första titt på det och han rekommenderade att vi skulle gå upp med blecket upp till första vecket men jag vill inte ha det så högt av estetiska skäl.
    Jag skulle vilja göra som ett spår över översta fodret och lixom sätta in blecket där.

Mvh Jonas

Redigerat 30 aug 2017 12:19
  2. MalZon

MalZon

Medlem
    Så här ser ett lite referensbygge ut som jag sneglat lite på. Men där satte de dit allt i rätt ordning troligtvis haha

Mvh Jonas

3. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 753 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Det är tyvärr sådär man bör göra - Men jag tycker det är skitfult om jag får säga så.
    Satte ny panel på stugan för ett par veckor sedan och valde då att skaffa underbleck istället för överbleck, monterade foder, använde en bit spill från panelen som distans mot fodret och kapade ett spår med min Fein (Använde ett blad avsett för metall som är lite tjockare) och monterade blecket rakt mot panelen med fliken in i spåret med avsedd bleckskruv.
    Skåran målades igen 2 varv innan vi monterade blecket.
    Har ven gjort samma lösning på en annan fastighet efter diskussion med kunden, då kapades 2mm djupa spår med sänksåg och skena som sedan målades innan blecket monterades.

Finns absolut en risk att det kommer in väta och förstör panelen, men tills dess så lever jag med ett snyggare montage. ;)

Helt klart fel lösning men så sjukt mycket snyggare. Har inga vettiga bilder på det hela men en in-zoomad så ser det ut såhär:

4. M
    Medlem · Sala · 524 inlägg

Marsman80

Medlem
    Jag har sett hantverkare som använder cirkelsåg/sänksåg för att såga upp ett spår i väggen för att få in överblecket men inte helt lätt att få snyggt, få dit blecket rätt och att sedan ha något att fästa blecket i (kanske inte finns regler bakom just där).

5. MalZon

MalZon

Medlem
    Hmm så det är alltså så som plåtslagare föreslår som man kanske egentligen ska göra alltså?
    Kan ju kanske använda ett bredare foder hur det övre så kanske man får upp blocket lite åtminstånde..

Kan väl lägga till här nu att bygget är helt nytt, innanför panelen är det gles, duk och nakna reglar. Ingen isolering eller plast är ditlagd ännu.

Mvh Jonas

6. J
    Medlem · Västra Götaland · 310 inlägg

Joh_81

Medlem
    Kapa upp några centimeter över fönstret. Skjut upp blecket under panelen och spika genom panel och bleck in i glesen. Sätt dit fodret under.

7. MalZon

MalZon

Medlem
    Så här har jag målat upp det i huvudet på mig själv. Borde väl gå?

Mvh Jonas

8. slacker

slacker

Verktygstokig
    Absolut, se bara till att vinkla snittet något och måla innan blecket monteras, sen kanske jag skulle överväga att skruva snarare än att spika så man kan plocka ned blecket och slippa maskera den dagen det är dags att måla om kåken. Skruvar alltid foder med trallskruv bara för att göra mitt jobb enklare den dagen jag måste måla om.... Lathet eller Smarthet - jag vet inte med skillnaden är hårfin...

9. P
    Medlem · Östergötland · 253 inlägg

Patrik Lidstedt

Medlem
    Annars låter man bli överbleck vid liggande panel, jag körde en ordentlig sträng med monteringslim (Tec7) i ovankant och målade in!

Är ju inte altför ofta som regnet slår in under takutsprånget ändå:p

10. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 985 inlägg

Snailman

Medlem
    Den övre bilden tror jag är min, och jag gjorde det i fel ordning, jag sågade snett med en cirkelsåg och sen tog ur i ändarna med multimaster, och sen målade och sist dit med blecket, och foder runt fönstret.

Jag hade, tror jag, tre liggande gles ovanför varandra ovanför fönstret så plåten hamnade mellan dessa och panelen.

Redigerat 30 aug 2017 20:39
  11. slacker

slacker

Verktygstokig
    Det ser ut som TS fotat gaveln (Om man nu skall tolka det som att hängrännorna för det mesta sitter på långsidan) och då skulle jag definitivt ha ett bleck, slår nog in en del där även med lite vind.

12. MalZon

MalZon

Medlem
    Japp, du tar tanken ur huvudet på mig. Tänkt precis samma :)

Mvh Jonas

13. MalZon

MalZon

Medlem
    Jodå, allt är nytt så ska inte spara på en sån här sak.

Mvh Jonas

14. MalZon

MalZon

Medlem
    Nä, det är en bild jag själv tagit på en bekant's garage. Dock var det snickare som gjorde allt på det så han har inte så stor koll på hur de gjort med det.

Mvh Jonas

15. MalZon

MalZon

Medlem
    Helhetsbilden är å gaveln ja. Var det första jag satte dit. Jag har 3st på långsidorna med.
    Är 4m upp till takutsprång så jodå, bleck ska dit. :)

Mvh Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.