Hej
Har nyligen köpt ett radhus, var uppe på taket och skottade kring frånluftsfläkten då det har kommit väldigt mycket snö.
Såg då detta. Någon som vet vad detta kan vara?
Ska det inte vara något som täcker öppningen?

• En öppning i snön på ett tak bredvid en frånluftsfläkt, omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen cirkulär ventilationstrumma i snötäckt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara en avloppsluftning.
Mvh Findus

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jo, det bör sitta en skorstenshuv av något slag där.

Är det avloppsavluftning behövs ingen huv. Regnet rinner ju bara ner i avloppet

• Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Jo, det bör sitta en skorstenshuv av något slag där.
Nej. Denna gång har du faktiskt fel!
Så länge det inte kan rinna in vatten på UTSIDAN av röret, behövs ingen huva.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Denna gång har du faktiskt fel!
Så länge det inte kan rinna in vatten på UTSIDAN av röret, behövs ingen huva.
Det bör sitta en huva där, annars får man fågelbon i röret. Men om man inte tycker att det gör något behöver man förståss ingen huva.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
nnars får man fågelbon i röret
Nja.
Det är mer åt hållet -man kan inte utesluta att fåglar kan bygga bon i luftaren. Det är en viss skillnad.

Låter väl rimligt att det kan vara ett avloppsluftningsrör men hur tar jag reda på om det är ett sånt rör? Jag tittade på vinden och röret såg ut att vara av plast samt att det var isolerat.

Spola i toan och lyssna, brukar också lukta illa. Är det plaströr lär det vara den.

Fågelbon i avloppsavluftningen har jag aldrig hört talas om. Förr hade man en 180grders krök, lär ju vara populärare för fåglarna, om dom klarar lukten

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Spola i toan och lyssna, brukar också lukta illa. Är det plaströr lär det vara den.

Fågelbon i avloppsavluftningen har jag aldrig hört talas om. Förr hade man en 180grders krök, lär ju vara populärare för fåglarna, om dom klarar lukten
Vi letade efter döda råttor i ett halvår på jobbet innan jag insåg att huven på luftningen saknades. Mycket skräp var det där, både fågelbon, kvistar och löv, eftersom det är rakt under ett stort träd...

Är det en luftning monterar du en huv eller 180 krök. Inga "öppna" öppningar på en kåk, what so ever!!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är inte fel att bygga en huv över avloppsavluftningen, men det är inte gängse standard. Så skräm inte upp ts. Har han träd som hänger över taket kan det var en bra idé. Annars har de flesta nybyggda hus bara ett öppet hål...

• Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Tror också på avluftning men blev lite förvirrad av att röret är isolerat på vinden. Det kan väl knappast vara nödvändigt? Kondens på insidan är uppenbarligen inget problem, det rinner ju ned i avloppet. Och på utsidan ser jag inte hur det ska finnas någon större risk att det ska inträffa?

Staffans2000
N Nils82 skrev:
Är det en luftning monterar du en huv eller 180 krök. Inga "öppna" öppningar på en kåk, what so ever!!
Det är rent trams!

Jag har aldrig sett det. Men, teoretiskt skulle det kunna kondensera en riktigt varm sommardag ifal kallare avloppsluft strömmar upp. Det troligaste är nog att en övernitisk radhusägare varit i farten.
Men. Hur som helst TS - upp på taket, in med snoken och inhalera!

Staffan

H
Larsa Larsa skrev:
Det är inte fel att bygga en huv över avloppsavluftningen, men det är inte gängse standard. Så skräm inte upp ts. Har han träd som hänger över taket kan det var en bra idé. Annars har de flesta nybyggda hus bara ett öppet hål...
att sätta något på all ventilation är mycket vanligt.
det kommer värme där så fåglar bygger gärna bo där.

varför har då nya hus dom små "öppna hålen"? folk vill inte ha stora huvar på taket.
är det fel att sätta dessa "öppna hål". egentligen hålen kan bli täta om du åker iväg på semester och det kommer kraftigt snöfal(händer det ofta? nej.9

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.