4 959 läst ·
52 svar
5k läst
52 svar
Fundering kring termostater
Själva termostaten/termostatvredet behöver du inte göra några begränsningar på om du inte vill förhindra att någon vrider på termostaten.
Nu känner jag inte till just den modellen men misstänker att begränsningsstiften är de två sakerna som pilarna pekar på.
Förinställningen görs på själva termostatventilen, å till TA-ventiler så behövs en nyckel,
https://rorfokus.se/produkt/imi-ta-forinstallningsverktyg-till-trv-2-trv-2-s/
Nu känner jag inte till just den modellen men misstänker att begränsningsstiften är de två sakerna som pilarna pekar på.
Förinställningen görs på själva termostatventilen, å till TA-ventiler så behövs en nyckel,
https://rorfokus.se/produkt/imi-ta-forinstallningsverktyg-till-trv-2-trv-2-s/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en ir pistol, ska jag sätta en tejp på radiatorn så värdet blir mer korrekt eller behöver man ej de?Demmpa skrev:
Själva termostaten/termostatvredet behöver du inte göra några begränsningar på om du inte vill förhindra att någon vrider på termostaten.
[bild]
Nu känner jag inte till just den modellen men misstänker att begränsningsstiften är de två sakerna som pilarna pekar på.
Förinställningen görs på själva termostatventilen, å till TA-ventiler så behövs en nyckel,
[länk]
[bild]
Jo du behöver ju termometrar i rummen för att avgöra varför ett element reglerar eller ej.A Alva10 skrev:Hej!
Har TA TRV Termostater i husetsom byttes för något år sedan, har varit lite brydd i en sak vad gäller dem en längre tid och hoppas ni kan hjälpa mig?
Element i köket ställd på siffran 3 som ska vara 20 grader och det blir bra värme.
Element i vardagsrum ställd på siffran 3 och det blir nästan ingen värme, har kollat med nycket och flödet är max , vet inte hur de ser ut på returventilen. För att få samma värme på detta element måste jag gå upp på 4 av 5.
Det jag skulle vilja veta är va detta kan bero på?
Sen om elementet är täckt av en soffa eller annat så blir det ju varmare i närzonen så att termostaten stänger.
Demmpa skrev:
Mätat ca 1 dm in på radiator så visar den 41.5 samt 31.7 . har justerad med nyckeln till 5.5 av 8P paralun skrev:
rören kommer ut från väggen och är ca 1 cm så får helt störda värden där tyvärr
temp i rummet nu är 20.6 enligt termometern som sitter 1 m vänster och 1m ovan radidiator
Jo men är tempen 20,6 grader så ska ju inte radiotorn vara öppen dvs elementet ska vara kallt.A Alva10 skrev:
Nja, radiatorn måste ju avge lika mycket energi som rummet avger till omgivningen utanför rummet, tex utomhus.P paralun skrev:
Termometern kan visa lite mer än vad som det faktiskt är. Har haft flera digitala termometrar liggandes bredvid varandra, de har visat lite olika temperatur.
Sen är varje termostat en individ som kan ha lite olika karaktär mm.
Jo men nu är det då så att man måste ha en termometer i närheten för att kunna avgöra varför ett element inkl termostat reagerar. Det är bara så!Demmpa skrev:
Nja, radiatorn måste ju avge lika mycket energi som rummet avger till omgivningen utanför rummet, tex utomhus.
Termometern kan visa lite mer än vad som det faktiskt är. Har haft flera digitala termometrar liggandes bredvid varandra, de har visat lite olika temperatur.
Sen är varje termostat en individ som kan ha lite olika karaktär mm.
Demmpa skrev:
Nja, radiatorn måste ju avge lika mycket energi som rummet avger till omgivningen utanför rummet, tex utomhus.
Termometern kan visa lite mer än vad som det faktiskt är. Har haft flera digitala termometrar liggandes bredvid varandra, de har visat lite olika temperatur.
Sen är varje termostat en individ som kan ha lite olika karaktär mm.
sorry om ja är otydlig, är i ett annat rum nu och justerar in radiatorn. Har bytt termostat i vrum nu och just nu är radiatorn typ kall. ska avvakta och se om den öppnar upp lite senare.P paralun skrev:
i flera av rummen dör jag har justerat in flödet och sen ställt att de ska hålla 20 grader var det 18.5 grader i morse.
Tog 3 st nexa termometrar igår och la bredvid varandra och alla visa samma temp.
Mätpunkten har varit 2-3 m bort från radiatorn samt att det inte varit några hinder framför radiatorn.
Får nog helt enkelt inse att alla termostater är olika och får ställa upp dem lite och se vad dom måste stå på för att hålla 20 grader.
Som jag skrivit tidigare så bör förinställningen i varje radiatorventil injusteras med rätt Kv-värde.
När radiatorventilerna är rätt injusterade samt centrala reglersystemet är rätt injusterat gällande kurvlutning & eventuell förskjutning så ska man inte behöva ha några termostater på radiatorerna för att hålla ”rätt” temperatur i rummen.
Det är bara när temperaturen i rummet stiger pga annan värmekälla som termostaterna på radiatorerna behöver strypa flödet.
För att få det helt optimalt så behöver det centrala reglersystemet även ha innertemperaturgivare förutom framledningsgivare & utetemperaturgivare.
Allt ovan gäller oberoende vilken typ av ”panna” man har.
Har man värmepump så bör flödet i radiatorkretsen vara så konstant som möjligt, det blir det när radiatorkretsen (och centrala reglersystemet) är rätt injusterad så att termostaterna inte behöver strypa något flöde.
När radiatorventilerna är rätt injusterade samt centrala reglersystemet är rätt injusterat gällande kurvlutning & eventuell förskjutning så ska man inte behöva ha några termostater på radiatorerna för att hålla ”rätt” temperatur i rummen.
Det är bara när temperaturen i rummet stiger pga annan värmekälla som termostaterna på radiatorerna behöver strypa flödet.
För att få det helt optimalt så behöver det centrala reglersystemet även ha innertemperaturgivare förutom framledningsgivare & utetemperaturgivare.
Allt ovan gäller oberoende vilken typ av ”panna” man har.
Har man värmepump så bör flödet i radiatorkretsen vara så konstant som möjligt, det blir det när radiatorkretsen (och centrala reglersystemet) är rätt injusterad så att termostaterna inte behöver strypa något flöde.
Jag vet inte men kollar jag förbrukningen nu så verkar den högre med instrypta element än ej strypta, ska logga idag , men 100kwh på 1 dygn vid -1 ute känns galet mycket. har för mig att ja låg på det vid -10 förut. Har ej flödestaxaDemmpa skrev:
Som jag skrivit tidigare så bör förinställningen i varje radiatorventil injusteras med rätt Kv-värde.
När radiatorventilerna är rätt injusterade samt centrala reglersystemet är rätt injusterat gällande kurvlutning & eventuell förskjutning så ska man inte behöva ha några termostater på radiatorerna för att hålla ”rätt” temperatur i rummen.
Det är bara när temperaturen i rummet stiger pga annan värmekälla som termostaterna på radiatorerna behöver strypa flödet.
För att få det helt optimalt så behöver det centrala reglersystemet även ha innertemperaturgivare förutom framledningsgivare & utetemperaturgivare.
Allt ovan gäller oberoende vilken typ av ”panna” man har.
Har man värmepump så bör flödet i radiatorkretsen vara så konstant som möjligt, det blir det när radiatorkretsen (och centrala reglersystemet) är rätt injusterad så att termostaterna inte behöver strypa något flöde.
Så nu har det hunnit vara -20 ute och kunnat testa om nuvarande inställning räcker.
Har kurva 0.7 och förskjutning 1 har även aktiverat innegivare som sitter centralt på mellanplan.
övreplan:
vrum 53.7 fram 41.7 retur 3/8 strypning temp 19.8
sovrum 54.1 fram 43.1 retur 4/8 strypning temp 20.3
mini toa 49.5 fram 46.5 retur 2/8 strypning temp 20.1
mellanplan:
kök 53.3 fram 42.9 retur strypning 3.5/8 temp 20.0
kök 51.2 fram 37.4 retur strypning 1.5/8 temp 20
sovrum1 50 fram 27.4 retur strypning 2/8 temp 19.9
sovrum2 52.2 fram 35.4 retur strypning 2/8 temp 19.9
toa 52.4 fram 34.4 retur strypning 1/8
temp 20.1
sen är det 2 st element i vrum som jag tänkte kolla siffror när ingen har varit där på några h. just nu är det iaf 20.2 där.
Källaren är maxstrypt 1/8 på 3 element och inställt med termostat på 12 grader, dessa 4 element är iskalla. Har 1 element igång i källaren (torkrum) som är strypt 4/8 och termostat ställt på 20 grader , håller ca 20 grader där nu..
tankar kring hur jag justerat alla element? är dom för hårt strypta?
Har kurva 0.7 och förskjutning 1 har även aktiverat innegivare som sitter centralt på mellanplan.
övreplan:
vrum 53.7 fram 41.7 retur 3/8 strypning temp 19.8
sovrum 54.1 fram 43.1 retur 4/8 strypning temp 20.3
mini toa 49.5 fram 46.5 retur 2/8 strypning temp 20.1
mellanplan:
kök 53.3 fram 42.9 retur strypning 3.5/8 temp 20.0
kök 51.2 fram 37.4 retur strypning 1.5/8 temp 20
sovrum1 50 fram 27.4 retur strypning 2/8 temp 19.9
sovrum2 52.2 fram 35.4 retur strypning 2/8 temp 19.9
toa 52.4 fram 34.4 retur strypning 1/8
temp 20.1
sen är det 2 st element i vrum som jag tänkte kolla siffror när ingen har varit där på några h. just nu är det iaf 20.2 där.
Källaren är maxstrypt 1/8 på 3 element och inställt med termostat på 12 grader, dessa 4 element är iskalla. Har 1 element igång i källaren (torkrum) som är strypt 4/8 och termostat ställt på 20 grader , håller ca 20 grader där nu..
tankar kring hur jag justerat alla element? är dom för hårt strypta?
