Bra jobbat.

Svårt å säga om det är för mycket strypt, men det är jämn temperatur iaf, dels rumstemperaturen å även hyfsat jämna fram-/returtemperaturer.

Det är utan några termostater på radiatorerna?

Som nästa steg skulle jag försöka optimera fjv-centralen, kanske lite hög framledningstemperatur, ja, det är högtemperatursradiatorer, å det är kallt ute å då blir det hög framledningstemperatur.

Vilken reglercentral är det?

Vissa Fjv-bolag har "straffavgift" om man skickar tillbaka för varmt vatten samtidigt som flödet är högt.
Inkommande/utgående fjv-temperatur samt flöde?
 
Termostaterna sitter på men är på max läget, hatar mina termostater verkar leva sitt eget liv, testade under en hel dag och justera med termostater, när den började strypa ökade jag lite så den inte ströp och allt var frid å fröjd tills ja klev upp dagen efter å de va kallt inne. så nu kör ja dem fullt öppna å går efter innegivaren. Danfoss ECL Comfort 110 har jag
 
inkommande temp 96.29 pendlar lite upp å ner
utgående temp 37.61
flöde pendlar mellan 78/90 l/h
 
Egentligen bör man ha termostaterna bortplockade men eftersom du har dom ställda på max så ska dom inte störa injusteringen.

FJV-returtemperaturen ligger bra.
Flödet bör inte pendla mer än typ +-2 liter så länge som ingen tar varmvatten.

Jobbar shuntmotorn fram å tillbaka?
Om den gör det så behöver några inställningar justeras i ECLn.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Egentligen bör man ha termostaterna bortplockade men eftersom du har dom ställda på max så ska dom inte störa injusteringen.

FJV-returtemperaturen ligger bra.
Flödet bör inte pendla mer än typ +-2 liter så länge som ingen tar varmvatten.

Jobbar shuntmotorn fram å tillbaka?
Om den gör det så behöver några inställningar justeras i ECLn.
ingen som tar varmvatten å den pendlar som jag skrev :( vart sitter shuntmotorn och vad är det för inställningar som behöver göras?
 
  • Värmepanna med rör, mätare och elektronisk kontrollpanel inuti ett skåp. Installationsdetaljer och teknisk utrustning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Egentligen bör man ha termostaterna bortplockade men eftersom du har dom ställda på max så ska dom inte störa injusteringen.

FJV-returtemperaturen ligger bra.
Flödet bör inte pendla mer än typ +-2 liter så länge som ingen tar varmvatten.

Jobbar shuntmotorn fram å tillbaka?
Om den gör det så behöver några inställningar justeras i ECLn.
Termostaterna var ej på under injusteringen :) väntade nån dag efter injusteringen va klar innan ja satt tillbaka dem
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Shuntmotorn är den vitsvarta lådan längs in till vänster längst ner.

Man brukar höra när den går, man brukar även se i displayen på ECLn när shunten öppnar/stänger i form av en trevägsventil som antagligen pekar uppåt eller nedåt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Shuntmotorn är den vitsvarta lådan längs in till vänster längst ner.

Man brukar höra när den går, man brukar även se i displayen på ECLn när shunten öppnar/stänger i form av en trevägsventil som antagligen pekar uppåt eller nedåt.
Just nu är den i läge motor aktiverar inte ventilen
pumpen är i drift
 
Har ej rört dessa inställningar, borde kanske ändra så den reagerar lite snabbare?
 
  • Svensk manual för temperaturreglering, hand håller sidan, inomhusmiljö syns suddigt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Egentligen bör man ha termostaterna bortplockade men eftersom du har dom ställda på max så ska dom inte störa injusteringen.

FJV-returtemperaturen ligger bra.
Flödet bör inte pendla mer än typ +-2 liter så länge som ingen tar varmvatten.

Jobbar shuntmotorn fram å tillbaka?
Om den gör det så behöver några inställningar justeras i ECLn.
Har du koll på vilka inställningar jag bör justera?
 
Vi har följande inställningar i menyn:
2175 = 0.8, 2176 = 0, 2177 = 10, 2178 = 70
3015 = Off, 3182 = -4.0, 3183 = 0.0
4030 = 40, 4035 = -2.0, 4036 = 0.0, 4037 = 25, 4085 = Off
5011 = -15, 5012 = Off, 5013 = Off, 5014 = Off, 5020 = UTE, 5021 = Off, 5081 = 100, 5179 = 18
6174 = Off, 6184 = 100, 6185 = 60, 6186 = 35, 6187 = 3
7010 = Off, 7022 = On, 7023 = Off, 7024 = GEAR, 7052 = Off, 7077 = 2, 7078 = 20, 7093 = 10, 7141 = Off, 7162 = 40, 7189 = 10, 7198 = On, 7199 = 0, 7600 = 130.

Vi har alla fyra tempgivarna inkopplade.
 
  • Gilla
Alva10
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har följande inställningar i menyn:
2175 = 0.8, 2176 = 0, 2177 = 10, 2178 = 70
3015 = Off, 3182 = -4.0, 3183 = 0.0
4030 = 40, 4035 = -2.0, 4036 = 0.0, 4037 = 25, 4085 = Off
5011 = -15, 5012 = Off, 5013 = Off, 5014 = Off, 5020 = UTE, 5021 = Off, 5081 = 100, 5179 = 18
6174 = Off, 6184 = 100, 6185 = 60, 6186 = 35, 6187 = 3
7010 = Off, 7022 = On, 7023 = Off, 7024 = GEAR, 7052 = Off, 7077 = 2, 7078 = 20, 7093 = 10, 7141 = Off, 7162 = 40, 7189 = 10, 7198 = On, 7199 = 0, 7600 = 130.

Vi har alla fyra tempgivarna inkopplade.
Nu har jag jämfört med dina och där det skiljer är följande.

6184 där har jag 80k istället för 100k sen 6185 har jag 30sek istället för 60 sek.
sen har jag ställt på rumsgivare istället för ute då jag har innegivare.

4030 har jag 50 grader
2178 har jag 90 grader
2175 0.7
2176 1
 
Det ser nog hyfsat bra ut, alla hus är egna individer med egna inställningar.

Jag hade absolut sänkt 2178, 90⁰ ger brännskador, vi har egentligen också för högt ur den synvinkeln.

Sen skulle jag kanske höja 6185, blir lugnare reglering med längre tid.

6184 = P-band, proportionalband, förstärkning. För hög förstärkning ger självsvängning.
6185 = I-tid, tidskonstant för integrering. För kort tid ger självsvängningar som bara ökar i amplitud/styrka.

Information om PID-reglering,
https://www.bastec.se/anvandarmanual/reglering-p-i-d-bidraget/

4030 = Begränsning av returtemperaturen, har för mig att man måste ha returtemperaturgivare för att den ska ha någon inverkan.

2178 = max tilloppstemperatur
2175 = kurvlutning
2176 = kurvförskjutning
 
Har ändrat till 100k och 60 sek samt ställt maxtemp på 70 grader nu. såhär ser det ut just nu.

att det är ett strek på returen innebär de att jag ej har returtempgivare?
 
  • Oskarp bild på en digital display med text och symboler, omgivning suddig, inomhusmiljö, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display med texten "Akt. T rum 20°C, Örek T rum 20°C", antyder rumstemperaturens inställning och aktuellt värde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat visar aktuell och önskad temperatur för uppvärmningssystem. Grönbakgrundsbelysning, oskärpa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat, rör i bakgrunden, inställningar för temperatur, någons hand håller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan sak, nu har jag ju strypt in mina element, men om man ej har flödestaxa ger det något då förutom att få jämn temp i alla rum? förbrukar det mer om man öppnar upp allt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.