4 959 läst ·
52 svar
5k läst
52 svar
Fundering kring termostater
Bra jobbat.
Svårt å säga om det är för mycket strypt, men det är jämn temperatur iaf, dels rumstemperaturen å även hyfsat jämna fram-/returtemperaturer.
Det är utan några termostater på radiatorerna?
Som nästa steg skulle jag försöka optimera fjv-centralen, kanske lite hög framledningstemperatur, ja, det är högtemperatursradiatorer, å det är kallt ute å då blir det hög framledningstemperatur.
Vilken reglercentral är det?
Vissa Fjv-bolag har "straffavgift" om man skickar tillbaka för varmt vatten samtidigt som flödet är högt.
Inkommande/utgående fjv-temperatur samt flöde?
Svårt å säga om det är för mycket strypt, men det är jämn temperatur iaf, dels rumstemperaturen å även hyfsat jämna fram-/returtemperaturer.
Det är utan några termostater på radiatorerna?
Som nästa steg skulle jag försöka optimera fjv-centralen, kanske lite hög framledningstemperatur, ja, det är högtemperatursradiatorer, å det är kallt ute å då blir det hög framledningstemperatur.
Vilken reglercentral är det?
Vissa Fjv-bolag har "straffavgift" om man skickar tillbaka för varmt vatten samtidigt som flödet är högt.
Inkommande/utgående fjv-temperatur samt flöde?
Termostaterna sitter på men är på max läget, hatar mina termostater verkar leva sitt eget liv, testade under en hel dag och justera med termostater, när den började strypa ökade jag lite så den inte ströp och allt var frid å fröjd tills ja klev upp dagen efter å de va kallt inne. så nu kör ja dem fullt öppna å går efter innegivaren. Danfoss ECL Comfort 110 har jag
Egentligen bör man ha termostaterna bortplockade men eftersom du har dom ställda på max så ska dom inte störa injusteringen.
FJV-returtemperaturen ligger bra.
Flödet bör inte pendla mer än typ +-2 liter så länge som ingen tar varmvatten.
Jobbar shuntmotorn fram å tillbaka?
Om den gör det så behöver några inställningar justeras i ECLn.
FJV-returtemperaturen ligger bra.
Flödet bör inte pendla mer än typ +-2 liter så länge som ingen tar varmvatten.
Jobbar shuntmotorn fram å tillbaka?
Om den gör det så behöver några inställningar justeras i ECLn.
ingen som tar varmvatten å den pendlar som jag skrevDemmpa skrev:
Egentligen bör man ha termostaterna bortplockade men eftersom du har dom ställda på max så ska dom inte störa injusteringen.
FJV-returtemperaturen ligger bra.
Flödet bör inte pendla mer än typ +-2 liter så länge som ingen tar varmvatten.
Jobbar shuntmotorn fram å tillbaka?
Om den gör det så behöver några inställningar justeras i ECLn.
Termostaterna var ej på under injusteringenDemmpa skrev:
Egentligen bör man ha termostaterna bortplockade men eftersom du har dom ställda på max så ska dom inte störa injusteringen.
FJV-returtemperaturen ligger bra.
Flödet bör inte pendla mer än typ +-2 liter så länge som ingen tar varmvatten.
Jobbar shuntmotorn fram å tillbaka?
Om den gör det så behöver några inställningar justeras i ECLn.
Shuntmotorn är den vitsvarta lådan längs in till vänster längst ner.
Man brukar höra när den går, man brukar även se i displayen på ECLn när shunten öppnar/stänger i form av en trevägsventil som antagligen pekar uppåt eller nedåt.
Man brukar höra när den går, man brukar även se i displayen på ECLn när shunten öppnar/stänger i form av en trevägsventil som antagligen pekar uppåt eller nedåt.
Just nu är den i läge motor aktiverar inte ventilenDemmpa skrev:
pumpen är i drift
Har du koll på vilka inställningar jag bör justera?Demmpa skrev:
Egentligen bör man ha termostaterna bortplockade men eftersom du har dom ställda på max så ska dom inte störa injusteringen.
FJV-returtemperaturen ligger bra.
Flödet bör inte pendla mer än typ +-2 liter så länge som ingen tar varmvatten.
Jobbar shuntmotorn fram å tillbaka?
Om den gör det så behöver några inställningar justeras i ECLn.
Vi har följande inställningar i menyn:
2175 = 0.8, 2176 = 0, 2177 = 10, 2178 = 70
3015 = Off, 3182 = -4.0, 3183 = 0.0
4030 = 40, 4035 = -2.0, 4036 = 0.0, 4037 = 25, 4085 = Off
5011 = -15, 5012 = Off, 5013 = Off, 5014 = Off, 5020 = UTE, 5021 = Off, 5081 = 100, 5179 = 18
6174 = Off, 6184 = 100, 6185 = 60, 6186 = 35, 6187 = 3
7010 = Off, 7022 = On, 7023 = Off, 7024 = GEAR, 7052 = Off, 7077 = 2, 7078 = 20, 7093 = 10, 7141 = Off, 7162 = 40, 7189 = 10, 7198 = On, 7199 = 0, 7600 = 130.
Vi har alla fyra tempgivarna inkopplade.
2175 = 0.8, 2176 = 0, 2177 = 10, 2178 = 70
3015 = Off, 3182 = -4.0, 3183 = 0.0
4030 = 40, 4035 = -2.0, 4036 = 0.0, 4037 = 25, 4085 = Off
5011 = -15, 5012 = Off, 5013 = Off, 5014 = Off, 5020 = UTE, 5021 = Off, 5081 = 100, 5179 = 18
6174 = Off, 6184 = 100, 6185 = 60, 6186 = 35, 6187 = 3
7010 = Off, 7022 = On, 7023 = Off, 7024 = GEAR, 7052 = Off, 7077 = 2, 7078 = 20, 7093 = 10, 7141 = Off, 7162 = 40, 7189 = 10, 7198 = On, 7199 = 0, 7600 = 130.
Vi har alla fyra tempgivarna inkopplade.
Nu har jag jämfört med dina och där det skiljer är följande.Demmpa skrev:
Vi har följande inställningar i menyn:
2175 = 0.8, 2176 = 0, 2177 = 10, 2178 = 70
3015 = Off, 3182 = -4.0, 3183 = 0.0
4030 = 40, 4035 = -2.0, 4036 = 0.0, 4037 = 25, 4085 = Off
5011 = -15, 5012 = Off, 5013 = Off, 5014 = Off, 5020 = UTE, 5021 = Off, 5081 = 100, 5179 = 18
6174 = Off, 6184 = 100, 6185 = 60, 6186 = 35, 6187 = 3
7010 = Off, 7022 = On, 7023 = Off, 7024 = GEAR, 7052 = Off, 7077 = 2, 7078 = 20, 7093 = 10, 7141 = Off, 7162 = 40, 7189 = 10, 7198 = On, 7199 = 0, 7600 = 130.
Vi har alla fyra tempgivarna inkopplade.
6184 där har jag 80k istället för 100k sen 6185 har jag 30sek istället för 60 sek.
sen har jag ställt på rumsgivare istället för ute då jag har innegivare.
4030 har jag 50 grader
2178 har jag 90 grader
2175 0.7
2176 1
Det ser nog hyfsat bra ut, alla hus är egna individer med egna inställningar.
Jag hade absolut sänkt 2178, 90⁰ ger brännskador, vi har egentligen också för högt ur den synvinkeln.
Sen skulle jag kanske höja 6185, blir lugnare reglering med längre tid.
6184 = P-band, proportionalband, förstärkning. För hög förstärkning ger självsvängning.
6185 = I-tid, tidskonstant för integrering. För kort tid ger självsvängningar som bara ökar i amplitud/styrka.
Information om PID-reglering,
https://www.bastec.se/anvandarmanual/reglering-p-i-d-bidraget/
4030 = Begränsning av returtemperaturen, har för mig att man måste ha returtemperaturgivare för att den ska ha någon inverkan.
2178 = max tilloppstemperatur
2175 = kurvlutning
2176 = kurvförskjutning
Jag hade absolut sänkt 2178, 90⁰ ger brännskador, vi har egentligen också för högt ur den synvinkeln.
Sen skulle jag kanske höja 6185, blir lugnare reglering med längre tid.
6184 = P-band, proportionalband, förstärkning. För hög förstärkning ger självsvängning.
6185 = I-tid, tidskonstant för integrering. För kort tid ger självsvängningar som bara ökar i amplitud/styrka.
Information om PID-reglering,
https://www.bastec.se/anvandarmanual/reglering-p-i-d-bidraget/
4030 = Begränsning av returtemperaturen, har för mig att man måste ha returtemperaturgivare för att den ska ha någon inverkan.
2178 = max tilloppstemperatur
2175 = kurvlutning
2176 = kurvförskjutning
Har ändrat till 100k och 60 sek samt ställt maxtemp på 70 grader nu. såhär ser det ut just nu.
att det är ett strek på returen innebär de att jag ej har returtempgivare?
att det är ett strek på returen innebär de att jag ej har returtempgivare?





