Jag har idag en metabo 216 som fått sig en smäll och inte sågar rakt längre, lasern är trasig samt sugen för spånet är trasigt.

Jag ska därför införskaffa en ny gersåg. Nu vid senaste listningen har jag lånat svärfars kapex 120 som är riktogt trevlig men även kapex 60 är i dyraste laget. Jag har därför kikat lite på bosch 8 sjl, dewalt 774 alt 777.

Min fundering kring dessa är:
-Vilken är mest exakt vid gersågning, hålla vinklar osv. Idag upplever jag att metabon är väldigt känslig och det är lätt att flexa den i sidled.

- Mjukstart, har ju inte det idag men det kanske är värt att ha det på min nya maskin?

- Gejdrar, dewalts med integrerade känns ju smidig men har hört att den är lite annorlunda att jobba med. Blir den lika stabil i sidled?

Finns det någon annan vettig kandidat under 5000?

För övrigt anser jag att metabon är bra för priset men tycker inte den varit så fantastisk som alla ger sken av här.

Hej!

Hade tidigare en Metabo 216 som också fick sig en smäll när jag sågade kilar. Det var inte så svårt att justera tillbaka 90˚ på sågen igen.
Trodde också som du att lasern hade lagt av men det var bara att tömma utrymmet som den sitter i som var fullt med spån.
Prismässigt tycker jag att man får mycket för pengarna med denna såg.

Dag

Jag har en Makita LS0815FL med mjukstart som jag är riktigt nöjd med som en budgetsåg.
Hade såklart inte varit fel att kunna gera åt båda hållen utan att vända virket
Den kapar rakt och fint, inget som stör förutom det medföljande makita ställningen, som jag inte får ordning på snabbfästningen..
Där rekommenderar jag dewalts sågbänk.

Prövat ett par dewalt som jag varit positiv till, en biltema som är helkass..kapa ojämnt, högljudd och flyger igång med ett ryck.. En grön bosch som funka men med trilskande säkerhetskåpa (störigt & farligt).

ELU/Dewaltens gejdrar innebär att du drar ut den i vinkel uppåt, Kapexen liksom Kgs216 innebär aty du drar horisontellt. Det gör stor skillnad, och att greppet på ELU/Dewalt är vertikalt gör momentet tyngre om du har sågen monterad i arbetshöjd. Kläm och känn.

stigen stigen skrev:
Hej!

Hade tidigare en Metabo 216 som också fick sig en smäll när jag sågade kilar. Det var inte så svårt att justera tillbaka 90˚ på sågen igen.
Trodde också som du att lasern hade lagt av men det var bara att tömma utrymmet som den sitter i som var fullt med spån.
Prismässigt tycker jag att man får mycket för pengarna med denna såg.

Dag
Nja bordet i sig är inte slätt längre så de är kört.

H Huzzbutt skrev:
ELU/Dewaltens gejdrar innebär att du drar ut den i vinkel uppåt, Kapexen liksom Kgs216 innebär aty du drar horisontellt. Det gör stor skillnad, och att greppet på ELU/Dewalt är vertikalt gör momentet tyngre om du har sågen monterad i arbetshöjd. Kläm och känn.
Klämde på dewalten nu och den går bort känner jag. Blir en jobbig vinkel att arbeta i. Hur står sig makita 0815 mot boschen?

J Jnyman skrev:
Nja bordet i sig är inte slätt längre så de är kört.

Klämde på dewalten nu och den går bort känner jag. Blir en jobbig vinkel att arbeta i. Hur står sig makita 0815 mot boschen?
Då förstår jag att du kollar på något nytt.

Dag

T toolman77 skrev:
Många verkar tycka att boschen är lite vinglig

[länk]
Ja det är det som gör mig orolig. Var och klämt på både dewalt 774 och bosch sjl nu. Tycker dock glappet var väldigt litet på boschen, dewalt flexade mer. Jämförde med en kapex 60 och givetvis var den styvare än boschen men det är ju 6000 kr till för den.

Det jag inte gillade med boschen är hur man startar sågen, iof inget fan av kapexen heller när de kommer till det men tror de är en vanesak. Sen att de inte ingår dampåse, går de att köpa separat?

J Jnyman skrev:
Sen att de inte ingår dampåse, går de att köpa separat?
Har de snålat in på denna? Fanns med som standard på föregångaren GSM8SJ vad jag vet.

Den ska dock finnas att köpa som tillbehör enligt manualen:
https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/full/o342676v21_160992A5U7_202009.pdf
En tabell som listar olika verktygsdelar och tillbehör med deras artikelnummer, inkluderar en dammpåse och olika sågklingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite "roligt" att identisk dammpåse verkar följa med batterimodellen.

Jämförelse av två Bosch GCM 18V-216 Professional sågar, en utan batteri och en med batteri och laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har haft samma funderingar angående val av såg och det som fällde avgörandet för mig blev att DeWalt 774 tar väldigt liten plats vid förvaring och transport. De infällda gejdrarna gör också att sågen kan ställas mot en vägg och i mindre utrymmen när man renoverar utan att den behövs extra plats framåt för gejdrarna.

Sågmässigt skulle jag säga att de är likvärdiga när man jämför alla för och nackdelar. Har sågat en del med både Boschen och DeWalten.

H hans.p skrev:
Jag har haft samma funderingar angående val av såg och det som fällde avgörandet för mig blev att DeWalt 774 tar väldigt liten plats vid förvaring och transport. De infällda gejdrarna gör också att sågen kan ställas mot en vägg och i mindre utrymmen när man renoverar utan att den behövs extra plats framåt för gejdrarna.

Sågmässigt skulle jag säga att de är likvärdiga när man jämför alla för och nackdelar. Har sågat en del med både Boschen och DeWalten.
Aa det var de jag gillade med dewalten men tycker vinkeln på den var jobbig så den går bort tyvärr.

Stefan N Stefan N skrev:
Kolla på Bosch GCM 8 SDE som jag tycker är en helt annan såg än SJL, mycket trevligare. Passar dessutom in precis i budgeten. [länk]
Är det inte bara tilt åt bägge håll samt varvtalsstyrning som skiljer? Vet inte om det är värt 1700 kr till. Då börjar man ju närma sig en kapex 60.

J Jnyman skrev:
Aa det var de jag gillade med dewalten men tycker vinkeln på den var jobbig så den går bort tyvärr.
Jag tänker inte försöka övertyga dig på något sätt men oftast kan man fälla ner sågen en bra bit innan man behöver dra ut den och då blir vinkeln mycket mindre och inte lika jobbig. Det är en lite annan teknik än när man har raka gejdrar då man nästan alltid drar tillbaka innan man fäller ner klingan.

Jag tog precis hem en Hikoki C8FSHG, den ersatte min Metabo KGS216M.
Har inte hunnit såg mer än ett par snitt men första intrycket är bra. Gejdrarna pekar framåt likt kapex och går därför att placera nära vägg. Ligger i en helt annan prisklass också, jag köpte min på Ahlsell för 1995:- ex moms. Lite klen motor kanske men bör räcka för normalt hemmabruk. Saknar mjukstart men har laser och motorbroms så klingan stannar ganska omgående efter du släppt avtryckaren.

Verkar vara en ny modell för 2020 så det finns inte många omdömen att gå på. Tänker främst på hållbarhet och så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.