Byggahus.se

Bosch GCM 8 SJL... Varför hyllar folk den??

2k läst  15 svar

1. M
    Medlem Nivå 6
    Läste att många hyllade denna såg. Köpte en själv, bara för att folk tyckte så bra om den och jag behövde en ny..
    Ett par år har gått nu. Hunnit med två-tre altan-bygge, en massa lister, socklar, osv. samt kapat snickeri virke... Kan inte påstå att jag är imponerad...

-Dammupptagning är åt helsike - sämre än min gamla billiga Metabo 216 ? Sprutar damm överallt. Fick ta bort de två meningslösa stålbitar som stryper kanalen där sågspån sugs upp i.. Blev lite bättre..

- Hela sågen flexar för mycket. Dålig konstruktion enligt mitt tycke. Tung som en elefant men ändå ostabil. Hur tänkte Bosch ingenjörerna här.. Det räckte med en liten sidokraft så det ska bli fel. Man måste hålla i rätt försiktigt om man vill ha det exakt.. Jag har högt krav och jag avskyr verkligen glipor när gerade lister eller altanbrädor möts..

I början trodde jag att jag var så dålig att jag inte kunde såga eller så var det nåt fel på sågen. Lämnade in den på garanti. Fick låna en KS60 samt en större DeWalt under tiden, och plötsligt blev det perfekt alla gånger.
    Bosch kunde inte hitta nåt fel, och jag fick tillbaka den som den var.. Försökte justera Boschsågen men sen förstod jag att det inte hade nåt betydelse om man råkar trycka åt sidan lite - Blev fel direkt. Så tråkigt.

För 3000-3500 eller vad den kostar nu, tycker jag att man skall välja en annan!

Se bifogad film hur mkt den flexar när man drar ut den en bit (ej fullt ut)

Undrar verkligen varför folk hyllar sågen? Förstår inte det....

Logga in för att se filmer.

• Laddar…
  2. C
    Självbyggare · Nivå 6
    Kan bara hålla med, den är skit. Har fått plocka isär den flera gånger då anhållen inte varit helt vinkelräta. Flexet gör mig tokig och orkar inte ens ta in fanskapet längre pga vikten. Lasern är också hejdlöst dålig eftersom glaset spånar igen eftersom utsuget är så dåligt. Har alla mina verktyg i blå Bosch och är väldigt nöjd med allt annat men denna är så dålig att jag försöker aktivt numera få den att gå sönder så jag kan med att köpa något vettigt.

Skönt att höra att jag inte är galen och någon mer tycker samma

• Laddar…
  3. j.erkers
    Husägare Nivå 3
    Jag har en 800 SJ och älskar den. Enklare än många andra men den överträffar mina behov alla dagar!

4. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Precis samma synpunkter jag hade när jag testade GCM 8 SDE. Jag löste en del av dammproblematiken. Rapporten finns i forumet.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Var det inte så att det var den första generationen av dessa GCM 8 nnn -sågar som var riktigt bra och prisvärda, och sen har Bosch släppt både lagom mediokra likväl som bottennapp i GCM8-familjen ...?

GCM 8 S, ... var det väl som startade hypen runt 2008...?

Redigerat 12 jun 07:25
  6. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Jag har en själv men inte ännu stört mig på detta. Kan inte hålla med om att "den är skit" som Chris skriver. Jag fick såg och det mindre stativet för under 4000. KS 60 kostar väl minst 9000 med LED *utan* stativ så då bör man väl få en något bättre såg kan jag tycka. Finns det någon utmanare alls i klassen 3000 kr? (Ja, jag är nöjd men har inte sågat mycket lister med min än utan grövre grejer. Får återkomma när jag fixat hemma och i torpet, dock så finns det inte en rät vinkel i det >200 år gamla huset).

• Laddar…
  7. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
  8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 17
    Även jag har funderat lite på glappet i min GCM 8 SJL, tycker det är ganska lätt att kapa lite snett.

9. M
    Medlem Nivå 6
    Visst duger sågen fint om man ska kapa grovt eller inte bryr sig särskilt om noggrannheten. Med lister, snickerier, ska det vara perfekt och snyggt, då duger SJL inte riktigt till anser jag..
    KS60 är dyr den ja, men det är ju Festool. Allting är ganska överprisad när det gäller Festool.. Är övertygad om att det finns billigare som är många ggr bättre än SJL...

Såvitt vad jag minns så hyllade man särskilt SJL när den kom ut, och flera år efteråt också.. Det gör mig helt oförstånd..

10. M
    Medlem Nivå 6
    Hittade din rapport! Otroligt välskrivet och välanalyserat av dig. Hatten av!!
    Lustigt att vi såg samma sak med stålbitarna. Du kapade dom och jag bara slängde (lade undan) dom :)
    Verkar vara samma stabilitetsproblem i SDE som i SJL.. konstruktionen såg identiska ut.
    Konstigt att man inte förbättrat SDE, och den är inte direkt billig vad jag såg.. :oops:

• Laddar…
  11. M
    Medlem Nivå 4
    Kan någon länka till @mattiasp rapport om spånupptagningen? Har en äldre (typ 6-7 år) och blir galen på allt skit som får runt fast man kopplat på en grovis.

Speciellt irriterande när man kört lite tryckta saker och kanalen sätter igen.
    Stör mig också på att det är så mycket skrymsen överallt där spån sätter sig, farsans dw mycket enklare att göra rent.

Utöver det upplever jag att gradvinkeln i sidleds väldigt ofta behöver justeras, någon som har nått fix där? I princip när jag kapar vinklar kör jag nästan alltid med skjutmått eller vad det heter, sedan dess har jag fått mycket finare vinklar i foder etc så antar att på ett sätt har den lärt mig få bättre kvalitet på mitt hemmapulande...

Typ fjärde gången jag redigerar den här posten, tänkte bara säga en funktion på min som jag faktiskt uppskattar är snabbstoppet för att vinkla själva sågen, jätteskönt när jag gjorde panel och snabbt ville byta till vinkel för dropkant och sen tillbaks till rak.

Redigerat 13 jun 12:56
  12. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
  13. Chrille.B
    Renoverare Nivå 4
    Haft min i 3 år och kan inte heller påstå att jag är nöjd med den
    Lasern har gått sönder, dålig dammupptagning samt flexar på tok för mycket, litar inte på att den gör repeterbara snitt när man ändrar vinkel, blir att man får dubbelkolla var och varannan gång

14. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Var tvungen att kolla och min såg känns och ser inte alls så flexig ut som TS. Filmen blev ett kass men jag fick riktigt ta i för att få den lilla rörelse man ser. Längst in känns den i princip stum även om en matklocka inte skulle hålla med.

Logga in för att se filmer.
  15. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Jag kan då bara säga att jag är toknöjd med min 8sjl.. Har haft den i nära fyra år och byggt både hus, garage och annat med den. Jämför jag med kapexen som jag använde som proffs så är inte kapexen värd dom extra slantarna. Precisionen i boschen är fullt tillräcklig för alla byggprojekt inklusive lister och liknande. För finsnickeri kan man önska högre precision men den önskade precisionen får man inte av kapexen heller. M.a.o så funkar boschen lika bra som kapexen när man finsnickrar.
    Det enda jag önskar på min bosch är:
    1. Möjlighet att ställa sågen nära en vägg
    2. Dubbla laserlinjer
    3. Bättre spånhantering.
    (kapexen uppfyller två av dessa önskemål men är inte värd extrakostnaden ändå)