2 422 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Fundering kring bryta fasen på bordslampor...
Beroende på hur man stoppar in bordslampan eller golvlampan i vägguttaget så bryter man antingen fasen eller nollan. Jag gissar på att 50% av alla lampor med stickkontakt och brytare har full fas ut i lampan när den är släckt.
Att mäta om fasen eller nollan är bruten borde vara ganska bra om man ha klåfingriga barn, ska byta lampa eller om något går fel och lampan blir strömförande då jord oftast saknas.
Gissar på att jag inte är den första som tänkt på detta, men det är inget jag hört.
Jag kommer hur som helst kolla upp alla prylar med strömbrytare så jag bryter fasen istället för nollan.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Att mäta om fasen eller nollan är bruten borde vara ganska bra om man ha klåfingriga barn, ska byta lampa eller om något går fel och lampan blir strömförande då jord oftast saknas.
Gissar på att jag inte är den första som tänkt på detta, men det är inget jag hört.
Jag kommer hur som helst kolla upp alla prylar med strömbrytare så jag bryter fasen istället för nollan.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Att ha en tvåpolig strömbrytare eller vända stickproppen rätt är säkert bra, men det är knappast en gardering mot klåfingriga barn. Den som är klåfingrig nog att skruva ur en lampa och peta i sockeln kan nog slå om en strömbrytare också.
Mot klåfingriga barn hjälper det inte med tvåpolig brytare heller. De kan ju lika gärna strunta i brytaren som stickproppen...DanielF skrev:
Om det på något sätt är armaturer där du är beroende av att fasen bryts för att barnen inte ska skada sig skulle jag rekommendera att dessa ställs undan tills barnen är större.
Byt ut armaturer med Edison-sockel. Egentligen är det ganska märkligt att det fortfarande får tillverkas och säljas lampsocklar där man kan komma åt strömförande delar med armbågen eller knytnäven när allt annat som gäller elsäkerhet är så hårt reglerat.
Klicka här för att svara