Den här frågan hittar jag inget svar och jag får heller inget svar av varken Vattenfall eller EON.
Stora reklam om fossilfritt och egna mackar
Frågan till Vattenfall:
Ärendebeskrivning: Hej! Jag skulle vilja vara intresserad av en laddbox till elbil. Har bara lite frågor gällande det. Först och främst har ni haft något erbjudande att man får fri laddning 1år till elbil. Hur gör ni då med fakturan, vi säger att jag laddar min bil hemma via boxen kommer jag då faktureras separat för den elen som bilen laddats med eller kör ni någon rabatt på totala elförbrukningen på hela hushållselen? Varför kan inte gamla kunder ta del av erbjudandet? Just nu står min fru för abbonemanget som är bundet till nästa år. Kan hon säga upp avtalet och jag bli kund hos er för att kunna ta del av detta erbjudande? Vet att flera elbolag har laddboxar men skulle helst vilja ha via Vattenfall då vi har er som nätbolag och det övrigt också fungerat bra. Tråkigt bara när inte gamla kunder kan gynnas...
Frågan till Eon var liknande, men den har jag tyvärr inte kvar.
DVS borde vara mycket enkel fråga svara. Det jag vet att naturvårdsverket kräver för att man ska få bidrag att det ska vara "separat elmätning"...luktar väldigt mycket på att om 5-10 år är chucko (stavning jag vet) laddning olaglig och laddboxen beskattas som diesel och bensin idag?!

Har idag en laddhybrid som tar ca 3h ladda upp med 13A och 5H med 8A via vanligt uttag, laddar jag bilen på laddstation tar det ca 2.5h, dvs tidsmässigt inga jättestora skillnader.
Garaget klarar av 13A men då märker man ju att uttaget går varmt så jag brukar ladda sakta på 8A och det har hittils funkat bra.
Men någon som vet och vad är smart göra, finns det laddboxar utan mätning och som går köpa standalone oberoende av elnätsägaren och skita i dessa fjuttiga bidrag men att kunna ladda bilen med vanlig hushållsels faktura även i framtiden?
Jag menar är ju ändå stor skillnad kunna köra för ca 11kr per dag till jobbet än ca 70kr per dag, (jämför nu med mina gamla bilar som enbart gick på diesel och bensin).
Vanligt uttag fungerar änsålänge, men man tänker ändå på framtiden och det att det är kanske smart ha lastbalansering så inte huvudsäkringarna börjar ryka när det blir kallt ute och värmen går på. Sedan är det väl större skillnad på laddtiden om man har en "äkta elbil" och nästa bil lär nog bli en helt 100% elbil sen,