19 575 läst ·
127 svar
20k läst
127 svar
Funderar på garage - bygga själv, hur dyrt?
Jo nog blir det dyrare för då ska marken köpas också, bygger jag en enkel stuga som familjen har så är det ett 20.000 kr bygge bara vilket kan byggas ut stegvis till en riktig stuga.
Men jag tror faktiskt man ska satsa på att upprätta nån typ av kontrakt för garagebygget, jag trivs så bra här så jag kan
lika gärna bygga garage här där jag bor nu, bygg med kontanta medel och den där lilla strömmen som går åt i garaget får väl ingå i grundhyran, sen om det går att teckna ett kontrakt som gör att framtida ägare av huset inte kan sparka ut mig bara så där, utan vill dom sparka ut mig får dom köpa lös garaget alternativt att jag bor på annan adress men behåller garaget.
Men visst, bygg en liten stuga, sen gör man ett garage intill, då får man en liten hobbyverkstad med tillhörande fikarum, alternativt att man bygger hos mor, men hon är strax över 50, om kanske 25-30 år säljs den kåken
och då står man där med ett garage mindre, nej jag tror på idén, dock kanske man ska försöka dela på kostnaden.
Dela på kostnaden och betala en liten hyra på garaget eventuellt. då blir det inte så stor kostnad för min del.
Jag är 26 nu, om jag väljer att flytta om 24 år, vad är det för skick på mitt garage då?
Ett garage som stått cirka 25 år? Ja kanske inte så dåligt skick men det har nog fallit en del i värde
om man jämför med byggkostnaden däremot kan jag ha förvaring där vilket är tänkt då jag inte har förråd idag,
förvaring, mek och skruv och annan hobbyverksamhet.
Be hyresvärden bygga och få en garagehyra på kanske 2000 kr känns ju mycket det också, då kanske jag får lite sämre ekonomi i framtiden och kanske inte har råd med dom 2000 kr helt plötsligt.
Vi är tyvärr inte i samma familj, det hade ju varit ännu bättre.
Annars kan man tänka tanken att lämna stan och flytta ut på landet
där jag får ett helt hus för de pengarna jag ville bygga garage för och sen
bygger jag till ett garage så har jag en helt egen gård helt plötsligt, allt går,
men ska diskutera saken med hyresvärden och en gemensam vän som
har väldigt goda kunskaper om sånt här.
Men jag tror faktiskt man ska satsa på att upprätta nån typ av kontrakt för garagebygget, jag trivs så bra här så jag kan
lika gärna bygga garage här där jag bor nu, bygg med kontanta medel och den där lilla strömmen som går åt i garaget får väl ingå i grundhyran, sen om det går att teckna ett kontrakt som gör att framtida ägare av huset inte kan sparka ut mig bara så där, utan vill dom sparka ut mig får dom köpa lös garaget alternativt att jag bor på annan adress men behåller garaget.
Men visst, bygg en liten stuga, sen gör man ett garage intill, då får man en liten hobbyverkstad med tillhörande fikarum, alternativt att man bygger hos mor, men hon är strax över 50, om kanske 25-30 år säljs den kåken
och då står man där med ett garage mindre, nej jag tror på idén, dock kanske man ska försöka dela på kostnaden.
Dela på kostnaden och betala en liten hyra på garaget eventuellt. då blir det inte så stor kostnad för min del.
Jag är 26 nu, om jag väljer att flytta om 24 år, vad är det för skick på mitt garage då?
Ett garage som stått cirka 25 år? Ja kanske inte så dåligt skick men det har nog fallit en del i värde
om man jämför med byggkostnaden däremot kan jag ha förvaring där vilket är tänkt då jag inte har förråd idag,
förvaring, mek och skruv och annan hobbyverksamhet.
Be hyresvärden bygga och få en garagehyra på kanske 2000 kr känns ju mycket det också, då kanske jag får lite sämre ekonomi i framtiden och kanske inte har råd med dom 2000 kr helt plötsligt.
Vi är tyvärr inte i samma familj, det hade ju varit ännu bättre.
Annars kan man tänka tanken att lämna stan och flytta ut på landet
där jag får ett helt hus för de pengarna jag ville bygga garage för och sen
bygger jag till ett garage så har jag en helt egen gård helt plötsligt, allt går,
men ska diskutera saken med hyresvärden och en gemensam vän som
har väldigt goda kunskaper om sånt här.
Om hyresvärden bygger ett garage så kanske det kostar 200.000 Max. Räntan blir runt 500kr, underhåll 200kr sedan är den stora kostnaden uppvärmningen och den beror naturligtvis på hur varmt du vill ha det.
Det blir ju inte billigare för att du bygger själv, bara en massa strul.
Det blir ju inte billigare för att du bygger själv, bara en massa strul.
Billigare blir det om jag bygger med pengar jag redan har.
Men visst, dela och betala 100.000 var och sen har man en liten hyra på 250 kr/mån.
Sen kan man sätta in dubbla elmätare så mäts elen i vardera garage så kanske man lägger en slant där också.
Då är det kanske bara 100.000 kr för min del och hans utlägg får
han tillbaka på en 40 års period eller liknande.
Men visst, dela och betala 100.000 var och sen har man en liten hyra på 250 kr/mån.
Sen kan man sätta in dubbla elmätare så mäts elen i vardera garage så kanske man lägger en slant där också.
Då är det kanske bara 100.000 kr för min del och hans utlägg får
han tillbaka på en 40 års period eller liknande.
Pengarna jag lägger kan också ses om en förskottshyra.
Lägger jag 150.000 så har jag betalat hyra i förskott för t.ex. 150 månader.
På så sätt får mitt förskott bekosta bygget,
Troligtvis slår man ut det på 300 månader och på så sätt har man en låg hyra under längre tid.
D.v.s. halva hyran redan betalt så står man inte med räkningar upp över öronen.
Lägger jag 150.000 så har jag betalat hyra i förskott för t.ex. 150 månader.
På så sätt får mitt förskott bekosta bygget,
Troligtvis slår man ut det på 300 månader och på så sätt har man en låg hyra under längre tid.
D.v.s. halva hyran redan betalt så står man inte med räkningar upp över öronen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
I Stockholm gör man tvärt om. Man köper ett hus så fort det går och lånar till allt, även en ny bil och hund.pe4r skrev:
Håller helt med FredrikR.... Skulle ALDRIG bekosta ett bygge på någon annans mark, ALDRIG!!!
Klicka här för att svara