19 575 läst ·
127 svar
20k läst
127 svar
Funderar på garage - bygga själv, hur dyrt?
Man får räkna 1500-2000 kr per kvadratmeter?
Vad tror ni om att strunta i att gjuta för stugan
och försöka få en slant över där?
Eller blir det bättre att gjuta och göra ordentligt?
Det är ju Norrland så det kan ju bli riktigt kallt på vintern, -25 är inte ovanligt.
Vad tror ni om att strunta i att gjuta för stugan
och försöka få en slant över där?
Eller blir det bättre att gjuta och göra ordentligt?
Det är ju Norrland så det kan ju bli riktigt kallt på vintern, -25 är inte ovanligt.
Vår grund till huset gick på nästan 1000:-/kvm för materialet. Då räknar jag in både golvvärme och betong osv.
Sen gick schakt och fylle på ca 150:-/kvm, och det var väldigt lätt schakt och blygsamt med fylle. Bra mark helt enkelt.
Sen la jag ca 2 veckors jobb på att dra alla rör, jämna av grusbädden och padda, sätta ut kantelement, cellplast, armering, GV-rör och allt det där.
Den sista veckan fick jag hjälp.
Slutligen råkade jag snava över en firma som åtar sig endast gjutning, och dom tog 85:- /kvm + moms.
Alla priser och tider ungefärliga, men relativt korrekta tror jag.
Slutpris för plattan blev altlså ca 1250:-/ kvm + 3 veckors obetalt heltidsjobb. (heltid , hmmm. långa dagar blev det vill jag minnas).
Värken i kroppen på kvällarna var bara bonus. Sånt som gör att ölen smakar minst 5ggr så gott.
Allt gjordes förra året, så priserna bör inte ha stigit så mycket.
Sen gick schakt och fylle på ca 150:-/kvm, och det var väldigt lätt schakt och blygsamt med fylle. Bra mark helt enkelt.
Sen la jag ca 2 veckors jobb på att dra alla rör, jämna av grusbädden och padda, sätta ut kantelement, cellplast, armering, GV-rör och allt det där.
Den sista veckan fick jag hjälp.
Slutligen råkade jag snava över en firma som åtar sig endast gjutning, och dom tog 85:- /kvm + moms.
Alla priser och tider ungefärliga, men relativt korrekta tror jag.
Slutpris för plattan blev altlså ca 1250:-/ kvm + 3 veckors obetalt heltidsjobb. (heltid , hmmm. långa dagar blev det vill jag minnas).
Värken i kroppen på kvällarna var bara bonus. Sånt som gör att ölen smakar minst 5ggr så gott.
Allt gjordes förra året, så priserna bör inte ha stigit så mycket.
Tog en titt på street view i mina hemtrakter och "gick förbi" denna gård.
Insåg att det är ju så här man ska ha gårdsplan, 2 infarter vilket gör att man inte behöver
backa ut eller nått sånt, man kör bara "runt".
Garage vet jag inte riktigt om man ska ha på samma sätt, vore passande kanske.

Insåg att det är ju så här man ska ha gårdsplan, 2 infarter vilket gör att man inte behöver
backa ut eller nått sånt, man kör bara "runt".
Garage vet jag inte riktigt om man ska ha på samma sätt, vore passande kanske.

Ja lägre tror jag inte att du kan räkna med. 
Jag tog in 3 offerter på material till grunden, och jämförde även med online-prislistor jag kunde hitta.
Grävarkillen är jä*** bra, han är verkligen mån om att det ska bli prisvärt för sina kunder. Jag tvivlar starkt på att jag kunnat hitta någon bättre. Ja förutom att t.ex. någon släkting hade maskiner och kunde komma och göra det gratis en helg, typ.
Och bättre mark än såhär kan det heller knappast bli. Ett lass med grovfylle, drygt 15 ton, sen var det bara att ösa på med kapillärbrytande grusskikt.
Jag tog in 3 offerter på material till grunden, och jämförde även med online-prislistor jag kunde hitta.
Grävarkillen är jä*** bra, han är verkligen mån om att det ska bli prisvärt för sina kunder. Jag tvivlar starkt på att jag kunnat hitta någon bättre. Ja förutom att t.ex. någon släkting hade maskiner och kunde komma och göra det gratis en helg, typ.
Och bättre mark än såhär kan det heller knappast bli. Ett lass med grovfylle, drygt 15 ton, sen var det bara att ösa på med kapillärbrytande grusskikt.
Jag har lite sluttande från vägen, skulle gärna vilja fylla ut så iallafall infarten är jämn och rak.
Sen funderar jag på det första projektet, att få lite gräsytor, det är ju orört och vildbevuxet idag,
ska man försöka röja och fylla ut med nån typ av material?
Vad ska man välja då?
Samma med infarten, blir troligtvis påkostat stenmjöl efter en tid...innan det nått halvhyvsat.
Jag känner 3 företagare som har en del maskiner, sen känner jag en bonde som
har en gammal grävare som man kunde köra dit och göra grävarbetet med, en äldre
maskin som används på gården deras och därmed används inte ofta.
Har även funderat på att köpa egen traktorgrävare, alltid några trädrötter och annat
man vill bli av med och då finns en grävare, är den svag får man väl ta till
motorsåg och försöka såga, eller hacka sönder den med grävare, sen gräva ner allt
på en plats.
Min nuvarande tog in en kille för att gräva för byte av vattenledning, var läkage....
En liten 8 tonnare eller nått som han körde hit med lastväxlare, kanske en firma
man skulle anlita annars, var en som jobbade i eget stort företag och hade en stor maskinpark.
Marken är gammal sandmark, väldigt mycket sand en bit ner i backen, låter mest positivt vad jag hört.
Rinner en bäck i närheten så man kan göra några smådammar med vatten som rör sig genom hela systemet men det är ett senare projekt.
Sen funderar jag på det första projektet, att få lite gräsytor, det är ju orört och vildbevuxet idag,
ska man försöka röja och fylla ut med nån typ av material?
Vad ska man välja då?
Samma med infarten, blir troligtvis påkostat stenmjöl efter en tid...innan det nått halvhyvsat.
Jag känner 3 företagare som har en del maskiner, sen känner jag en bonde som
har en gammal grävare som man kunde köra dit och göra grävarbetet med, en äldre
maskin som används på gården deras och därmed används inte ofta.
Har även funderat på att köpa egen traktorgrävare, alltid några trädrötter och annat
man vill bli av med och då finns en grävare, är den svag får man väl ta till
motorsåg och försöka såga, eller hacka sönder den med grävare, sen gräva ner allt
på en plats.
Min nuvarande tog in en kille för att gräva för byte av vattenledning, var läkage....
En liten 8 tonnare eller nått som han körde hit med lastväxlare, kanske en firma
man skulle anlita annars, var en som jobbade i eget stort företag och hade en stor maskinpark.
Marken är gammal sandmark, väldigt mycket sand en bit ner i backen, låter mest positivt vad jag hört.
Rinner en bäck i närheten så man kan göra några smådammar med vatten som rör sig genom hela systemet men det är ett senare projekt.
verkar spreta Väldigt mycket med byggtankarna så ta dig en funderare och bestäm dig först för vad du vill bygga då blir allt mycket lättare. Sen så räcker inte 150kkr så långt om du ska ha något att bo i vare sig du bygger en friggeboda på 15 kvm eller en villa på 160 kvm...det är många poster som är måsten när man bygger och flera av dom väsentliga posterna kostar samma varesig du bygger litet eller stort samt genererar en månadskostnad framöver...
/
M
/
M
Precis, så fort det är el och vatten så då drar det iväg....därför blir det först en enkel stuga
utan vare sig ström eller rinnande vatten så man får prova vara där, odla och pyssla, göra en gräsmatta.
På så sätt kan man lägga ner en hel del tid där, ¨
känns det rätt och man kan tänka sig bo där så då får man fortsätta bygga på
och så sent som möjligt koppla in en och vatten då.
För med el och vatten och sådant så blir det snabbt 1000 kr i månaden.
Om man fick spara den kostnaden till senare istället vore det väldigt bra.
Men det är det jag pratat om på slutet, en enkel stuga som kan byggas ut och inredas
allt eftersom tiden går, kan bli en stuga från början som blir en gäststuga/förråd senare.
Man bygger på 15-20 kvm först på en plats och provar vara där, känns det rätt
så då planerar man och ansöker om byggnadslov och sedan bygger man i etapper.
Det kanske blir 50-60 kvm men det är ett senare projekt, kanske så
att t,o.m. garaget kommer före den riktiga bostaden, sen vill man inte bygga en
stuga på bara 30 kvm för åretrunt boende, det bör vara lite mer ändå.
Men en enkel stuga som man kan ligga i imellanåt och samtidigt skapa en trädgård vore perfekt.
utan vare sig ström eller rinnande vatten så man får prova vara där, odla och pyssla, göra en gräsmatta.
På så sätt kan man lägga ner en hel del tid där, ¨
känns det rätt och man kan tänka sig bo där så då får man fortsätta bygga på
och så sent som möjligt koppla in en och vatten då.
För med el och vatten och sådant så blir det snabbt 1000 kr i månaden.
Om man fick spara den kostnaden till senare istället vore det väldigt bra.
Men det är det jag pratat om på slutet, en enkel stuga som kan byggas ut och inredas
allt eftersom tiden går, kan bli en stuga från början som blir en gäststuga/förråd senare.
Man bygger på 15-20 kvm först på en plats och provar vara där, känns det rätt
så då planerar man och ansöker om byggnadslov och sedan bygger man i etapper.
Det kanske blir 50-60 kvm men det är ett senare projekt, kanske så
att t,o.m. garaget kommer före den riktiga bostaden, sen vill man inte bygga en
stuga på bara 30 kvm för åretrunt boende, det bör vara lite mer ändå.
Men en enkel stuga som man kan ligga i imellanåt och samtidigt skapa en trädgård vore perfekt.
Är det begränsat får man nöja sig med en stuga där men jag ser på street view att det är
väldigt mycket bebyggt alldeles i närheten och på andra sidan är det en del hus utspritt i skogen så jag
tror att ett mindre hus ska inte vara några problem.
Funderar på tanken att göra en stuga - med garage men att man bor kvar i stan ändå.
Då har man ett garage på egen mark som ingen kan sparka en från så länge
alla bygglov och papper är ordnade.
Men har man garage ska man ha el, och gärna vatten så då drar
det iväg där så det känns som det är lika bra bosätta sig där då.
Man kan hyra ut lägenheten i andrahand och provbo på det där stället
innan man bestämmer sig att bygga någon större bostad också.
väldigt mycket bebyggt alldeles i närheten och på andra sidan är det en del hus utspritt i skogen så jag
tror att ett mindre hus ska inte vara några problem.
Funderar på tanken att göra en stuga - med garage men att man bor kvar i stan ändå.
Då har man ett garage på egen mark som ingen kan sparka en från så länge
alla bygglov och papper är ordnade.
Men har man garage ska man ha el, och gärna vatten så då drar
det iväg där så det känns som det är lika bra bosätta sig där då.
Man kan hyra ut lägenheten i andrahand och provbo på det där stället
innan man bestämmer sig att bygga någon större bostad också.
Du tycks ha en massa tankar & idéer och verkar inte vara rädd att hugga i ordentligt jobb för egen del.
Vad har du för märklig diagnos som gör dig till sjukpensionär och därmed förhindrar dig från att arbeta, slår du spontant folk du möter på käften eller vad?
Vad har du för märklig diagnos som gör dig till sjukpensionär och därmed förhindrar dig från att arbeta, slår du spontant folk du möter på käften eller vad?
Vadå slår på käften?
Jag gick särskolan på gymnasiet,
vart totalt idiotförklarad och nekad en utbildning - som jag tidigare blivit lovad.
D.v.s. en utbildning på min nivå.
Skolan fixade så jag fick sjukpension och nu behöver man inte tänka på arbete heller.
Diagnos....Lättare CP-skada, i princip obetydlig.
Visst dieérna går fram och tillbaka och man har ideér dock
reagerar en hel del på dom då man skriver om dom på internet.
Men det är ett bra ställe att diskutera dom då man inte har några vänner.
Jag gick särskolan på gymnasiet,
vart totalt idiotförklarad och nekad en utbildning - som jag tidigare blivit lovad.
D.v.s. en utbildning på min nivå.
Skolan fixade så jag fick sjukpension och nu behöver man inte tänka på arbete heller.
Diagnos....Lättare CP-skada, i princip obetydlig.
Visst dieérna går fram och tillbaka och man har ideér dock
reagerar en hel del på dom då man skriver om dom på internet.
Men det är ett bra ställe att diskutera dom då man inte har några vänner.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Jag en bror som är förståndshandiappad så jag förstår lite av din situation. Men vill man bara så får man jobb. Han sköter en minigolfbana som sommaren och på vintern hjälper han till på de lokala fritidsgårdarna och lär ungdomarna spela biljard och boccia. Han har även jobbat på bowlinghallen. Du vet väl att kommunen måste ordna sysselsättning åt dig om du vill?
Har du sjukpension så är det inte så smart att jobba bredvid. FK jagar bidragsfukare mer aktivt nu och blir du ertappad kan du få betala tillbaka för många år, med ränta.
Har du sjukpension så är det inte så smart att jobba bredvid. FK jagar bidragsfukare mer aktivt nu och blir du ertappad kan du få betala tillbaka för många år, med ränta.
Enligt svensk lag har jag rätt att gå på en daglig verksamhet som det kallas.
Jag ska ha möte och prata med FK handläggaren så vi får lägga korten på borden helt
så vi alla vet hur saker och ting funkar, man tycker ju man ska kunna lägga fram en plan,
sen är det upp till handläggaren att ge grönt eller säga att mina planer kan ge problem.
Men sägs att jag kan ha extraknäck för cirka 44.000 om året eller liknande,
4000 i månaden i 11 månader med andra ord.
Men det är upp till handläggaren att ge besked om i så fall.
Funderar fram och tillbaka på mina framtidsprojekt,
men jag tror det blir bra i slutändan ändå.
På tal om den där daglig verksamheten, blir man så nertryckt i skolan och sen få
sjukersättning tycker jag inte dom ska tvinga ut mig i nån verksamhet.
Jag har pratat om utbildning och mentorskap men det har dom inte kunnat ställa upp på,
så då har jag bara gått hem.
Men idag har jag 2 boendestödjare som stöttar socialt och hjälper mig lite hemma
p.g.a. att jag är väldigt ensam och socialt utsatt men om nått år till är jag nog redo för studier.
Jag ska ha möte och prata med FK handläggaren så vi får lägga korten på borden helt
så vi alla vet hur saker och ting funkar, man tycker ju man ska kunna lägga fram en plan,
sen är det upp till handläggaren att ge grönt eller säga att mina planer kan ge problem.
Men sägs att jag kan ha extraknäck för cirka 44.000 om året eller liknande,
4000 i månaden i 11 månader med andra ord.
Men det är upp till handläggaren att ge besked om i så fall.
Funderar fram och tillbaka på mina framtidsprojekt,
men jag tror det blir bra i slutändan ändå.
På tal om den där daglig verksamheten, blir man så nertryckt i skolan och sen få
sjukersättning tycker jag inte dom ska tvinga ut mig i nån verksamhet.
Jag har pratat om utbildning och mentorskap men det har dom inte kunnat ställa upp på,
så då har jag bara gått hem.
Men idag har jag 2 boendestödjare som stöttar socialt och hjälper mig lite hemma
p.g.a. att jag är väldigt ensam och socialt utsatt men om nått år till är jag nog redo för studier.
Jag beundrar dina ambitioner och du har mitt fulla stöd att försöka leva upp till dessa. d^_^b
Men vad du än gör, ha inte ens en tanke på att bygga på en fastighet där du hyr en bostad.
Jag har full respekt för om det är dina egna drömmar men om på något sett hyresvärden är involverad i detta så så skulle jag ta med tusan Polisanmäla honom:@
Dina tankar med en stuga i skogen på familjens mark låter trevligare men o andra sidan tror jag inte det behöver bli så mycket dyrare att etablera sig i ett mråde där el o vatten är lte mer förberett.