Men å maj gådd vad trådar har tendenser att urarta till VP VS PELLETS!!!11

TS blev väl förmodligen bortskrämd av allt jäkla tjat om värmepumpar.
Men ifall h*n fortfarande läser så ska man ju veta att precis som med vp så strular många nya pannor, eller alltså kanske inte direkt strular, men underhållsfria är en grov överdrift.
Du kommer alltid behöva pyssla en liten stund emellanåt med lite justering eller sotning hur automatisk den än verkar. Exakt hur mycket mer än idag är svårt att svara på eftersom vi inte vet vad du har för panna idag, hej jag har en CTC säger liksom inte så mycket, är den 4 eller 54 år gammal? :)

johanpelle skrev:
Exakt vilken pelletspanna är lika dyr som bergvärme? Lösa tyckanden är en sak men det som fordras är fakta och siffror.
Man får fakta och ciffror när man ber om en offert för olika alternativ och jag blir överraskad om prisskillnaden blir tillräckligt stor för att avgöra valet när bekvämlighet står först på listan :). Vad än man väljer så tillkommer alltid nog med små och medelstora poster så till slut ligger man över 100 000 för helt ny vilken som helst värmeanläggning om man inte kan koppla ihop det själv och måste byta det mesta i pannrummet. Vad är det för fel att undersöka vad man kan få för sina pengar?
gaia

S
johanpelle skrev:
Exakt vilken pelletspanna är lika dyr som bergvärme? Lösa tyckanden är en sak men det som fordras är fakta och siffror.

Vad blir årskostnaden om ni lånar 130000 till bergvärme + ombyggnad värmesystem + ny ventilation. Räkna med framtida räntor. Räkna med amorteringstid 20 år. Räkna också med framtida höga elpriser.
Jämföra kilowattpriser är ju helt meningslöst. Det är ju hela kostnaden som spelar någon roll om man ska jämföra.
Som du själv skriver så kostar CTC EcoFlex ca 45 000kr Effecta komplett som också rekommenderas här kostar 61 000kr.
En CTC EcoHeat 7.5kW kostar ca 51 000kr, 8.5 kostar 52 000kr. Helt klart jämförbart tycker jag?! Sen visst borrningen tillkommer, men den har ju en livstid på flera hundra år... Räknar du pellets så har du ju lagring och frakt av pellets fram och tillbaks och på en 30års period är inte det en helt oanselig summa det heller. Har du bulkförråd, hur mycket plats tar det i huset och vad är kvm-priset osv...

Fick Coffsson någor svar inom frågeställningen?
Startade ni någon ny tråd att jämföra COP värden, har inte sett någon ännu.

Ehuru Effecta Komplett som omnämndes i tråden är ett hopplock av skaplig panna och en lös brännare. Kan inte på något sätt jämföras med Biomatic eller CTC Ecoflex.
Blir så när företag köper upp varandra. Man måste plocka ihop det som finns inom företagets väggar. :(

Fröling P4 kanske? Svindyr, men jag tror att den fungerar :)
8kW modellen tror jag ligger på 90.000 ;)

Hur funkar det egentligen med bergvärme? Jag har hört att när det sjunker mot minusgrader så slår det av o går över på elen, och det är ju ingen höjdare i så fall!
Jag funderar för fullt om vi ska köra på bulföråd o kanske ny panna så småningom till pelletsen, för bära säckar som jag gör idag tar på krafterna... då jag har massa renovering o 12timmars jobb... + barn.
Och någon fjärrvärme har jag inte hört att det ska byggas här inom de närmsta 10åren.
Så vad har jag då kvar att välja på som är effektivt och ekonomiskt! Tomten är ca 1000kvadrat...

Bergvärme kan bli en ren elpanna OM man har för små element som kräver hög temperatur för att hålla värmen i huset. Det kan man lätt råda bot på genom att montera in större element eller/och sätta fläktkonvektorer.
Rent generellt blir inte VP elpannor när det blir kallt utan det händer när man inte har kontrollerat vilka element huset har och bara satt in en VP. Rätt utförd så ska en bergvärmepump ALDRIG övergå till att vara en ren elpanna utan möjligtvis måste den stötta värmepumpen med nått elsteg vid sträng kyla.
Om man vänder sig till en seriös VP installatör kontrollerar han vilken effekt du behöver samt om dina element kommer att fungera med VP.
Ta in priser från några olika och lägg upp dom så får du säkert hjälp med att utvärdera dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.