abrovink skrev:
Japp, det har jag och det blir bara bättre ju varmare det blir d^_^b
Förresten har vi haft vinter här sedan början på November.

Men gneta på du med din pelletsanlägging och dina pelletsräkningar :wow:
300 kvm i två plan timmerstomme och tilläggsisolerad vind, byggt 1911.
Jordvärmepump IVT Greeenline HT Plus E9 med 6 kW elpatron som går i stort sett konstant.
2 vuxna och 1 baby 18-22 grader.
Förbrukning i december 5981 kWh....

Har den här familjen oxå coop 4 eller till och med 5 som det gick att få på värmepumpar=)

Det var ett bra exempel på feldimensionerad anläggning, att ta en anläggning som inte är utförd som den borde vara som exempel kanske inte ger så stor tyngd åt dina påståenden.
Du förstår anläggningen ska anpassas till behovet för att bli ekonomisk, det gäller OAVSETT vilken typ av anläggning man har. T o m. en pelletsanläggning bör anpassas efter behovet.

Grytis skrev:
300 kvm i två plan timmerstomme och tilläggsisolerad vind, byggt 1911.
Jordvärmepump IVT Greeenline HT Plus E9 med 6 kW elpatron som går i stort sett konstant.
2 vuxna och 1 baby 18-22 grader.
Förbrukning i december 5981 kWh....

Har den här familjen oxå coop 4 eller till och med 5 som det gick att få på värmepumpar=)
Gamla pumpar = Sämre COOP
Feldimensionerade pumpar = Sämre COOP
Icke optimerade pumpar = Sämre COOP

Men kanske ger de fortfarande årsCOOP > 2 vilket är mer ekonomiskt än pellets.

2200 kwh under december månad och 900kwh är hushållsel.
Så 1300kwh till värme och vv en riktigt kall månad med medeltemp på -10 och min temp på -30.
Min årsförbrukning är ca 8000kwh för värme och varmvatten. Vilket ger ca 10000kr.
Då behöver inte jag lyfta ett finger. Eller jo, jag måste betala elräkningen =)

900kW Hushåls el, kan det stämma? eller vill du sänka andelen värme för att bevisa att du har coop 4! Jag har inte ens det som nyttjar el och värme på ca 600m2

I verkligheten när man pratar med vänner och bekanta så är det ingen som har coop 4 men jag säger inte att dom är missnöjda för det! Dom är som du, vill helst inte behöva röra i sitt värmesystem och istället bara betala räkningen... Absolut inget fel i det, de är upp till var och en.

Men alla har precis som du får höra försäljarens snack om 4 i coop men när pumpen väl är igång så ligger coop på ca 2 under vinterhalvåret... fel dimensionerat.. svar JA.. men kan dom reklamera eller få tillbaks en del av investeringen.. svar NEJ

Coop 2 blir inte billigare än pellets.. Så den diskussionen kan vi lägga ner
Om du nu inte har en halvtaskig brännare, men det är inte den jämförelsen jag gjorde eller gör

Se på pannorna som "analog" rekommendera istället
Effecta komplett
Ariterm biomatic
Eta PE

Så du vill jämföra en bra pelletsanläggning med en dålig VP anläggning, det verkar ju seriöst.

elmont skrev:
Så du vill jämföra en bra pelletsanläggning med en dålig VP anläggning, det verkar ju seriöst.
Nej, det vill jag inte

Det är alldeles för få som har en anläggning med coop 4 så enkelt är det... det är endast här på forumet dom verkar finnas=) om ni nu inte anger lägre förbrukningar än vad ni har!

Ingen bekant till mig har årscoop 4
Underdimensionerade anläggningar kanske, dåliga installatörer? Vad det än beror på så är en installation av bergvärme ingen garanti för coop 4.... man får vad man får.. lite som lotto

Det beror lite på när man har fått sin installation. Det har hänt mycket i VP-branschen de senaste åren.

Finns nog en hel del folk som är missnöjda med sina pelletsinstallationer också.

En Effecta Komplett får man en sådan + bulkförråd installerat under 120kkr?

Det får hända hur mycket som helst i VP-branschen... Problemet i många fall är att VP anläggningar underdimensioneras.. vad det beror på vet jag inte.. antar att en Väl dimensionerad anläggning blir för dyr och för svår att sälja för installatörerna, därför offereras en mindre pump och grundare hål för att man ska få utföra installationen.

Vet ej om du får en effecta komplett för 120tkr... En bekant till mig nämnde 140tkr för en ETA PU som han har... om det var med installation fram gick inte, men det antar jag, 15kW till ca 235m2

abrovink skrev:
En Effecta Komplett får man en sådan + bulkförråd installerat under 120kkr?
Ja med största sannolikhet... 65 000:- för pannan

S
mattzon skrev:
Ditt elpris är det med eller utan elöverföringsavgift?
Det var faktiskt utan, 114 med så dånser det ju genast bättre ut... Tycker ändå att vinsten är för liten för arbetsinsatsen...visst slänger man in en modern pelletspanna så blir ju allt bättre men det e ju lika dyrt som bergvärme...

En Ecoflex panna får man för ca. 45000, installation kanske 10000. Det är till att dra rimliga jämförelser. För 4 år sedan stämde era resonemang om värmepumpar. Nu när pelletspriserna faller och elpriserna är i ständig stigning så är värmepump mindre intressant.
Hur många stackare har gått på erat eviga malande om värmepumparnas förträfflighet och sitter idag med elpatronvärme -16 grader ute och astronomiska elräkningar.
Idag köper man pellets för 38,85 per 16 kg och det blir ca. 50 öre/kW.

Var det inte pellets den här tråden handlade om?
Vill man kan man väl starta en ny tråd om värmepumpar? Där kan man jämföra sina COP värden med varandra, titta på förbrukning per kvadratmeter, jämföra gångtider osv.

Hur stort hus har du?
Vilken effekt på pannan behöver du? (kW)

Coffsson skrev:
Hej!

Funderar på att köpa ny panna till pellets. Har läst om att det finns underhållsfria som sotar sig själva och sånt.
Har idag en anläggning med en CTC panna och Aritern PX21 brännare [länk]

Om jag byter till en pelletspanna, sänker jag då också mina kostnader i pelletsförbrukning osv?

Jag vill behålla min brännare och byta till en ny panna och ett bulkföråd för att slippa bära säckar.
Är det någon som är insatt på detta och vet vad som skulle passa till min brännare? Och i så fall vad det går på ungefär...

Tack för svar

sad_ant skrev:
Det var faktiskt utan, 114 med så dånser det ju genast bättre ut... Tycker ändå att vinsten är för liten för arbetsinsatsen...visst slänger man in en modern pelletspanna så blir ju allt bättre men det e ju lika dyrt som bergvärme...
och det är just så man ska jämföra, tycker jag. Vill man ha det bekvämt så kostar pumpen inte så mycket mer än ny pelletspanna+tillbehör. Återbetalningstider får man väga mot bekvämlighet.
Coffsson, ställ dej en fråga:
vill jag elda med pellets för att spara några få tusen per år?
Det är inte fel att överväga pumpalternativet när man planerar för byte av pelletspanna INNAN man köper en ny pelletspanna :). Ta en offert på båda ( pump och panna) nu när stora pengar ska investeras. Båda brukar kosta nästan lika i investering men bekvämligheten är helt olika. Ta dej tid att undersöka och fundera!
Att sänka pelletsförbrukning 10% är svårt. Kan du inte elda optimalt idag så blir det inte mycket bättre senare heller.
Finns inga värmepumpar jag vet som ger COP 4 svensk vintertid.
gaia

sad_ant skrev:
Känns ändå som om det inte stämmer men du har kanske en bättre leverantör än mig? Du behöver alltså bara betala 114-96 = 18 öre för elöverföringen? Själv ligger jag på 39,92 öre plus 9,98 öre för momsen dvs. totalt 49,90 öre per kWh för elöverföringen och detta hos EON.

Exakt vilken pelletspanna är lika dyr som bergvärme? Lösa tyckanden är en sak men det som fordras är fakta och siffror.

Vad blir årskostnaden om ni lånar 130000 till bergvärme + ombyggnad värmesystem + ny ventilation. Räkna med framtida räntor. Räkna med amorteringstid 20 år. Räkna också med framtida höga elpriser.
Jämföra kilowattpriser är ju helt meningslöst. Det är ju hela kostnaden som spelar någon roll om man ska jämföra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.