Skall montera en murspis på ca 900kg och behöver bygga fundament från marken i torpargrunden och upp genom bjälklaget.

Enligt anvisning så skall man gjuta en platta, mura en ram med lekablock och fylla med makadam och sedan gjuta en platta längst upp.
MEN problemet är väl att det är bjälklag och timmerstock som bjälklag ligger mot.

Min undran är väl igentligen om det räcker att gjuta en armerad "grund" på marken, mura upp med lekablock där det går mellan timmerstock och bjälklag och sedan försöka gjuta en armerad platta ovanpå dessa stående block.. hoppas ni förstår vad jag menar...
det är ca 30cm bjälklag och 40cm till mark så totalt 70cm.

Kan man gjuta in bjälklaget i plattan?
Hur tjock bör plattan vara över/runt bjälklag?

MVH Tommy
 
Claes Sörmland
Jag har som du beskriver i ett hus med krypgrund. En platta som står på plintar som går ner till berg (istället för den där plattan du planerar). Hur den är dimensionerad har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
Stins
  • Laddar…
Tack för svar!
Känns som om det blir bra. Och en gjuten platta på en 1dm med armering borde ju räcka som topp. Är ju bara 850kgvi snackar om...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har som du beskriver i ett hus med krypgrund. En platta som står på plintar som går ner till berg (istället för den där plattan du planerar). Hur den är dimensionerad har jag ingen aning om.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.