1 208 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Fundament till torkvinda?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 629 inlägg
Tänkte jag skulle komma till skott med att sätta upp torkvindan men då slog det mig att skiten måste ju sitta i något. Finns det färdiga plintar för ändamålet eller bör jag gjuta själv?
Om jag gjuter själv så fattar jag att jag behöver gjutrör, betong och rör i lämplig diameter för själva torkvindan. Men vilken betong (finns ju ett gäng olika) och hur djupt bör jag gjuta?
Om jag gjuter själv så fattar jag att jag behöver gjutrör, betong och rör i lämplig diameter för själva torkvindan. Men vilken betong (finns ju ett gäng olika) och hur djupt bör jag gjuta?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 629 inlägg
Inte gjorde jag en så stor sak av det? Fullt rimliga frågor varav du svarade på en av dom, tack! Grovbetong it is!F fribygg skrev:
Hade jag inte tänkt på. Grejen är att jag inte vill ha något ovan mark och jag är alldeles för bekväm för att släpa en sån klump fram & tillbaka. I.o.f.s. skulle man kunna gräva ner den 😀 Men då måste jag köpa en parasollfot.C cpalm skrev:
Frågan är om det kommer bli tillräckligt stabilt? Skulle vara om man överdriver längden på röret och drar en skruv genom röret 1 dm under marknivå för att torkvindan inte ska sjunka ner i botten. Frågan är hur lätt det är att skruva ner ett slätt rör. Banka ner det?RoTe skrev:
Sist jag gjorde det sågade jag ett par tänder i röret med vinkelslipen, borrade ett hål tvärs igenom i toppen och stoppade i en metallstång att ha som handtag. Gick fort att komma ner 30cm i lerjorden, sedan kapade jag av röret som stack upp, ställde ner torkvindan och tryckte ner en träkil lite lagom så att den ändå gick att dra upp. Vindan var ju ändå bara ute vid fint väder så att förankra den mot att flyga iväg kändes onödigt, men går förstås om man så vill.B Bästerortarn skrev:
Aha trodde du var ute efter något "mobilt". Tja, det "officiella" tillbehöret man bankar ner i marken är bara ett typ 30 cm långt "spetsigt" rör, så det lär inte krävas något avancerat. Kör på grovbetongen du, du kan tömma säcken direkt i hålet - resten sköter naturen.B Bästerortarn skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 629 inlägg
Mjo, har hittat massor av såna "officiella" tillbehör nu men det är nästan lite för enkelt. Jag hade sett framför mig åtminstone ett litet projekt som man kunde svära lite åt, ta ett par "vätskepauser" och sen känna sig lite gubbstolt över när det är färdigt. Jag har ju fan 4 veckor att spendera.C cpalm skrev:
Tja, behöver du inspiration så är ju t.ex. en liten grävmaskin aldrig fel när man skall gräva, så klart...B Bästerortarn skrev:
Klicka här för att svara