38 529 läst ·
87 svar
39k läst
87 svar
Fult skurna plattor kring golvbrunn, normalt?
Hur gammal är brunnen?J Joachim Rapp skrev:Är inte brunnen bytt så blir inte badrummet godkänt, ta dit en besiktningsman som kan rada upp de fel som blivit så är det bara att riva ut allt igen och börja om med en annan firma och så får du strida om att få tillbaka pengarna, du tyvärr kommer att förlora mest men viktigast är att du har ett fint godkänt badrum som höjer eller bibehåller värdet på din fastighet inte sänker.
Lider med dig, lycka till
Du bör nog kosta på den en besiktningsman illa kvickt. Kostnad ca 10”. Tro mig. Det kommer bli väl investerade pengar.L limeng skrev:
Nu förutsätter jag att du inte gått med på och skrivit på några avvikelserapporter.
Det där badrummet är inte byggt enligt gällande branschregler.
Jösses...
Nu är jag inte hantverkarek och har bara gjort enstaka badrum. Men det där ser inte vara för jävligt ut utan man ser mängder med fel också.
Jag hade omedelbart avbrutit deras arbete och tagit dit en besiktningsman samt inte under några omständigheter betalat ett öre till dom..
Nu är jag inte hantverkarek och har bara gjort enstaka badrum. Men det där ser inte vara för jävligt ut utan man ser mängder med fel också.
Jag hade omedelbart avbrutit deras arbete och tagit dit en besiktningsman samt inte under några omständigheter betalat ett öre till dom..
Krille-72 skrev:
Då har du faktiskt lärt dig fel även fast vissa oduglingar till handläggare säkert skulle försöka blåsa dig.
Har arbetat med försäkringsskador i ca 20 år. Försäkringsbranschen har varit och är med när branschorganisationerna jobbat/ar fram sina olika intyg.
Tex. Våtrumsintyget från Bkr är ett bevis för att arbetet är korrekt utfört. Du har som privatperson ingen skyldighet att ifrågasätta detta. De närmaste 10 åren ska du vända dig till utföraren. Om utföraren tex. Har gått kk SKA ditt försäkringsbolag hjälpa dig oavsett om det visar sig att skadeorsaken beror på ett utförandefel eller inte. Du ska INTE drabbas av en förhöjd självrisk.
Det här tillsammans med vid en försäljning är egentligen ända gången som våtrumsintyg verkligen är värt något.
Beroende på skadeorsak kan det också behövas ett intyg från Säker Vatten.
De företag som fuskar och blir påkomna åker ur sina organisationer. Tyvärr finns det många lycksökare i branschen och dom jobbar oftast med privatpersoner.
Men man ska känna till att det blivit betydligt bättre och vattenskador i badrum minskar.
Visa mig gärna valfritt försäkringsvillkor där detta styrks.
L limeng skrev:Hej,
Håller på att renovera mitt badrum och tyckte plattorna kring brunnen va ganska fult lagda, är jag känslig? Hantverkaren menar att det är normalt att det ser ut så. Tänker på att flera av bitarna kring brunnen ser trasiga ut trots att det är nylagt. Finns det någon bra lösning på detta för att få det snyggt?
Vem har satt golvbrunnen snett?
Det är därför som det blir svårt att skära klinkern bra.
Jag blev tvungen att byta mina golvbrunnar från 2010 efter försäkringsskada för att de sedan dess skärpt reglerna för hur golvbrunnen ska fixeras.Krille-72 skrev:
Så kan det vara. Inga regler utan undantag. Är det ett träbjälklag byter man nästan alltid golvbrunn då det oftast går snabbare än att göra rent den gamla brunnen.E Eld skrev:
Jag misstänker att du hade ett träbjälklag!
När brunnen är ingjuten i betong så blir det en del arbete med att byta brunn. Då blir det billigare för kunden om hantverkaren kontrollerar med tillverkaren om brunnen fortfarande är godkänd eller inte.
Skillnaden mellan en ”gammal” och en ny golvbrunn är att spåret där klämringen sitter är djupare.
Mycket tråkigt läge du hamnat i. Jag har två bekanta som hamnat i liknande lägen med sina badrumsrenoveringar. Båda valde att snabbt ta in en besiktningsman som inspekterade arbetena. I båda fallen dömde besiktningsmännen ut arbetet som undermåligt vilket innebar att de behövde göras om helt från början. Vilket även skedde, minns dock inte om det var med samma eller ny byggare.
Det finns naturligtvis flera firmor som erbjuder besiktningsman men i dessa båda fallen använde de sig av besiktningsman.se. Jag har själv använt mig av dem och den besiktningsman jag hade kunde mycket enkelt slå hål på byggarens försvar. Faktum var att det var ganska underhållande att se byggarens ansikte skifta färg och se denna vanligtvis vältaliga man famla efter orden. Det slutade med att vi bestred fakturor på ca 150 ksek, och som vi aldrig behövde betala. Badrummet däremot, det blev kanon!
Så, avsätt två timmar på måndag fm och jaga fram en besiktningsman!
Det finns naturligtvis flera firmor som erbjuder besiktningsman men i dessa båda fallen använde de sig av besiktningsman.se. Jag har själv använt mig av dem och den besiktningsman jag hade kunde mycket enkelt slå hål på byggarens försvar. Faktum var att det var ganska underhållande att se byggarens ansikte skifta färg och se denna vanligtvis vältaliga man famla efter orden. Det slutade med att vi bestred fakturor på ca 150 ksek, och som vi aldrig behövde betala. Badrummet däremot, det blev kanon!
Så, avsätt två timmar på måndag fm och jaga fram en besiktningsman!
@Krille-72
Nu är det absolut inte samma historia, men visst finns det försäkringsbolag som skiter fullständigt i vad det står i deras villkor. Jag blev själv utan ersättning för något som täcks enligt försäkringsvillkoren. Det var inte något snack om det. Men TH sa i princip att de ser det inte på samma sätt och det är upp till mig att driva det vidare om jag vill ha något. Och det är inte säkert att man orkar driva en stämning. Så vi ska nog inte klappa alla försäkringsbolag på axeln. Några är riktigt äckliga och TH överläget i topp i den listan
Nu är det absolut inte samma historia, men visst finns det försäkringsbolag som skiter fullständigt i vad det står i deras villkor. Jag blev själv utan ersättning för något som täcks enligt försäkringsvillkoren. Det var inte något snack om det. Men TH sa i princip att de ser det inte på samma sätt och det är upp till mig att driva det vidare om jag vill ha något. Och det är inte säkert att man orkar driva en stämning. Så vi ska nog inte klappa alla försäkringsbolag på axeln. Några är riktigt äckliga och TH överläget i topp i den listan
Redigerat:
Vilken klåpare. Skulle se mkt bättre ut att sätta den parallellt med plattorna till att börja med.L limeng skrev:Hej,
Håller på att renovera mitt badrum och tyckte plattorna kring brunnen va ganska fult lagda, är jag känslig? Hantverkaren menar att det är normalt att det ser ut så. Tänker på att flera av bitarna kring brunnen ser trasiga ut trots att det är nylagt. Finns det någon bra lösning på detta för att få det snyggt?
Jag har aldrig hyllat försäkringsbolag. Tvärtom så är deras affärsidé ganska solklar. Betala så lite det bara går eller inget alls. Det fanns en tid då bolagen själva åkte omkring och besiktigade en skada med en sedelbunt i fickan. Folk var dessutom mer naiva förr. Då blev det ofta kontantreglering på plats och skadan stängdes. Snabbt och effektivt.Ramnemark skrev:
@Krille-72
Tack och lov är den tiden förbi!
Som jag skrev i tidigare inlägg så är min erfarenhet att många nya handläggare hos de försäkringsbolag vi arbetar med totalt saknar erfarenhet från verkligheten. När något blir galet så hjälper det ofta att prata med deras Chef. Second line kallas det visst hos många företag idag. Där sitter kunskapen.
Är man fortfarande inte hjälp så blir det självfallet jobbigare med omprövning. Men det går om man orkar. Men då ska man verkligen ha på fötterna.