De förgyller ju inte väggen men var ska man göra av dem?
Jag antar att du bor i lägnehet och då är det inte alltid så lätt att flytta på vatten/värme för genomföringar.
Vad är inspektionsluckan till för? Vattnet kanske drogs ner till golv för luckan är i vägen.
Handdukstorken är faktiskt felkopplad, fast rätt på ett sätt. Din rörmokare har övertolkat det lite bara. Alla handdukstorkar med etthålsventil ska kopplas underifrån, annars blir dom inte genomvarma. Består handdukstorken endast av en slinga (som du har) samt dubbla ventiler så blir det ju förfulande att koppla underifrån. Dyrare blir det också...
Har du haft dålig kommunikation med din hantverkare?
Vad är inspektionsluckan till för? Vattnet kanske drogs ner till golv för luckan är i vägen.
Handdukstorken är faktiskt felkopplad, fast rätt på ett sätt. Din rörmokare har övertolkat det lite bara. Alla handdukstorkar med etthålsventil ska kopplas underifrån, annars blir dom inte genomvarma. Består handdukstorken endast av en slinga (som du har) samt dubbla ventiler så blir det ju förfulande att koppla underifrån. Dyrare blir det också...
Har du haft dålig kommunikation med din hantverkare?
Jag ser inget fel i att dra rören vid taket. Vad som är snyggt eller inte är subjektivt, även för den med förnyat certifikat för säkert vatten! Eftersom det är en renovering och inget nybygge begränsar det av praktiska själ möjligheterna, då rörmokaren tvingas använda sin kreativitet efter bästa förmåga. Det anmärkningsvärda är att rören ser ut att vara snyggt dragna med parallella rör som är bockade istället för dragna med allehanda lösa vinklar. En konst som inte alla rörläggare behärskar nu förtiden. Är T-rören högst upp till för luftning eller för en kommande anslutning?
Då du vet att inspektionsluckan sitter där den sitter, är det upp till dig att förhindra vattenskada genom att inte rikta duschmunstycket rakt upp. Lite egenansvar alltså!
Fd. rörläggaren
Staffan (utan förnyat certifikat för säkert vatten)
Då du vet att inspektionsluckan sitter där den sitter, är det upp till dig att förhindra vattenskada genom att inte rikta duschmunstycket rakt upp. Lite egenansvar alltså!
Fd. rörläggaren
Staffan (utan förnyat certifikat för säkert vatten)
Redigerat:
Håller med om Staffan att hantverkaren lagt lite tid på att bocka rören snyggt och undvikit vinkelkopplingar så långt det går och det ser jag mer sällan idag. Tyckte först att det såg ut som kaklet spruckit vid rörhållarna nära taket men såg sedan att det var ritade streck. Däremot så beundrar jag stegen, funkar tydligen som anteckningsblock när penna och papper saknas samt verkar vara attraktiv då en halvt bortsuddad varning fortfarande syns på fotplattan
.
Jag tror det hade blivit lite snyggare att dragit rören uppe i taket isf längst upp på väggen. Men samtidigt är det inbyggt något slags schakt där, så det var kanske inte möjligt/tillåtet.
Och kanske vita rör (koppar som målats).
Och kanske vita rör (koppar som målats).
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Krav för säker vatten. Dessutom kan du inte ta hål i duschskärmvägg av glas!A AndersS skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Brukar bli så för mig när jag klickar på "liknande ämnen".
Renoverare
· Stockholm
· 20 216 inlägg
Utanpåliggande dragning är alltid sk "ghetto-lösning"

