10 126 läst ·
54 svar
10k läst
54 svar
Fult att blanda sparkoppling och trad trappkoppling?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Det är ingen fara, Micke. Grå gick inte ens att köpa som 2.5 och 6 mm2 på Solar. Bara vit som fanns, så jag kör med vit tills att de tar slut och jag får köpa nytt.
//Patrik
//Patrik
Om man vill kan man få i stort sett vilken färg som helst på både FK och RK bara det är i större mängder......Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag kanske ska förtydliga mig, de har inte grå på hyllan. Till dagen efter kan man väl få det mesta.
//Patrik
//Patrik
Sant, jag bara konstaterar hur det ser ut med wikigrejen.Mikael_L skrev:
Wikin kanske skulle vara mer användbar om det fanns en länk till den överst i elforumet?
Ja, usch vad man kan få dagen efterPatrik_Hed skrev:
Hej.
Lite info till alla som hjälpte till (och andra).
Jag drog om ett 16-rör till ett 20-rör, eller bytte menar jag ...
Då jag upptäckte att jag hade ett 20-utlopp kvar på takdosan bredvid där 16-röret gick in så var det ju enklast.
Nu kan vi utan problem använda vilka trappkopplingar som helst, och ha fas/tändtrådar i vilken ände som helst. Worst case blir tändtrådar + trad trappkoppling i ena dosan = 6 tråd i 16-rör. För då blir det 6 tråd i 3 meter 16mm slang med en enda riktigt mjuk böj. Borde inte vara något problem, och annars kör vi från andra hållet.
Case closed.
En sådan här röd sidostuds fick jag också montera på a-dosan.
Lite info till alla som hjälpte till (och andra).
Jag drog om ett 16-rör till ett 20-rör, eller bytte menar jag ...
Då jag upptäckte att jag hade ett 20-utlopp kvar på takdosan bredvid där 16-röret gick in så var det ju enklast.
Nu kan vi utan problem använda vilka trappkopplingar som helst, och ha fas/tändtrådar i vilken ände som helst. Worst case blir tändtrådar + trad trappkoppling i ena dosan = 6 tråd i 16-rör. För då blir det 6 tråd i 3 meter 16mm slang med en enda riktigt mjuk böj. Borde inte vara något problem, och annars kör vi från andra hållet.
Case closed.
En sådan här röd sidostuds fick jag också montera på a-dosan.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
VP-2 is the way to go
Jo, dom är fina.
Men jag har snålat och endast använt VP-2 på en del ställen där montaget har underlättats rejält med dessa. På alla andra ställen sitter det vanliga billiga skitdosor.
Men med en avlönad elektriker är det frågan om inte inbesparing i arbetstid väl betalar att han får jobba med det bästa materialet.
1 timme elektriker = ca 15 st VP-2-dosor. Och då är det hela kostnaden, inte prisskillnaden. d^_^b
Men jag har snålat och endast använt VP-2 på en del ställen där montaget har underlättats rejält med dessa. På alla andra ställen sitter det vanliga billiga skitdosor.
Men med en avlönad elektriker är det frågan om inte inbesparing i arbetstid väl betalar att han får jobba med det bästa materialet.
1 timme elektriker = ca 15 st VP-2-dosor. Och då är det hela kostnaden, inte prisskillnaden. d^_^b
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Oh, men Mikael då.. Tjusigt!
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara