4 442 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Fuljord (utbr. från värsta elkoppl.)
Jag har gått igenom från första dosan till sista samt mätt alla uttag/dosor/brytare/lampor mm på den gruppen och allt är i ordning nu.hsd skrev:
Övrig el från den centralen gicks igenom för ett drygt år sedan.
Men jag är fortfarande lite undrande om jordfelsbrytaren och skall ta tag i det snart.
Jag misstänker att den inte är inkopplad på denna grupp och att det behöver åtgärdas.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Förr i tiden när det mesta var ojordat, så tror jag att fuljord var vanligare, dvs. de få saker som var skyddsjordade fick fuljord hellre än ingen jord.
Om man tänker sig det valet så betäms ju farligheten av huruvida det är större risk för isolationsfel mot jord eller avbrott i nollan.
Jag har sett fuljordad elspis inkopplad på 70 talet. Troligen var det från början en trefasspis utan nolla. Någon behövde en nolla och tog det från skyddsjorde (så det var nog egentligen tvärtom, nolla kopplad till jord).
I spisfallet så är en fuljord troligen lite bättre än ingen jord alls, eftersom framförallt de gamla gjutjärnsplattorna alltid har krypströmmar som ökar med ålder. Dvs. en ojordad spis är per definition farlig.
Fuljorden blir bara farlig om det faktiskt blir fel på nollan/jorden.
Om man tänker sig det valet så betäms ju farligheten av huruvida det är större risk för isolationsfel mot jord eller avbrott i nollan.
Jag har sett fuljordad elspis inkopplad på 70 talet. Troligen var det från början en trefasspis utan nolla. Någon behövde en nolla och tog det från skyddsjorde (så det var nog egentligen tvärtom, nolla kopplad till jord).
I spisfallet så är en fuljord troligen lite bättre än ingen jord alls, eftersom framförallt de gamla gjutjärnsplattorna alltid har krypströmmar som ökar med ålder. Dvs. en ojordad spis är per definition farlig.
Fuljorden blir bara farlig om det faktiskt blir fel på nollan/jorden.
Blir osäker på hur det var exakt då det var mer än ett fel. Tror det var tvärtom som hemapularen beskriver, men ser vad det också frånkopplat senare på vägen och dessutom felkopplat på ett ställe till.Mikael_L skrev:
I vilket fall så är det korrekt nu förutom att jag tror att jfb saknas.
Redigerat:
Med en sådan här kan man testa jordfelsbrytaren. Lampan är ansluten mellan jord och ett stift i stickproppen. Om glödlampan är på 10W blir det en ström på 43 ma. Jordfelsbrytaren skall bryta vid 30 ma. Den bör användas med förstånd då det finns felkopplingar som kan visa sig på ett obehagligt sätt om man kopplar in denna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu blev jag nyfiken. Vilka felkopplingar avslöjar sig på ett obehagligt sätt? Förvisso spänningssätter man ju alla metallhöljen på jordade föremål tills JFB slår ifrån, var det det du menade?Avemo skrev:Med en sådan här kan man testa jordfelsbrytaren. Lampan är ansluten mellan jord och ett stift i stickproppen. Om glödlampan är på 10W blir det en ström på 43 ma. Jordfelsbrytaren skall bryta vid 30 ma. Den bör användas med förstånd då det finns felkopplingar som kan visa sig på ett obehagligt sätt om man kopplar in denna.
[bild]
Jag hoppas att någon som ens funderar på att använda en sådan pryl förstår fullt ut vad den gör och varför, samt inte lämnar den inkopplad (eller sätter i den när det finns andra i huset).
Med det sagt var det en väldigt fiffig pryl.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Farligheten med en dylik pryl är att OM jord är bruten ex. nära centralen. Så kommer alla apparater med skyddsjord att bli spänningsförande så länge den prylen är inkopplad.
Iofs. så gäller ju samma sak för andra jordfelsbrytartestare. Men där skapar man ju felströmmen med en tryckknapp, som i så fall bara orsakar den här spänningsättningen så länge man håller knappen inne. Och troligen (?) är felströmmen som skapas i riktiga testare bara strax över 30mA, man vill ju testa att brytaren löser ut för 30mA.
Iofs. så gäller ju samma sak för andra jordfelsbrytartestare. Men där skapar man ju felströmmen med en tryckknapp, som i så fall bara orsakar den här spänningsättningen så länge man håller knappen inne. Och troligen (?) är felströmmen som skapas i riktiga testare bara strax över 30mA, man vill ju testa att brytaren löser ut för 30mA.
Testknappen på JFB orsakar inte spänningssättning av några jordade höljen. Den leder förbi en del av strömmen till nollan före summaströmstrafon.
Men ja, spänningssatta höljen är ju inte kul, därför skrev jag det. Vad jag undrade var om det var något annat "intressant" som kan hända?
Men ja, spänningssatta höljen är ju inte kul, därför skrev jag det. Vad jag undrade var om det var något annat "intressant" som kan hända?
Ungefär så. Jag tänkte på scenariot jordat uttag utan ansluten jord där en jordad apparat är ansluten. Den apparaten kommer att bli spänningssatt utan att jordfelsbrytaren löser. Om nu uttaget över huvud taget skyddas av jordfelsbrytaren.tommib skrev:
Menar nog typ portabel jordfelsbrytstestare.tommib skrev:
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag har en sådan här:
http://www.kjell.com/sortiment/el/matinstrument/spanningsprovare/vagguttagsprovare-p50348
Testar jord och jordfelsbrytare i vägguttag för en dryg hundralapp. Riktiga elektriker tycker nog att det är en leksak men felet hos TS hade ju upptäckts med en sådan.
http://www.kjell.com/sortiment/el/matinstrument/spanningsprovare/vagguttagsprovare-p50348
Testar jord och jordfelsbrytare i vägguttag för en dryg hundralapp. Riktiga elektriker tycker nog att det är en leksak men felet hos TS hade ju upptäckts med en sådan.