Efter att insett att inkommande jordkabel är bortkopplad i tvättstugans första kopplingsdosa, så har jag öppnat de andra 5 på vägen till centralen och inser att i första dosan från centralen har någon kopplat jord till nollan:eek::mad::mad:

• Gilla
ankan_84
  • Laddar…
sblixten skrev:
Efter att insett att inkommande jordkabel är bortkopplad i tvättstugans första kopplingsdosa, så har jag öppnat de andra 5 på vägen till centralen och inser att i första dosan från centralen har någon kopplat jord till nollan:eek::mad::mad:
Installera en jordfelsbrytare.

ankan_84 skrev:
Installera en jordfelsbrytare.
Eftersom jag har jordfelsbrytare så har jag tänkt ta tag i detta snart, men har lite annat att stå i också.
Men eftersom du nu för det på tal så ställer jag frågan här: Under vilka förutsättningar bryter jordfelsbrytaren strömmen?
Är min jordfelsbrytare trasig/felkopplad?

sblixten skrev:
Under vilka förutsättningar bryter jordfelsbrytaren strömmen?
Det är ganska enkelt. Din jordfelsbrytare mäter inkommande ström i fasledare och utgående i nolledare. Om dessa skiljer sig mer än vad de får göra (t ex 30mA) i längre tid än vad det får göra (exv. 0.3s) så bryter jordfelsbrytaren. (Detta gäller även vid flerfasig jordfelsbrytare, alla inkommande och utgående strömmar summeras hela tiden, så det behöver inte nödvändigtvis finnas en nolla med i kretsen som sådan).

Så ett bättre namn hade varit "summaströmfelsbrytare."

Beväpnad med denna kunskap så kan man förutse i precis vilka fall en jordfelsbrytare kommer att bryta, och när den inte kommer att göra det. Ex: En del av strömmen leds från fas till jord. Då kommer en mindre ström att flyta tillbaka via nollan och brytaren bryter. Ett annat exempel. Du lyckas kortsluta en fas och nolla i en anläggning. Samma ström flyter in som flyter ut, och jordfelsbrytaren kommer inte att bryta.

Notera som sagt att det inte sägs något om eventuell jordledare i ovanstående. Den har faktiskt inget att göra med jordfelsbrytaren som sådan. Jordfelsbrytaren kan inte ens skilja på fallet när strömmen "försvinner på vägen" via exv. en vattenledning eller en skyddsjord. Jordfelsbrytaren vet inte vart den tar vägen och bryr sig inte heller. Det enda den gör är mäta inkommande och utgående och blir skillnaden för stor så bryter den.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Om jord och nolla är ihopkopplade och du har en jordfelsbrytare som inte brutit så är det antingen fel på jordfelsbrytaren eller så är den felkopplad eller så är jorden inte ansluten till jord.

Eller så har du mycket låg last och motståndet i jordledningen är större än i nollan.

Jordfelsbrytaren är troligen frisk MEN kommer inte att lösa för en överledning till skyddsjord i tvättstugan då skyddsjord är kopplad till nollan i första dosan.

Protte

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur testar jag enklast att den fungerar/är inkopplad på ett eluttag?
Edit: Slår ifrån den och mäter förmodar jag. /Trögtänkt
Eller jag tycker den borde löst efter att jag kopplade in den och hade jordfel :|
Skall kolla på det så fort expansionskärlet är på plats.
Tack alla för era svar!!

Redigerat:
Beskrivningen är lite otydlig, men jag tolkar att du har en s.k "fuljord". Någonstans saknas jord från centralen. Då har någon "kreativt" kopplat jord till nollan, vilket gör att OM du får en överledning till skyddsjord på något som är inkopplat på det uttaget eller efterföljande, så kommer ju den felströmmen att ledas in i nollan vid fuljordningen. Därmed ser jordfelsbrytaren inget fel, och bryter inte.

Fuljordning är farlig på två sätt. Dels bryter inte jordfelsbrytaren om det blir isolationsfel mot fuljorden, dels så kan fuljordade apparater bli spänningsförande om det blir avbrott/glapp i nollan som det fuljordats mot.

Med andra ord fuljord är livsfarligt, det räcker med ett enkelfel (glapp i nollan) för att skapa en dödsfälla (där en ev. jordfelsbrytare iofs. kan rädda dig).

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Beskrivningen är lite otydlig, men jag tolkar att du har en s.k "fuljord". Någonstans saknas jord från centralen. Då har någon "kreativt" kopplat jord till nollan, vilket gör att OM du får en överledning till skyddsjord på något som är inkopplat på det uttaget eller efterföljande, så kommer ju den felströmmen att ledas in i nollan vid fuljordningen. Därmed ser jordfelsbrytaren inget fel, och bryter inte.

Fuljordning är farlig på två sätt. Dels bryter inte jordfelsbrytaren om det blir isolationsfel mot fuljorden, dels så kan fuljordade apparater bli spänningsförande om det blir avbrott/glapp i nollan som det fuljordats mot.

Med andra ord fuljord är livsfarligt, det räcker med ett enkelfel (glapp i nollan) för att skapa en dödsfälla (där en ev. jordfelsbrytare iofs. kan rädda dig).
Varför väljer någon att göra så istället för att bara lämna jorden oinkopplad (i båda ändarna)? Bättre ingen jord än en fuljord (väl)?

Mikael_L
osiris skrev:
Varför väljer någon att göra så istället för att bara lämna jorden oinkopplad (i båda ändarna)? Bättre ingen jord än en fuljord (väl)?
Japp, absolut bättre att inte koppla in någonstans.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
osiris skrev:
Bättre ingen jord än en fuljord (väl)?
Helst matjord av god kvalitet ..?

• Gilla
yxis
  • Laddar…
elpaco skrev:
Helst matjord av god kvalitet ..?
Hellre bortgjord är fuljord?

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Mikael_L
sblixten skrev:
Eftersom jag har jordfelsbrytare så har jag tänkt ta tag i detta snart, men har lite annat att stå i också.
Men eftersom du nu för det på tal så ställer jag frågan här: Under vilka förutsättningar bryter jordfelsbrytaren strömmen?
Är min jordfelsbrytare trasig/felkopplad?
Ja iom att din JFB inte löser direkt så antar jag att din skyddsjord är ihopkopplad med nollan i första dosan efter centralen, men sen ingen jordledare alls till centralen, endast en nolla?
Det som populärt brukar kallas fuljord.
Dvs apparater inkopplade längre bort är egentligen inte skyddsjordade, utan metallhöljet på t.ex. dator är egentligen kopplad till nollan, men går genom en gulgrön ledare en bit ;).

Och när JFB löser så är det ingen kontakt alls på maskinernas höljen.......

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.