7 317 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Ful "bättringsmålning"
HejH Hillevina skrev:
Antingen väljer man att ha en sån här aktivitet som nån sorts social aktivitet för medlemmarna och får leva med att det blir lite "hobbyjobb" av det hela. Men då ska nog alla vara överens med den lösningen och konsekvenserna av det.
Eller så får styrelsen ta ansvar för att jobbet blir utfört korrekt! Det är ju deras jobb. (så i detta fall: ta dit ett proffs!)
I min styrelse har vi för länge sedan bestämt oss för att inte försöka "spara pengar" genom såna här saker som påverkar husens kvalitet, för vi vet det blir fel. Om folk vill utföra arbete själva så gärna det men inte på någon del som föreningen ansvarar för, förutom utemiljön. Vi genomför årliga aktiviteter, där även lite målning kan förekomma. Men det blir att stryka utemöblerna och lekställnigarna med lite ny färg. Om det nu skulle missa lite så påverkar det ju inte husens utseende, kvalitet och värde, men uppskattas som gemensamt arbete.
Man kan måla delar av en vägg. Med exakt rätt nyans kan det bli bra. Men kanske svårare på äldre färg som bleknat eller ändrat ton. Man kan också fundera på hur många fläckar man punktmålar på, och om det inte blir enklare och bättre att måla hela väggenH Hillevina skrev:Jag är osäker på om det kommer att bli bättre att bara måla över fläckarna. Tänker att även om det är exakt rätt nyans kommer de övermålade fläckarna ändå att synas. Tänker som Rejäl skrev ovan, att hela väggarna behöver målas, inte bara fläckarna. Men jag vet inte. Har själv aldrig målat på detta sätt tidigare. Brukar aldrig måla fläckvis... Men funkar det så visst. Det är det som föreslås av styrelsen och det är det jag är tveksam till.
Fast så här blir det ju inte om en person faktiskt försöker göra ett bra jobb?kvirre skrev:
Hej
Antingen väljer man att ha en sån här aktivitet som nån sorts social aktivitet för medlemmarna och får leva med att det blir lite "hobbyjobb" av det hela. Men då ska nog alla vara överens med den lösningen och konsekvenserna av det.
Eller så får styrelsen ta ansvar för att jobbet blir utfört korrekt! Det är ju deras jobb. (så i detta fall: ta dit ett proffs!)
I min styrelse har vi för länge sedan bestämt oss för att inte försöka "spara pengar" genom såna här saker som påverkar husens kvalitet, för vi vet det blir fel. Om folk vill utföra arbete själva så gärna det men inte på någon del som föreningen ansvarar för, förutom utemiljön. Vi genomför årliga aktiviteter, där även lite målning kan förekomma. Men det blir att stryka utemöblerna och lekställnigarna med lite ny färg. Om det nu skulle missa lite så påverkar det ju inte husens utseende, kvalitet och värde, men uppskattas som gemensamt arbete.
Styrelsen borde såklart hittat ett par personer som sett en färgburk tidigare i livet, för detta uppdrag. Och låtit dem kvitta målning mot årets lövkrattning.
Hissmålaren slipper nog även tvätta efter att ha "glömt" en röd strumpa i vittvätten.
vad du tycker eller inte tycker är oväsentligt här. Om brfen har sagt att det är där vi lägger nivån,så är det bara att gilla läget. Eller så fixar du det själv. Alternativt går med i styrelsen och påverkar mötena. Snyggt var det inte, men vill du ha det bättre, gör det själv.
Mitt inlägg handlar exakt om det. Min fråga var ju hur detta kan göras bättre. Jag är med i styrelsen och sa nej till att göra detta, men alla andra var för och då blev det så. Det blir intressant att höra hur nöjda de andra i styrelsen blev med resultatet... Målar gärna om, åtminstone på mitt plan och entréplanet, men föredrar att det görs av en expert.I ItWasntMe skrev:
Missade det helt. Mitt fel. Sorry där.H Hillevina skrev:Mitt inlägg handlar exakt om det. Min fråga var ju hur detta kan göras bättre. Jag är med i styrelsen och sa nej till att göra detta, men alla andra var för och då blev det så. Det blir intressant att höra hur nöjda de andra i styrelsen blev med resultatet... Målar gärna om, åtminstone på mitt plan och entréplanet, men föredrar att det görs av en expert.
Ja jag håller med dig helt. Man måste ändå hålla en viss standard anser jag.
Att i tron spara pengar är i det långa loppet bara ett dubbeljobb.
Tycker att de/ni självklart skulle anlitat en målare som bättrat på målningarna.
Nu ser det förfärligt ut. * ryser*
Tack, och ingen fara! Tråden tog en annan vändning! 😀 Vi får dra lärdom! De vita väggarna bättringsmålades också och det blev bra, med hissmålning ska vi nog inte göra mer av. Det är pinsamt fult. *skäms*I ItWasntMe skrev:
well, man måste våga hoppa för att flyga =) Men man kanske inte gör om det som sagt. Ibland är det bara enklare att lejja iväg det. Men all lärdom är bra.H Hillevina skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden