Oldboy Oldboy skrev:
Visste inte att OSB fanns som motsvarande golvspån. Om de gör det så borde de väl använda samma princip som golvspån med spontade kanter som limmas så att alla golvspånskivor sitter ihop som en enda stor skiva? Därmed blir den också tät.
Jag menade vanliga OSB, som jag sedan tejpar skarvarna med FLEX tejp, för att få det tätt.

Oldboy Oldboy skrev:
om du tejpar skarvarna så har du med råge förlorat slaget om emissioner från OSB vs golvspån. Du får gärna rätta mig om jag har fel. :)
Menar du det? Så du menar att det är mer emissioner i FLEX-tejp än i spånplattorna? =) Jag har hört att spånplattor ä 15% lim ca. och det är stora plattor med mycket lim. Flextejp är väl 50% lim men mycket mindre i volym. JA du hör. Haha. Amatörmässigt räkneskap kring emissioner från min sidan.
Oldboy Oldboy skrev:
Det bör då tolkas som att det inte finns några uppenbara belägg för att det behövs. Hade byggindustrin eller försäkringsbolagen hittat ett mönster av fuktskadade golvbjälklag som går att hänföra till fuktvandring så hade man nog jobbat för att minimera det och då förefaller ångspårr eller ångbroms vara det naturliga alternativet.
Precis, det är det som är det märkliga. Jag har också läst en massa och hittar inga svar i frågan.
Oldboy Oldboy skrev:
Kontentan är att det inte är riktigt jämförbart mellan gamla bjälklag och nya vad gäller risken för fuktskador. Det som däremot är klart är att det alltid är undertryck under trossbotten. Det är en tryckdifferens som beror på termiken. Ett hus fungerar exakt som en luftballong. Den varma luften stiger och skapar ett undertryck.
Om det är ett undertryck i trossbotten, så dras ju den fuktiga luften ut i rummet och sedan bort. Då kanske man ska skippa ångbroms helt. Istället lägga krutet på att vindtäta väldigt noggrant under trossbotternskivorna/oljehärdade masoniten.
Oldboy Oldboy skrev:
Sedan finns det väl antaganden om att hygroskopisk isolering hjälper till att leda fukten så det bör kunna snabba på uttorkningen, liksom det å andra sidan då också bör kunna snabba på uppfuktningen...
Jag har hört två oilka saker gällande träfiber isolering. Att den kan lagra fukt "relativt mycket och länge" utan att mögla samt att den verkligen möglar snabbt, eftersom den består av organiskt material. (organiskt material börjar ju få påväxt av mikroorganismer efter 24-48 timmar vid luftfuktighet 75% och högre, så klart att träfiberisolering bör mögla / få påväxt relativt snabbt? )

R roke skrev:
Fuktvandringen går från varmt till kallt.
Jag förmodar att största delen av tiden kommer det vara varmare inne på ovansidan av golvet än under i plintgrunden.
Jag förstod att det skulle bli träfiberisolering i golvet. Då skulle jag nog välja att sätta en så kallad ångbroms över isoleringen på bjälklaget.
Ja det är det som är frågan.
Om det är som @Oldboy säger, att det är ett konstant undertryck i trossbotten, så tänker jag nu att man kanske ska skippa ångbroms, så att fukten skall kunna vandra så fort och enkelt som möjligt ut i rummet, och sedan ut via ventilation.

En ångbroms skulle vara bra för att stoppa den varma inneluften att dras ned i trossbiotten, men om luften nu istället stiger, så behövs det kanske inte.
Men jag är inte helt säker. Jag försöker forska vidare men underligt nog är det väldigt lite information kring det där ute.

Om korsreglar hamnar på ett sätt som gör att OSB inte ligger an plant/har kontinuerligt stöd där du vill ha det, kan det också försämra styvhet.

K karl29 skrev:
Om korsreglar hamnar på ett sätt som gör att OSB inte ligger an plant/har kontinuerligt stöd där du vill ha det, kan det också försämra styvhet.
Försämrad styvhet, hur kommer det sig?
Är det att en OSB som inte ligger plant mot säg ett horisontellt 45x45 regel-installations lager, börjar skapa en egen lastpåverkan / dra åt olika håll, utåt, sidan osv ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.