Stickan56
N nallepu skrev:
Killen i kakelbutiken var inne på att man bara ska använda duschen var åttonde månad om man vill att det ska bli helt torrt bakom plattorna. Alternativet är att ha duschkabin på altanen. Frisk luft på vintern men lite oskönt när det är minusgrader.
Det låter som en perfekt strategi.:rofl:

Stickan

Claes Sörmland
I andra länder har man fattat det där med att ett gjutet duschgolv/kar tar hand om de flesta problemen med läckage. Det är svårt att misslyckas att installera dem och misstagen syns. Då återstår bara väggen vid duschen att hantera. Bäst är väl att mura den så den tål lite vattengenomträngning.

Vitt rektangulärt gjutet duschgolv isolerat på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
useless useless skrev:
Glaserat kakel borde vara lika tätt som glas. 'Problemet' är fogarna.
Glaserat kakel är väl rätt halt så det är nog inte så bra att ha det på golvet.

Stickan56
N nallepu skrev:
Blir nog mer ett prydnadsbadrum eftersom jag tänker använda duschen i gästrummen i källaren som har hålrumssten i väggarna och betongplatta.
Frågan är om jag ska ha klinkers på golvet i källaren. Ska man lägga på tätningsmassa på golv och väggarna. Tänkte slopa våtrumsfolien. Var inne på att lägga in våtrumsmatta i källaren men har fått massor med olika råd om hur man renoverar badrum i källaren. Finns tydligen massor med experter som är 100 % säker på att dom har rätt och alla andra experter har rätt.
Använd inte våtrumsmatta i källaren eftersom plattan blir fuktig.
Det finns kross grus under plattan så ingen risk för fukt.
Fukten i plattan kommer att resultera i att mattan släpper och blir bubblig.
Använd tätningmassa så kaklet inte lossnar av fukten i väggen.
Använd inte tätningsmassan efterfukten måsta kunna vandra genom betongen.
Blir det fukt i plattan kommer du att få utfällningar som ser ut som bomulls tussar som inte är mögel utan kalkutfällningar.
Det är alltid problemet med sådana här forum att man kan få helt divergerande svar.
De metoder för att bygga våtrum som du hittar på själv kommer aldrig att godkännas av ett försäkringsbolag vid en eventuell skada.
Jag tycker du skall sätta upp en duschkabin i källaren då behöver du inte oroa dig för tätskikt och fukt.

Stickan

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Duschkabin och badkar gör ju att bara några droppar när man kliver ut kommer på golvet, det tror jag personligen är det bästa för att undvika skador. Duscha direkt på kakel/ klinker skulle jag bara våga i tex ett källarutrymme med gjutna golv och väggar...

Kör med plastmatta.

J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kör med plastmatta.
Förstås bra, men väggarna och skarven mot golv?

Kan tycka att klinker + badkar/duschkabin bädb estetiskt och funktionsmässigt är en bra kompromiss.

Vi har idag ett badrum som borde göras om, men idag är plastmatta och duschkabin så jag är inte orolig för fuktskador pga detta. Förstås kan något annat generera skador.

Funderar på vad som blir bäst och tycker dessa trådar är intressanta... :).

J JohanLun skrev:
Förstås bra, men väggarna och skarven mot golv?
Plastmatta som svetsas.

Golvmattan viks upp och väggmattan dras ner över golvmattan. Idiotsäkert så länge svetsfogarna i hörnen håller...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.