Tack för infon Lugga!

Du lugnar mig :-) ... jag ringer till PAX för att få det konfirmerat. Jag meddelar här senare vad som är rätt.

Mvh
Nicolas
 
Okej, jag har nu pratat med PAX tekniska support.

Kanalfläkt 100/125, fukt- och tidsstyrning 990 och varvtals- och effektregulatorn är en fungerande kombination. Precis som Lugga nämner så är varvtals- och effektregulatorbeskrivningen inte uppdaterad.

Så nu kan jag fortsätta med min ventilationsinstallation, skönt!

Vi hörs alla!
/Nicolas
 
Hittade den här tråden på Google.
Har ungefär samma projekt på gång, 2 badrum varav det ena har dusch och fuktstyrningen PAX 990.
Ventilationen är dragen nu blev jag tveksam på inkopplingen när jag kollar på elschemat.


1:a bilden visar elschema för pax varvtalsregulator samt pax 990 fuktstyrning.

Stämmer 2:a bilden när det gäller inkopplingen?

Funktionen jag är ute efter är:

-Grundventilation dygnetrunt justerbar med varvtalsregulatorn

-När man tänder lampan i badrummet går fläkten igång på maxvarv med tidsfördröjning efter att man släckt (justerbar på T ingången) Samt att den fortsätter gå om luftfuktigheten är högre än inställt värde.
 
  • pax1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pax2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan bli lite svårt att förklara, men jag ska försöka.
Man måste tänka på att 990 är nollstyrd och därmed blir även varvtalsregulatorn den.
Så börja med att koppla in fas direkt på fläkten.
Efter det går du ut med nollan från 5an på 990 direkt till fläkten. Sen ska du även dra nollan ut från 6an till ingången på varvtalsregulatorn ( det är för att den ska gå på lågvarv när 990 inte är aktiverad). Ut med nollan från varvtalsregulatorn till fläkten.
Vill du ha så du kan styra genom strömbrytare så kopplar du bara in den på 2an.

Hoppas det inte är allt för otydligt.
/ Lugga
 
Aha! Du menar så här?
 
  • pax3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis sådär menar jag...
 
W
Jag har en relaterad fråga så jag prövar här oxo.
Har ett uppvärmt garage med två bilar i. Idag finns ingen ventilation alls (garaget har inte tagits i bruk ännu). När man kör in bilar på vintern eller när det regnat så blir det ju en hel del vatten. Golvrännor finns men jag misstänker att luften kan bli rätt fuktig oxo. Skulle en sådan pax fläkt som diskuterats i tråden fungera som grundventilation samt att den kan köra igång på högvarv när det blir fuktigt av bilarna?
Utrymmet är ca 6,5 x 6,5 meter och jag hade tänkt ha pax fläkten i ena änden samt ett inlopp i den andra änden. Kan detta fungera ok?
 
Jag skulle göra det enklare då det gäller ett garage, och installera en PAX passad 60 med grundventilation, samt fuktstyrning.
Inloppet ska du helst sätta långt ner i andra änden av garaget.
 
Är det inte ett litet fel i den sista kopplingen (#20)?
Du skall inte ha någon nolla direkt till fläktmotor från "N", utan fläktmotor skall få "nolla" från tyistor/fuktstyrning.
 
Just det. Fel av mig. Får skylla på morgontrötthet.
Tyckte det såg ut som det var nollan som gick till lampan bara.
 
Tack för all hjälp!

å så ett korrekt kopplingsschema för den här styrningen.
 
  • pax4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
Lugga skrev:
Jag skulle göra det enklare då det gäller ett garage, och installera en PAX passad 60 med grundventilation, samt fuktstyrning.
Inloppet ska du helst sätta långt ner i andra änden av garaget.
Det var precis en sådann jag menade. (alltså PAX Passad 60).
Hmm, långt ner i andra änden blir svårare (och betydligt fulare) att lösa men vi får se vad jag kan ordna. Kanske något i en dörr skulle funka.
 
Wester skrev:
Jag har en relaterad fråga så jag prövar här oxo.
Har ett uppvärmt garage med två bilar i. Idag finns ingen ventilation alls (garaget har inte tagits i bruk ännu). När man kör in bilar på vintern eller när det regnat så blir det ju en hel del vatten. Golvrännor finns men jag misstänker att luften kan bli rätt fuktig oxo. Skulle en sådan pax fläkt som diskuterats i tråden fungera som grundventilation samt att den kan köra igång på högvarv när det blir fuktigt av bilarna?
Utrymmet är ca 6,5 x 6,5 meter och jag hade tänkt ha pax fläkten i ena änden samt ett inlopp i den andra änden. Kan detta fungera ok?
Jag skulle slänga in en Fresh Intellivent.. Snygg och intelligent fläkt, fuktstyrd, grundflöde för att ventilera hela tiden, slipper kallras m.m
Visst kostar det en slant med denna, men samma kostnad på PAX, och denna är 1000ggr snyggare, d^_^b
 
Redigerat:
Smaken är väl som baken?
Själv har jag en PAX passad multi hemma med grundflöde, fuktautomatik och även en närvarosensor som gör det onödigt att koppla in en tändtråd till fläkten. Då går fläkten på grundventilation, vid närvaro så går fläkten upp på halv hastighet, och vid fuktförändring så går fläkten upp på full hastighet. Den funktionen tycker jag slår det mesta. En fläkt som bara sitter där och gör sitt jobb, utan att jag behöver tänka på någonting.
 
Lugga skrev:
Smaken är väl som baken?
Själv har jag en PAX passad multi hemma med grundflöde, fuktautomatik och även en närvarosensor som gör det onödigt att koppla in en tändtråd till fläkten. Då går fläkten på grundventilation, vid närvaro så går fläkten upp på halv hastighet, och vid fuktförändring så går fläkten upp på full hastighet. Den funktionen tycker jag slår det mesta. En fläkt som bara sitter där och gör sitt jobb, utan att jag behöver tänka på någonting.
Ungefär som Fresh intellivent m.a.o. Det enda som Fresh-fläkten inte har är närvarosensor. Men med det konstanta grundflödet ser jag egentligen ingen vits med det. Det är ju fukten som skall drivas ut och fuktautomatiken sköter om det utan problem.

Eventuella "odörer" vädras ju snabbt ut med konstantflödet.

Båda fläktarna är mycket bra, men jag kan hålla med om att Fresh är lite snyggare och smidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.