4 200 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Fuktspärren torkar lååångsamt
Min fuktspärr Maxit/Serpo torkde fint inom de angivna 12h trots att jag hade plussat på mängden per m2. Dock så torkar det inte alls eller väldigt långsamt (30+ h) ovanpå innehörnsvinklarna som är av gummi (?). Nästan lika långsamt på rörmanschetterna.
Killen på Maxit:s tekniksupport hade aldrig hört talas om detta problem, har någon här gjort det?
Killen på Maxit:s tekniksupport hade aldrig hört talas om detta problem, har någon här gjort det?
inte riktigt så lång tid, däremot åkte jag o kolla på ett ställe där 2 st rörmachetter vägrade torka, dom torkade till slut och "montören" erkände att dom legat ute och var lite blöta när dom blev fastsatta....
Jag vet ej om de var problemet, men de var den förklaring jag bestämde mig för i de fallet
De låter nästan som du borde ha en sådär 98% fuktighet i lokalen.
Sommaren för 3 år sen var jävligt fuktig, jag spacklade gipsskarvar i ett hus.
spackelskarvarna behövde 3 dygn!!!! för att torka. så fukt i lokalen "Kanske" kan vara en förklaring.??
Ps... Gissningar från min sida
Jag vet ej om de var problemet, men de var den förklaring jag bestämde mig för i de fallet
De låter nästan som du borde ha en sådär 98% fuktighet i lokalen.
Sommaren för 3 år sen var jävligt fuktig, jag spacklade gipsskarvar i ett hus.
spackelskarvarna behövde 3 dygn!!!! för att torka. så fukt i lokalen "Kanske" kan vara en förklaring.??
Ps... Gissningar från min sida
De är fortfarande lite kladdigt och vi lade dit tätskiktet för nästan en vecka sedan!
Men någorlunda var det väl efter 40-50h.
Fukt tror jag inte det borde vara så farligt med, badrumet är färdigisolerat och en del i ett uppvärmt hus. Är strax under 20C i badrummet. Men jag har ingen fuktmätare (Hygrometer?).
Men någorlunda var det väl efter 40-50h.
Fukt tror jag inte det borde vara så farligt med, badrumet är färdigisolerat och en del i ett uppvärmt hus. Är strax under 20C i badrummet. Men jag har ingen fuktmätare (Hygrometer?).
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Det låter helt otroligt konstigt. Det handlar ju bara om att de flyktiga ämnena i tätskiktet ska avdunsta, och att det kan vara kladdigt efter en vecka är fullständigt obegripligt. Jag tycker att ni ska låta Maxit kika på det, för det måste nästan vara något riktigt fel.
Så här har ärendet utvecklat sig.
Det har visat sig att innehörnen inte är tillverkade av Maxit. Maxit frånsäger sig då givetvis allt (fukt-)ansvar betfäffande hörnen.
Byggvaruhuset som sålde innerhörnen tar dock på sig sen del i skulden för att jag fick innehörn av fabrikat Cerasit som de sa skulle vara kompatibla med Maxit, men nu visat sig krångla.
Cerasit (Henkel?) och Byggvaruhuset (Beijer) ger mig nu garanti för att innehörnen fungerar som kompletterar maxits ansvar. De har varit lite vårdslös med informationen till butikskunder; det gamla rådet gäller fortfarande:
-Blanda inte fabrikat i tätskiktet.
Genom att "smeta ut" Serpon och lägga på i tunna tunna skikt med 6-10h mellanrum har jag rekonstruerat ett bra tätskikt som är torrt. Som kanske ändå är onödigt då Cerasits hörn är vattentäta i sig å sitter an mot väggen bra.
Mycket krångel, men heder åt de inblandade företagen som tar ansvar.
Väntar bara på en liten lapp från något av de inblandade företagen som bekräftar den muntliga överenskommelsen.
Det har visat sig att innehörnen inte är tillverkade av Maxit. Maxit frånsäger sig då givetvis allt (fukt-)ansvar betfäffande hörnen.
Byggvaruhuset som sålde innerhörnen tar dock på sig sen del i skulden för att jag fick innehörn av fabrikat Cerasit som de sa skulle vara kompatibla med Maxit, men nu visat sig krångla.
Cerasit (Henkel?) och Byggvaruhuset (Beijer) ger mig nu garanti för att innehörnen fungerar som kompletterar maxits ansvar. De har varit lite vårdslös med informationen till butikskunder; det gamla rådet gäller fortfarande:
-Blanda inte fabrikat i tätskiktet.
Genom att "smeta ut" Serpon och lägga på i tunna tunna skikt med 6-10h mellanrum har jag rekonstruerat ett bra tätskikt som är torrt. Som kanske ändå är onödigt då Cerasits hörn är vattentäta i sig å sitter an mot väggen bra.
Mycket krångel, men heder åt de inblandade företagen som tar ansvar.
Väntar bara på en liten lapp från något av de inblandade företagen som bekräftar den muntliga överenskommelsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden