Hej,

Planerar att bygga en friggebod denna månad och har landat i att vi vill ha sedumtak på denna. När jag försöker läsa på hittar inte jag några tydliga svar kring vad man ska ha under sedumplantorna. Åtminstone inte om man planerar att göra detta själv som privatperson, jag tror att anledningen till detta är att man ofta ska svetsa takpappen vilket privatpersoner sällan gör. Mataki har tex ett system för detta (Mataki DuoTech) men det går inte att hitta i en vanlig butik. Jag har också läst att vissa har köpt EPDM duk och lagt på. Dessa går att hitta som hela skarvlösa dukar som tex dammdukar men sen hitta jag denna produkt:

Easy Cover EPDM duk för taktäckning - tcbutiken

Någon som har erfarenhet av att lägga någon sådant innan sedumplantorna? Det skulle alltså bli en enda stor duk utan skarvar direkt på råsponten. Takets lutning är 6 grader (pulpettak) och storlek 2,5x4. Friggeboden kommer bli isolerad och tanken är att hålla minst 10 grader året runt.

O Osg skrev:
Hej,

Planerar att bygga en friggebod denna månad och har landat i att vi vill ha sedumtak på denna. När jag försöker läsa på hittar inte jag några tydliga svar kring vad man ska ha under sedumplantorna. Åtminstone inte om man planerar att göra detta själv som privatperson, jag tror att anledningen till detta är att man ofta ska svetsa takpappen vilket privatpersoner sällan gör. Mataki har tex ett system för detta (Mataki DuoTech) men det går inte att hitta i en vanlig butik. Jag har också läst att vissa har köpt EPDM duk och lagt på. Dessa går att hitta som hela skarvlösa dukar som tex dammdukar men sen hitta jag denna produkt:

Easy Cover EPDM duk för taktäckning - tcbutiken

Någon som har erfarenhet av att lägga någon sådant innan sedumplantorna? Det skulle alltså bli en enda stor duk utan skarvar direkt på råsponten. Takets lutning är 6 grader (pulpettak) och storlek 2,5x4. Friggeboden kommer bli isolerad och tanken är att hålla minst 10 grader året runt.
Det låter ju som ett bra underlag: Alltid bäst om man kan undvika skarvar eller håltagningar.

• Gilla
Osg
  • Laddar…
Vi gjorde sedumtak själva på vår hall för några år sedan. Vi la först ytpapp (ej svetsad) och på det platonmatta. Dock med större lutning än du planerar. Fördelen med platonmattan är att den ger lite luftspalt mot taket och att "groparna" i mattan ger fäste för rotsystemet och en liten vattenreservoar. Det är viktigt att platonmattan inte blir exponerad för solljus, jag tror att epdm-duken tål sol bättre.
Vi har kört epdm till dammen och den är lätt att jobba med.

• Gilla
Osg och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag har läst att vissa kört med platonmatta, det verkar också vara ett alternativ. Hur fäste du denna mot taket? Och hur gör man med skarvar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.