H henkop skrev:
Hur fungerar det att kakla på tätskiktet när det buktar ut så, är lösningen att man sätter något som pressar mot kaklet (som när man limmar lister). Vad jag minns är tätskiktet ganska styvt när membranet sitter.
Fungerar inte alls....därför måste alla bubblor/blåsor/ojämnheter göras om...

Det är tur man renoverade sitt badrum själv när man ser sån här skit...

• Gilla
Needas
  • Laddar…
Det finns så mycket skojare nu för tiden, tycker vi borde ha en tydlig sida där vi med bilder varnar andra!

En seperat sida likt lexbase för hantverkare.

Det där såg inte bra ut alls tyvärr. Den hantverkaren har nog aldrig gjort ett badrum förr, det där ska du inte godkänna.

tätskiktet som hantverkaren har använt är av den sämre typen utan härdande massor mellan täta skikt = torkar väldigt dåligt. dvs alla folieöverlapp och lösa remsor sitter dåligt under väldigt lång tid. kan lossna om man går på kaklingen för tidigt.

tittade precis på cchöganäs monteringsanvisning. fanns inget folielim med alls

S Svedjemo skrev:
Jag har ringt en besiktningsman som kommer och tittar på badrummet imorgon. Jag ringde även hantverkaren och sa att jag inte ville att han skulle göra något mer för än vi har tittat på badrummet tillsammans, vi kommer att ha ett möte på onsdag. Det är bara att hålla tummarna att det slutar väl!

Vad kom ni fram till?

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Hantverkaren har nu varit och åtgärdat de flesta av bristerna (allt som har med tätskiktet att göra) och jag har haft en oberoende besiktningsman på plats. Besiktningsmannen kunde konstatera att hantverkaren jobbade på ett slarvigt sätt och han tyckte att ordningen på arbetsmomenten var märkliga men han kunde inte hitta något med tätskiktet som jag behöver vara orolig för. Det som är kvar att åtgärda är mosaiken i duschområdet där fallet inte är perfekt + ett par mindre plattor mot altandörren som lutar mot tröskeln.
När jag pratade med hantverkaren kunde han förstå min oro och jag hoppas nu att arbetet ska flyta på smärtfritt när jag har visat att jag är en jobbig jävel som anmärker på minsta fel. Jag kommer att följa resterande arbete noga! Förhoppningsvis är nästa inlägg från mig en bild på det färdiga badrummet!

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Alltså, jag förstår inte hur det gick till att få det där tätskiktet slätt...

Har du någon bild på hur det ser ut efter korrigering?

Vem är det som utför arbetet? Det sänder ju en varning till andra som kanske vill anlita samma person. Jag har aldrig förstått det där med att man inte vågar/vill skriva vem det är. Som man bäddar får man ligga, eller?

• Gilla
Micc
  • Laddar…
K krillan skrev:
Är det en polsk hantverkare?
Jag har varit på ett bygge med polska hantverkare, deras arbete såg långt bättre ut än det som TS visar.

Vi har lettländare som bygger vårt hus just nu och där ser det ut så här.

• Ett ofärdigt rum med isoleringsplattor på väggarna, synliga rör och ledningar, vid ett husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktisolering med ARDEX-logotyp i ett pågående husbyggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KriZomb och 1 till
  • Laddar…
T
C chokonanana skrev:
Toaröret "ser" ut att vara för nära väggen samt att dom har snålat in på duken på högerväggen, inte godkänt att bara att gummimassan där!

C chokonanana skrev:
Varför har dom gjort på detta viset?

Det ser absolut ut som toaröret sitter för nära väggen. Bortsett från att det är i strid med våtrumsreglerna (svårt att få tätskiktet bra med så liten yta mellan röret o väggen). Så kan det vara svårt att hitta en toastol som går att få dit om avståndet till vägg är för litet. Nu är det ju väldigt svårt att se på bilden, kanske är korrekt.

Väggen där det bara delvis är folie. OM den rollade massan är ett godkänt rollat tätskikt. Så kan det vara godkänt att göra så. Eftersom det inte är på duschväggen. Men det är rätt ovanligt att man blandar folie och rollat på det sättet.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.