hej på er,
Jag står inför ett ganska stort projekt att öppna upp mellan två rum i min källare och göra ett ganska stort badrum av detta.
Huset är byggt 1938 så det finns ingen isolering under källarplattan.
Jag ska klinka golvet och kakla alla väggar.
Min undran är egentligen om man ska fuktspärra ytterväggar och golv.
Jag har hört talas om att man kan stänga in fukten i väggarna då och att man istället ska låta bli denna fuktspärr för att få golv och ytterväggar att andas bättre. I denna teori inkluderas även att man SKA fuktspärra alla innerväggar.
Någon som vet vad som gäller.
mvh Jonas
Jag står inför ett ganska stort projekt att öppna upp mellan två rum i min källare och göra ett ganska stort badrum av detta.
Huset är byggt 1938 så det finns ingen isolering under källarplattan.
Jag ska klinka golvet och kakla alla väggar.
Min undran är egentligen om man ska fuktspärra ytterväggar och golv.
Jag har hört talas om att man kan stänga in fukten i väggarna då och att man istället ska låta bli denna fuktspärr för att få golv och ytterväggar att andas bättre. I denna teori inkluderas även att man SKA fuktspärra alla innerväggar.
Någon som vet vad som gäller.
mvh Jonas
Fuktspärrade innervägg där duschen är. Fuktspärr runt golvbrunnar och mellan dusch - bastu.
I ena hörnet (Yttervägg) sitter ett badkar, här la jag också en fuktspärr.
I övrigt ingen fuktspärr. Muraren sa att man inte brukar fuktspära ytterväggar utan endast innerväggar.
MVH // Kippeman
I ena hörnet (Yttervägg) sitter ett badkar, här la jag också en fuktspärr.
I övrigt ingen fuktspärr. Muraren sa att man inte brukar fuktspära ytterväggar utan endast innerväggar.
MVH // Kippeman
Vi ska inom några år göra om vårt duschrum i källaren som nu är klädd med plastmatta (inte bra och inte bra gjort) och killen vi frågade om råd sade att vi inte skulle fuktspärra golvet i källaden pga av att fukten då kan dra upp i väggarna istället. Klinker skulle vara ett utmärkt val som vägg och golvbeklädnad eftersom det ventlierar i fogar och material. Yttervägg skulle vi inte fuktspärra heller, men jag är osäker på hur det är med innervägg....... Fattade det som att vi skulle låta bli över huvud taget, men det låter ju onekligen vettigt att spärra för innervägg.
Fick tag i ett rätt coolt program för planering av byggnation. 3D home architect heter det.
Byggde upp det som ska bli badrummet småningom.
Ni kanske inte är intresserade av hur det kommer att se ut rent virtuellt, men lite fräckt program iaf...
mvh Jonas
Byggde upp det som ska bli badrummet småningom.
Ni kanske inte är intresserade av hur det kommer att se ut rent virtuellt, men lite fräckt program iaf...
mvh Jonas
Klicka här för att svara