CHEMAS skrev:
och du har tilläggsisolerat innefrån? =D Isf hur länge sen?
Tilläggsisolerat stockvägg med 7cm cellull på insidan, 20cm cellull i golvet (ventilerad krypgrund) år 2000. Tilläggsisolerat vinden nu i höst, 20cm cellull på 20cm gammal isolering.

Om det är någon tröst så struntar jag i diffusionsspärrar (förutom i våtrum). Även i nybyggda delar. Sten/trähus byggår 47.

Devisen är: "Om jag inte kan få det helt tätt så är det ändå inte rätt."

• Gilla
mgthartmann
  • Laddar…
Har du kollat nångång om det blivit nån fukt i det som du isolerat?
Skulle det bli problem om jag isolerar utvändigt också? Behöver jag nån spärr då?

Sammanfattning

Fuktaspekterna kan sammanfattas på följande sätt. Ur diffusionssynvinkel är det i normala fall (bostadshus, skolor, daghem och kontor med fungerande ventilation) inte viktigt om plastfolie eller andra ångtäta material används eller ej. Ur konvektionssynpunkt är det väsentligt att konstruktionerna är lufttäta. Detta brukar man säkerställa med en plastfolie, men även andra tätningsmaterial är möjliga. Om konstruktionen är otät måste man enligt ovan försäkra sig om att konvektion inte kan ske, t ex genom att skapa undertryck inne.

Låter ju bra. Tyvärr säger alla olika så man vet ju inte. Men nu är jag väl ganska övertygad.

• Gilla
ookami
  • Laddar…
Man måste titta på helhetslösningen. Har du tex. ventilation med självdrag och skrotar oljepannan så fungerar inte ventilationen som det ursprungligen var tänkt. Har du då även tilläggsisolerat på insidan med sten- eller glasull har du kanske inte helt rätt förutsättningar. Lösningen är då kanske en mekanisk ventilation, Men, det du sparar på isoleringen kanske du då istället blåser ut ur skorstenen om du inte ordnar en återvinning? Ofta tittar man på problemställningen för en delåtgärd eller ett delmoment och missar helheten.

Jag har självdrag och eldar hejdlöst så ventilationen funkar ju. Har isolerat med roxull 70mm.

• Gilla
jojojojo
  • Laddar…
Det är i stort sätt bara på vinden, källaren, krypgrunde som man får fuktproblem pga kondens.

Ett hyffsat vanligt problem är att i självdragsventilationen så har man tätat ganska bra för att få det drag fritt. Så man saknar nu förtiden ganska ofta bra Till luft. Vilket bör komma i överkant på fönstren i alla rum utom bad, kök, tvättstuga. Från luft i i bad,kök,tvättstuga.

Har man ett tillräckligt undertryck så får man heller inga problem. I självdragshus är det svårt eller rättare sagt mycket svårt att säga. Efter som ventilationen fungerar jätte bra vid -20, och kanske hyffsat vid 0 grader.. Ju tjockare isolering man väljer desto större risk är det att man får kondensproblem.

Plast eller inte plast då..

Jag har en (egen??) Teori..

I ditt fall är det tveksamt att plasta efter som du inte har någonplast överhuvudtaget.
Vi tar lite "låsas" siffror taget i tomma luften men det blir enklare att hänga med då tror jag.

säg att din familj produserar 100% fukt. Av den fukten förvinner kanske 50% i väg men ventilationen.
30% försvinner upp på vinden
20% in i väggarna

Om man då plastar endast väggarna så kommer de 20% att bli tvingade till att ta vägen ut genom vinden. Detta efter som ventilationen knappast blivit bättre troligen tvärt om (ännu sämmre Till luft).
plastar man då endast mot vinden så borde så 50% av den totala fukt mängden försöka gå ut genom väggarna.
Ju mer fukt belastning på vind/väggar desto större risk för fukt problem.

Där av tror jag det är dumt att plasta, om det inte är plast i ett orginal utförande. Att plast i efterhand kan knappast vara enkelt, gäller ju att få det 100% tätt..

Så vad har vi då lärt oss?

Skippa plasten & förbättra (se iallfall över) ventilationen vid tillägsiolering i gammla hus. Kontrollera med jämna mellanrumm att det inte har blivit något angrepp på vinden, då det är nästan alltid där man får fukt problem efter att man har tillägsisolerat. Det finns inga Garantier på att man kommer klara sig. Vill man vara säker på att klara sig så ska man inte tillägsisolera.

Jag tror alla mer eller mindre kan ställa sig bakom det jag har skrivit nu..

• Gilla
catjaeb och 1 till
  • Laddar…
gravedigger skrev:
såg att länken inte kommit med korrekt tidigare.

[länk]

Läs.
Min (amatörmässiga) tolkning av den där texten är att med bra ventilation så kommer inte ångspärren att uträtta speciellt mycket över huvud taget.

Jag har en mekanisk från- och tilluftventilation med värmeåtervinning som väl borde falla under "bra ventilation"? Det är i alla fall så bra sug i frånluften att det aldrig blir imma i det lilla badrummet.

• Gilla
daviid
  • Laddar…
pa.albinsson skrev:
Min (amatörmässiga) tolkning av den där texten är att med bra ventilation så kommer inte ångspärren att uträtta speciellt mycket över huvud taget.
Korrekt..!
Fast har man en FTX (Från-Tillluft värmeväXlare), så bör man ha ångspärr för att få en kontrollerad till luft, annars kommer till luften in överallt, och FTX anläggningen blir mycket svår inställd.

pa.albinsson skrev:
Jag har en mekanisk från- och tilluftventilation med värmeåtervinning som väl borde falla under "bra ventilation"? Det är i alla fall så bra sug i frånluften att det aldrig blir imma i det lilla badrummet.
En FTX anläggning är troligen det bästa du kan ha i ett hus. Så du har "bra Ventilation". Under förutsättning att du sköter den då.. dvs rengör filter & sådant. :)

• Gilla
jojojojo
  • Laddar…
Per-Erik skrev:
Korrekt..!
Fast har man en FTX (Från-Tillluft värmeväXlare), så bör man ha ångspärr för att få en kontrollerad till luft, annars kommer till luften in överallt, och FTX anläggningen blir mycket svår inställd.
Ångspärr är inte nödvändigt, det räcker med vindtätt material, tex den gamla hederliga vindpappen (om man nu får den tät).

eller gipskivor som är spacklade och latexade runt om

ja, man kan säkert sätta vindpapp om man vill, eller något annat matreal. Om man nu får det tätt. Fördelen med Ångspärr i plast är att den är (ska vara) ålderbeständig.
En vindpapp brukar ju med tiden bli ganska sliten. Fast du menar kanske att du ska ha dubbla lager då. En under fasaden & in inne i isoleringen..?

I vilket fall som helst man bör eftersträva en tätkonstruktion (väggar, tak golv).
Med ett matreal som förhindrar luftvandring.

Om man inte tycker om gamla material utan vill ha nyare, kan man ta moderna vindpapp i plastmaterial (vindtätt men diffusionsöppen). Det viktiga är som du säger luftens rörelse.

Lyfter den här tråden...

Tacksam för råd hur jag ska välja isolering till ett gammalt 60-talshus utan fuktspärr!

Jag har tänkt att tilläggsisolera i sommar när jag ändå sätter ny fasad och sätter in nya fönster. Huset har idag ingen ångspärr och ytterväggarna består av följande: aluminiumklädd krysslimmad träpanel (20mm) utan luftspalt
kompr. kutterspån (160mm)
krysslimmad träpanel (20mm)

Inneluften är alltid torr både vinter och sommar (~30-35%). Inga problem med imma på fönster, så självdragsventilationen fungerar bra idag. Vi är noga med att ha på fläktar i badrum/kök/tvättstuga när det behövs.

Snickaren vill att vi har kvar alu.beklädnaden och bygga på isolering+vindpapp+luftspalt+panel eftersom det antagligen inte går att riva den utan att ta få med sig den krysslimmade panelen och kutterspånet också... Alubeklädnaden kommer således förhindra luftvandring så det är väl ingen större idé att välja cellulosabaserad isolering då? Alltså funderar jag på att satsa på mineralull/glasull och sen se till att ventilationen fortfarande är god. Gör jag rätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.