5 132 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Fuktskador efter dränering – vad gick fel?
Jag har misstänkt att företaget kan ha gjort något fel, men efter att ha pratat med dem avser dem att inte vidta några åtgärder. De har varit på plats och inspekterat väggen på insidan, och enligt deras bedömning rör det sig om kalkutfällningar, något som enligt dem kan förekomma under flera års tid frammåtBart skrev:
Kolla upp installationsanvisningar för Isodrän på nätet.
Kort gäller.
Täcklist överallt. Annars fungerar det inte som tänkt.
Butylmassa eller butyllist bakom täcklisten. Vatten får inte rinna ned bakom listen på väggen.
Täcklisten ska ligga endast 5-10 cl under jorden.
Översta lagret av täckmassor ska inte vara dränerande. Så jord, eller annat material med 0-fraktion. Tanken är så lite vatten som möjligt ska leta sig ned. Gör det det ska täcklisten leda vattnet ut från väggen. Eventuellt vatten som kommer in mot väggen under täcklisten ska dräneras ned genom Isodränplattorna till dräneringslager eller dräneringsrör under klacken och plattan.
Så se till att företaget säkerställer att de gör om jobbet och följer tillverkarens anvisningar.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Är nog en rätt stor mängd organiskt material (plast) i den färgen eftersom den flagnar/ bubblar.G Gdg Jhfd skrev:
Har du testat spola vatten i stupröret? Det ser lite lustigt ut under marken och är det inte tätt så är det inte så konstigt det blir blött.
Sen så är det så klart ett fel att det saknas täcklist över skivorna. Det får du be firman åtgärda.
Lägga en plattras närmast husgrunden är bättre. Men lägg inte grus eller makadam mellan gräsmattan och grunden som någon föreslog. Det är direkt felaktigt när man har isodränskivor.
Då ber jag om ursäkt för mitt påhopp 😇S sinuslinus skrev:
Först i dag går det då upp för mig att när man säger att man ska riva ut allt organiskt material i källare och krypgrunder för att undvika problem så omfattar det också isolering av cellplast och tätfolie m.m...det är ju plast som är kolväte som är organiskt... eller? 🤔
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Det blev väl lite begreppsförvirring vad som avses med organiskt men gällande färg och dess kemiska egenskaper så är plast organiskt. Oorganisk färg är tex silikatfärg och kalkfärg. En del silikatfärg kan innehålla rätt stor mängd plast och kallas tex Mur och puts-färg eller liknande. Sån färg är mer diffusionsöppen än akrylatfärg men inte 100%.D Dilato skrev:Då ber jag om ursäkt för mitt påhopp 😇
Först i dag går det då upp för mig att när man säger att man ska riva ut allt organiskt material i källare och krypgrunder för att undvika problem så omfattar det också isolering av cellplast och tätfolie m.m...det är ju plast som är kolväte som är organiskt... eller? 🤔
Även bensin är organiskt. Direkt från växtriket.S sinuslinus skrev:Det blev väl lite begreppsförvirring vad som avses med organiskt men gällande färg och dess kemiska egenskaper så är plast organiskt. Oorganisk färg är tex silikatfärg och kalkfärg. En del silikatfärg kan innehålla rätt stor mängd plast och kallas tex Mur och puts-färg eller liknande. Sån färg är mer diffusionsöppen än akrylatfärg men inte 100%.
En knepig detalj jag läst om just när det gäller källare är typ det här:S sinuslinus skrev:Det blev väl lite begreppsförvirring vad som avses med organiskt men gällande färg och dess kemiska egenskaper så är plast organiskt. Oorganisk färg är tex silikatfärg och kalkfärg. En del silikatfärg kan innehålla rätt stor mängd plast och kallas tex Mur och puts-färg eller liknande. Sån färg är mer diffusionsöppen än akrylatfärg men inte 100%.
Förarbete: Tvätta rent och riv allt organiskt material som gipsskivor, träreglar, etc.
Källa: https://viivilla.se/bygg/ny-i-villa/sa-far-du-en-frisk-kallare/
Gips är tydligen också organiskt numera..
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg