Har nyss fått tillträde till ett hus. Kåken är besiktigad och det finns en doldafelförsäkring. Nu har jag plockat ner en garderob som skulle ersättas och väggen ser inte för vacker ut. Det är en källarvägg och jag misstänker att det är fuktinträngning som är orsaken (i kombination med fel färgval möjligen).
Frågan är, är det lönt att anmäla som dolt fel? Det finns ingen anmärkning i besiktningsprotokollet och väggen har som sagt stått bakom en garderob.
Frågan är, är det lönt att anmäla som dolt fel? Det finns ingen anmärkning i besiktningsprotokollet och väggen har som sagt stått bakom en garderob.
Jag tror också att du har rätt, jag sitter mest och affektpustar i garderobsbyggandet. Det är orimligt att det är ett dolt fel i lagens mening, men eftersom det är en besiktningsman som har gått igenom hela huset och dokumenterat alla uppenbara grejer som riskkonstruktioner och felvända falsar på stuprör som på sikt kan ge fuktskador vid en eventuell spricka i fasaden etc. men då alltså ändå missar att hela hallväggen håller på att falla av så undrar jag lite om det här med besiktning och garantier innebär någon skillnad från normalfallet?
Klicka här för att svara